Ренел Добре: България има огромен потенциал като един от лидерите в ЕС по усвояване на евросредства

31.10.2018 | 12:10
по статията работи: econ.bg
Ренел Добре: България има огромен потенциал като един от лидерите в ЕС по усвояване на евросредства
Снимка: Личен архив

По-рано тази година Sixense Group навлезе в България, а Econ.bg имаше възможността да проведе разговор с представителя на компанията в страната Ренел Добре. Той е главен мениджър на дружеството, живее и работи у нас от доста години, като преди това е заемал постове и в други компании.  

 

Г-н Добре, може ли да кажете няколко думи за себе си и за компанията, която представлявате - Sixense Group?

Живея в България 9 от последните 12 години и работя по различни проекти. Всичко започна с планирани 6 месеца в София, но престоят се оказа много по-дълъг заради добрата бизнес среда и възможностите за работа с добри хора. Това беше през 2006 г., след което се върнах през 2012 г. за друг проект и през 2014 г. се преместих със семейството си в София. Бях ангажиран в различни проекти, но това не е тема на интервюто днес. През пролетта на 2018 г. реших да поема предизвикателството да се присъединя към групата SIXENSE.

Тя е част от VINCI Construction чрез SOLETANCHE FREYSSINET, която обединява специализираните бизнес дейности. VINCI е основен играч в областта на концесиите и строителството, работещи в +100 страни. Нашата цел е да допринесем за изграждането на по-устойчив свят, като напълно приемеме ролята си на партньор на частния сектор, работещ в обществен интерес.

SIXENSE предлага експертни и цифрови решения, посветени на инфраструктури, почви и околна среда. Тези решения помагат за по-добро разбиране, анализ, прогнозиране, оптимизиране и поддържане на инвестициите през целия жизнен цикъл на инфраструктурата.

Решението да дойде в България не е нещо ново, SIXENSE GROUP се опита преди няколко години (по онова време беше наречена SOLDATA), но осъзна, че ако нямат редовно присъствие в страната, ще бъде трудно да стане дистанционно, Българският пазар е специфичен, а употребата на местния език също помага да се насърчи комуникацията.

Групата присъства в 23 държави, включително в България. Има над 600 специалисти, от които 450 са висококвалифицирани инженери. Дигитализираме нашите мониторингови услуги и осигуряваме поддръжка на нашите клиенти през ключовите фази от жизнения цикъл на инфраструктурата, за да оптимизираме и удължим живота ѝ .

Първото нещо, което ми идва наум като голям потенциал - България има една от най-високите нива на усвояване на европейските средства. Това означава, че основната инфраструктура в момента се изгражда с такъв вид финансиране. В известен смисъл България е нещо като шампион в това отношение и имам добри наблюденя, защото мога да сравня с Румъния. Тук успеха в тази насока значително по-голям. Когато говорим за магистрали например, това е най-добрият пример за това как се използва европейското финансиране. Железопътните линии също са друга ключова област, която се възползва от финансирането от ЕС, а в последно време и високоскоростната железопътна линия София-Бургас. Работата се извършва поетапно и този проект е със значително финансиране: около 1 млрд. евро.

Какъв е потенциалът на българския пазар?

Това, с което Sixense може да допринесе е 25+ години ноу-хау на световно ниво с хиляди проекти, изпълнявани с мониторинг в различни страни, среди и справяне с различни предизвикателства. Ние сме тук, за да изградим силно партньорство с ключови участници в инфраструктурата: архитекти, проектанти, строители, концесионни компании, собственици на инфраструктура, мениджър проекти, мениджър на активи и не на последно място инвеститори в инфраструктурата. Можем да измислим персонализирани решения, които помагат да се строи по-добре.

Според закона инфраструктурата е изградена така, че да трае минимум 50 години, а понякога и до 100 години. При дългосрочно изграждане трябва да оценим всички фактори, които взаимодействат с такива проекти, и да предложим правилното решение за мониторинг.

Накратко, една от възможностите в България е достъпът до финансиране от ЕС за изграждане на инфраструктура, а другият потенциал на компанията като нашата е, че основните инфраструктури – язовирни стени, пътища, тунели, железопътни линии, са изградени преди 40-60 години в България и в този смисъл го разглеждам като много важна инфраструктура.

Например, някои от язовирните стени, които се използват за производство на хидроелектрическа енергия, са доста стари и това не е нещо, което автоматично се смята за лошо. Ако го обясня на по-неинженерски език, по-човешки, тези активи имат определена възраст и по това може да се направи паралел с хората, които отиват на здравен профилактичен преглед, те са прегледани, анализирани / разследвани и след това са предложени профилактични мерки, услугите ни са един вид преглед от специалист в инфраструктурата. Така че, в този смисъл, ще определя и другата възможност на пазара.

Наскоро българският Премиер Бойко Борисов каза, че страната има доста стара инфраструктура и че тя трябва да бъде прегледана и да се направи нужното по подходящ начин, за да се обезпечат тези активи. Освен това правителството на страната осъзнава, че този вид дейност се нуждае от холистичен подход.

Ние в SIXENSE можем да откриваме, измерваме и моделираме геотехнически, структурни и природни явления, като преобразуваме тези данни в информация с висока добавена стойност.

Нашите структурни и геотехнически мониторингови решения са предназначени да предоставят точна и надеждна информация за поведението на структурите и почвите, за да се запазят съществуващите съоръжения и да се предотврати трагедия, преди да се случи.

Sixense има за цел да подобри сигурността, Вие казвате, че подобно планиране прави нещата по-ефективни … но не става ли процеса на обновяване по-скъп?

Да, но това е само, ако погледнете повърхностно нещата. По-добър начин да го кажете е, че ще направите инвестиция. Инфраструктурата е малко или много като хората.

Най-напред сте млад, обикновено не е нужно да обръщате много внимание на вашето здраве, след години минавате през различни преживявания. В един момент ще трябва да посетите специалист, може би да ви вземат кръвна проба и това се случва, защото е много лесно да коригирате незначително нещо като диетични навици или да добавите специфичен тип физически упражнения вместо да чакате до последния момент и да имате променящо живота ви преживяване, непланирана операция например.

За да се върнем към инфраструктурата - да, ако действате късно, разбира се има мерки / действия, които могат да бъдат приложени. Но, ако става въпрос за решение в последния момент, обикновено струва повече и понякога изграждането на съвсем нов актив е най-добрият вариант, но не по-евтин.

В контекста на инфраструктурата, която е на 50- или 60-годишна възраст, какъвто е масовиоят случай в България, трябва да я прецените внимателно, а ние разполагаме с необходимите технологии и решения.

Да, тези активи са били построени по много добър начин без никакъв компромис по отношение на качеството, с технологии и техники, налични по това време. И сега сме изправени пред предизвикателството да удължим техния жизнен цикъл, да предотвратим инциденти и да минимизираме разходите в дългосрочен план.

Това означава, че в дългосрочен план включването на вашите услуги се отплаща?

Точна така, отплаща се. Просто, ако трябва да се замислим за поддържката на различни степени, ако има някаква форма на основна поддръжка, тя струва определена сума, но ако не е направена с всички важни фактори, тя може да бъде повече от първоначалната инвестиция.

Хората, които взимат решения трябва да разполагат с всички данни. Ако трябва да изградим нещо ново - колко ще струва, ако трябва да запазим обект в сегашния му вид - отново каква е цената? Понякога решението е да го неутрализираме, като имаме решения и за това.

Нашите решения могат да се използват от момента на проектирането, когато проектът се извършва от инженерите, а това е най-добрият начин, защото на този етап цената е минимална. Обикновено за един голям проект цената е много малка част от цялата инвестиция и в същото време наистина дава сигурност, че всичко се случва по правилния начин.

Тук сме, за да използвате нашия опит за преодоляване на тези рискове: например, голям градски проект, или тунел за метрото - може да се намери историческо наследство, руини, може би важни сгради са в близост, има хора! Най-важното е хората, безопасността е от решаващо значение!

Решението е мониторинг. Това помага, защото няма перфектна конструкция. Дори да се приложи правилният подход. Може би се действа перфектно, но след това има буря ... Да, това се случва: това лято бяхме свидетели на най-силните валежи в България през последните 15 години, ако не греша. Можете да строите идеално, но ако вали хиляди литри, това е прекалено много и това се случва, почвата просто не е както се предполага при проектирането. Особено ако нормите за дизайн са за 50 литра дъжд на сезон и ние сме свидетели на 250 литра само за един ден. Това може да се превърне в голям проблем, но ако имате мониторинг в реално време, можете да правите измервания във времето и това прави голямата разлика. Можем да помогнем за вземането на правилните мерки в зависимост от ситуацията: нивото на водата се увеличава под структурата, след което се измерва наклонът на изградения актив, какво може да се направи? Jet grouting (вкарване на усилващ материал за стабилизиране) или изменение на дизайна на проекта и др.

Tук идва добра възможност да поговорм за околната среда и как тя засяга критичната инфраструктура. И обратното, как критичната инфраструктура влияе на околната среда?

Що се отнася до околната среда ние вече работим с ЕС за измерване на шума в градовете, има и друга фирма в групата VINCI, наречена NUVIA, специализирана във всички дейности, свързани с ядрената енергетика, от строителство до демонтаж.

За един кораб ледоразбивач от бившия СССР, построен за работа с ядрена енергия и опериращ в Арктическия океан в началото на 80-те години. След разпада на СССР, този кораб беше изоставен и замърсяваше околната среда. За обхвата на неутрализацията беше открита тръжна процедура, а проектът беше съфинансиран от финансови институции (ЕБВР, ЕИБ и др.). Това, което направиха беше да включат NUVIA, защото предизвикателството беше да се неутрализира с минимални рискове, защото ядрената енергия не е нещо, което просто се изключва, след като корабът приключи експлоатационния си цикъл, така че има нужда от специализиран опит.

Споделям тази информация, за да подчертая, че имаме знания и опит в рамките на групата Sixense (група от 10 компании), а в по-широк мащаб можем да включим SOLETANCHE FREYSSINET в нашата специализирана група за бизнес дейности в рамките на групата VINCI.

Ние винаги използваме нашата мрежа или нашето "ноу-хау" и предлагаме решения, които са модулни и се адаптират към нуждите, предизвикателствата и околната среда на клиентите, за да улеснят достъпа до надеждна информация и да сведат до минимум свързаните с тях разходи, да оптимизират производителността и да намалят риска.

Да, инфраструктурата има въздействие, ние не сме тук, за да измерваме само един елемент, работим близо до нашите клиенти, за да им помогнем да изграждат по по-добър начин, по по-сигурен начин и в същото време да се съобразяват с проектирането. проектите имат изисквания за мониторинг на околната среда, ние имаме решения за това.

Обикновено провеждаме нашите изследвания, оценки и калкулации с всички материали, използвани от клиентите, отиваме там да прилагаме всички наши познания, а клиентите вземат решение, правим препоръки и предлагаме решения.

Имаме значителен опит в проектите, свързани с околната среда и, разбира се, инфраструктурата има известно въздействие и днешно време изграждането на инфраструктура в България е в съответствие с разпоредбите и препоръките на ЕС.

Нека да поговорим за бъдещето, какво може да се очаква от технологиите, които предлагате, идващи в България?

Всички наши решения са дигитализирани. Доставяме всички големя база данни и информация и казвам това, защото в зависимост от проекта дори интегрираме сателитни изображения с висока разделителна способност и точност и където има нужда от нова топография, можем да използваме дрони и хеликоптери за изграждане на 3D модели за картографиране.

За нашите решения за измерване и мониторинг трябва първо да преценим какво е необходимо и да предложим ефективни решения за нашия клиент. Решението какви и колко сензора, кутии с данни се нуждаем и т.н. В крайна сметка всичко, което сме събрали, е интегрирано в едно цифрово решение, което клиентът получава. Това не е голямо количество данни, то е точното количество данни, въз основа на което може да бъде взето решението: да "натиснете бутона" червено или зелено.

Така че ние предоставяме фактори за вземане на решения с правилни оценки на риска. По този начин нашите клиенти знаят точно какво се случва с тяхната инфраструктура по време на строителството или по време на жизнения цикъл и ние правим всичко това достъпно цифрово чрез SIXENSE цифрови решения. По този начин данните се трансформират в решение, клиентът получава решение "по поръчка", а не е измервателен продукт.

Непрекъснато оптимизираме предложеното решение, като добавим подходящото количество устройства, за да предоставим точните данни, които ще позволят на клиента да разбере текущото състояние и да вземе правилното решение.

По по-опростен начин ние сме превантивни специалисти в областта на инфраструктурата, използвайки различни инструменти и техники за правилната диагностика и предлагаме подходящи мерки за профилактика. В едно изречение - ние сме специалистите по смекчаване на риска в инфраструктурата.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
Трима рибари. Единият хваща златната рибка. Тя му предлага срещу живота си подарък. - Какъв подарък? - пита мнително рибарят. - Сам избери. Голяма любов, велика мъдрост или един милион лева. -...
На този ден 14.11   1308 г. – Полският град Гданск е завзет от кръстоносците, а жителите му са подложени на сеч. 1770 г. – Шотландският пътешественик Джеймс Брус открива извора на...