"Тъмното лице на "Слънчев бряг"... или профил на британския турист в чужбина? 1

02.10.2013 | 14:30
по статията работи: Теодора Пенева
Какво виждат хората в документалния филм на английската журналистка Стейси Дули
"Тъмното лице на "Слънчев бряг"... или профил на британския турист в чужбина?

"Пиячка, обикаляне на барове и България" - такова име даде британската разследваща журналистка Стейси Дули на авторския си документален филм, посветен на международната перла на българското Черноморие – комплекс „Слънчев бряг“ АД. Лента, която, със самата си премиера, събра вниманието на европейската и разбира се най-вече българската публика.

Евтин алкохол и барове с денонощно отворени врати – това са „ужасните“ условия, в които британският турист е принуден да прекара почивката си на българска територия. Попаднал в развлекателния „рай“, той бързо става обект на "безсрамна поквара", за да стигне до следалкохолния „ад“, в който евтината „пиячка“ се оказва антипод на скъпите шевове по частните клиники в курорта.

Наистина възмутително.

Но докато разпалената журналистка съсредоточава националния си афект върху ценностните дефицити на един "затънтен" източноевропейски курорт, потребителите на споделеното в YouTube и социалните мрежи видео определно имат различно мнение относно този морален конфликт. Защото, възприет от българска гледна точка, този филм съвсем естествено поражда реторичния въпрос: „За кого всъщност се отнася репортажът?“

"Филмът“ си е всъщност за тях“, споделя една от читателките на Econ.bg във Facebook.

С което очертава лайтмотива на единодушната нагласа на потребителите, коментирали публикацията. Те смятат, че документалният материал всъщност чисто и просто очертава профила на британския турист, попаднал (не съвсем принудително) на място, което му позволява да го разгърне съвсем образно.

Оказва се, че българските туристи също са възмутени от поведението, демонстрирано в родния им курорт „Слънчев бряг“. С което задачата на материала на „Би Би Си“ е наполовина изпълнена. Най-малкото, международно признатата слава на комплекса е отдавна позната у нас. Българите познават гледката на „прекалилите с алкохола“ туристи, групово отдаващи почит на последната посетена дискотека и „Happy Hour”-а там, по улиците на курорта.

Затова хората, които не я харесват, избират други места за лятна почивка. Както отбелязва един от потребителите на мрежата за видеосподеляне YouTube, “Слънчев бряг“, със своя признато развит алкохолен туризъм, не е подходящ за семейства. За разлика от много други места за почивка по Черноморието ни.

Ето защо читателите ни се питат – Кой пълни евтините заведения? И каква е вината на хотелиерите, ресторантьорите и собствениците на нощни заведения, че бизнесът им е печеливш и се радва на търсене? Защото „търсенето определя предлагането“, припомня наш потребител най-простия икономически закон.

Някои от хората, публикували коментарите си във Facebook и YouTube дори виждат във филма целенасочена антикампания срещу страната ни, която използва за база една от любимите чуждестранни дестинации за летуване на туристите от Кралството. Една от читателките ни сподели видеоклип, пресъздаващ аналогична „купонджийска“ обстановка, но в различен курорт – намиращ се в Испания.

Което, според потребителите, отново следва да покаже, че тенденции като „Bar crawling“, които Стейси Дули описва у нас и строго осъжда, всъщност отразяват алкохолните пороци на собствените ѝ съграждани.

Безплатна реклама?

Алкохолният и секстуризмът са любимите лица на курорта, що се отнася до критиките на международните медии. Авторски репортажи по темата по традиция откриват и закриват всеки летен сезон, разгръщайки набора от суров информационен материал в широката гама от журналистически жанрове и миксирайки монтажни похвати. (Плюс видео. Видеото е задължително – с цветните си кадри то прави половината от готовия материал). Скорошен пример е репортажът на американския таблоид „Сън“, озаглавен „От България към Вулгария“, където главни герои отново са британските туристи, отдали се на „купон“ в „Слънчев бряг“.

Поставен в една обобщена перспектива, този масов похват всъщност може да се счита за безплатна реклама за курорта, който и без това се радва на широка популярност сред различни държави.

"Другото лято ще бъде претъпкано от туристи“, гласи коментар във Facebook. Много хора са съгласни с него; още повече – при скоростта, с която видеото на „Би Би Си“ събира гледания и споделяния.

Ако съдим по всички прочетени читателски коментари, можем да кажем, че документалният филм, поне у нас, възприема парадоксална функция. В контекста на напрежението във Великобритания, свързано с българските имигранти и сезонни работници на Острова, той едновременно рекламира „Слънчев бряг“ като евтина и достъпна дестинация и популяризира едно не особено "дипломатично лице" на Обединеното кралство.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
5.00/3
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари 3
Подреди по: Най-нови | Най-стари

Chavdar Ivanov 02.10.2013 | 20:19
Гледах филма, това е нормално за хора които са държани на въже и не им е позволявано да правят това което искат. Междудругото е много добъра реклама за българското Черноморие. Всичко това ще има край, но междувременно да се забавляваме на глупостта на британските туристи
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
И - Трейнинг ООД Обучения по мениджмънт, маркетинг и продажби.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
Март 2018, пускат новите мартеници по Истанбулската конвенция - Пижо, Пенда и Дженда!!!
На този ден 16.03   1568 г. – Издадена е присъда от Светия престол, с която цялото население на Нидерландия, с изключение на няколко поименно изброени лица, е осъдено на смърт. Тя става...