Петте най-полезни за здравето физически упражнения

13.11.2017 | 18:10
по статията работи: econ.bg
Плуването може да се нарече съвършената тренировка, пише в проучването на "Харвард"
Петте най-полезни за здравето физически упражнения
Снимка: под лиценза на creative commons

Да пробягаш маратон може и да звучи като най-каляващото физическо усилие, но не е, защото може да навреди на ставите и да затрудни храносмилателната система. Има поне пет други занимания, които правят тялото по-здраво и по-издръжливо и заедно с това го щадят от натоварване и износване. Учени от Медицинския университет в Харвард посочват кои са петте най-полезни физически упражнения след подробни сравнения на ефектите от различни спортове върху човешкото тяло.

1. Плуване

Плуването може да се нарече съвършената тренировка, пише в проучването на "Харвард". Освен че раздвижва почти всички групи мускули в тялото, вдига пулса и подобрява работата на сърцето и предпазва мозъка от дегенеративни проблеми. Освен всичко друго е подходящо за повечето хора, включително с артрит, защото щади ставите. Учените препоръчват редовни тренировки по 30-45 минути. Толкова са достатъчни, за да бъде плуването равносилно на една дълга тренировка по аеробика например, а за нея се знае, че повдига духа и помага в борбата с депресията и натрупания стрес.

2. Тай чи

Тай чи е китайско бойно изкуство, което съчетава поредица от плавни, грациозни движения, наподобяващи медитация с движение. Упражненията се изпълняват бавно и внимателно, с голяма концентрация и дълбок дъх. Всеки от участниците в тренировката може да следва собственото си темпо, което я прави подходяща за хора от всички възрасти и във всякаква физическа форма. Най-ценното тук е вниманието към баланса, който е един от основните фактори на добрата форма и нещо, което губим с годините, коментират учените.

3. Силови тренировки

Силова тренировка най-общо означава използването на тежести за трениране на различни групи мускули. Това може да бъде и собствената тежест, противопоставена на гравитацията, или гирички, дъмбели, гумени ленти, пружини, тежести за глезените. Според изследователите, ако човек спортува четири или пет дена в седмицата, поне два или три от тях трябва да включват силови упражнения. Препоръчват се по-малки тежести и чести къси повторения за начало и увеличаване на тежестите и повторенията с времето за заякване. За видими ефекти се изисква постоянство.

4. Ходене

Ползите от 30-минутната разходка всеки ден, дори с умерен ход, са доказани многократно в различни проучвания. Тя има благоприятен ефект и върху тялото и върху ума. Едно от последните изследвания в серията показва например, че при възрастни хора - между 60 и 90 години - вървенето по 30 минути на ден в продължение на 12 седмици заздравява невронните връзки на паметта в мозъка. Друг нов експеримент пък демонстрира, че редовните разходки също помагат срещу депресията. От "Харвард" препоръчват на всеки да си отдели това време за здраве и да замени градския транспорт или автомобила със собствен ход поне за част от пътя.

5. Упражнения за тазовото дъно

Упражнения за таза и тазовите органи - репродуктивните и отделителните, са полезни както за мъжете, така и за жените. С годините мускулите на тазовото дъно, матката, пикочният мехур, малкото черво, перинеума и ректума се отпускат. И те като всички други групи мускули се нуждаят от трениране, за да останат здрави и стегнати, а това може да спести неловки моменти на неволни изпускания в напреднала възраст.

Упражненията не са сложни и могат да се правят незабелязано по няколко пъти на ден - представляват серия от контракции на мускулите, както когато човек стиска при препълнен пикочен мехур или когато има газове. Учените от "Харвард" препоръчват контракциите да са по 2-3 секунди, в серии от по 10 повторения и да се изпълняват по четири-пет пъти на ден.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Неолаб ООД Доставка на лабораторна техника, консумативи и аксесоари.
Резултати | Архив
  • Златна есен
  • Златна есен
  • Златна есен
  • Златна есен
  • Златна есен
Сирийски бежанец най-после достигнал до Мюнхен. На следващия ден тръгнал да се разхожда из града. Останал възхитен от красивия град, чистота, зелените паркове, архитектурата, булевардите. Възторгнат,...
На този ден 17.01   49 г. пр.н.е. – Рим е бил опразнен заради настъпващите от север легиони на Юлий Цезар. 395 г. – Римската империя е поделена между синовете на император...