Строителството на нови молове в Европа се забавя

13.11.2017 | 17:55
по статията работи: econ.bg
В България се очаква да отворят три проекта догодина, които възраждат съществуващи и недовършени площи
Строителството на нови молове в Европа се забавя
Снимка: БГНЕС

Строителството на нови търговски центрове в Европа чувствително се забавя през тази година, като тенденцията се очаква да се задържи и през следващата година, показват данни на консултантската компания Cushman&Wakefield.

България не прави изключение. От години този сегмент от пазара на бизнес имоти е в стагнация, макар и през тази година да се наблюдава раздвижване – по-сериозно в инвестиционните продажби, отколкото в новото строителство, но все пак се очакват три нови проекта в страната.

През първото полугодие на 2018 г. се предвижда да бъде завършен Delta Planet във Варна – недовършеният Галерия Варна, който в един момент се планираше да се превърне в частна болница. Инвеститор в търговския център е Delta Real Estate, част от сръбския Delta Holding, която придоби 50% от проекта с площ 40 хил. кв.м.

Мол Plaza в Пловдив – също бившият мол Галерия, ще добави още 34 500 кв.м търговски площи към общия обем в страната. Търговският център в момента претърпява мащабен ремонт, като част от сградата се преустройва в офиси с площ 12 хил. кв.м.

Третият проект е Shopping Arena Ruse в Русе с инвеститор компания на братя Бобокови. Той е част от проекта Grand Plaza, който датира отпреди кризата, от 2006 г., но от който отвори само спортната зала. Като част от проекта се предвижда и офис сграда и 5-звезден хотел.

В София, в кв. „Младост“, вече започна и строителството на проекта Grand Kanyon на турската компания Гаранти Коза, част от който също са предвидени търговски площи. Завършването им обаче е с хоризонт около 2020 г.

Към края на първото полугодие общият обем на търговските площи в Европа достига 160,8 млн. кв.м, което е с почти 3% над обемите от първата половина на 2016 г.

От тях в Западна Европа се концентрират 109,1 млн. кв.м, а в Централна и Източна Европа – 51,7 млн. кв.м, което е ръст със съответно 1,4% и 6% на годишна база.

Новопостроените площи за първите шест месеца на годината възлизат на 1,2 млн. кв.м, което обаче е е с 11% под нивата от първите шест месеца на 2016 г., показват данните на консултантската компания. От тях 344 хил. кв.м са в Западна Европа, а 825 хил. кв.м – в Централна и Източна Европа, което представлява съответно спад от 34,1% и ръст от 3,6%.

До края на тази и следващата година се очаква да бъдат въведени в експлоатация общо почти 6,9 млн. кв.м. Това е с 16% по-малко на годишна база. От тях до края на годината ще приключат 3,4 млн. кв.м, а догодина – още 3,5 млн. кв.м.

От всичките 6,8 млн. кв.м 2,8 млн. кв.м са в Западна Европа, а малко над 2 млн. кв.м – в Централна и Източна Европа, което е съответно спад от 9,5% и 19,7% на годишна база.

Като цяло в Европа Турция е най-активният пазар за строителство на нови молове - 48% от новите търговски центрове в Европа (566 хил. кв.м). Русия е втора със 186 хил. кв.м, а Италия е трета със 107 кв.м.

Активността на трите водещи пазара в Западна Европа – Великобритания, Германия и Франция, драматично намалява. През първото полугодие са завършени само един нов търговски център и пет разширения.

Във Франция се очаква засилване на активността през втората половина на 2017 г. и 2018 г., което извежда страната на първо място в региона с почти 800 хил. кв.м в процес на строителство и с очаквано въвеждане в експлоатация до края на тази и през следващата година. Разширенията са почти половината от проектите.

Във Великобритания и Германия няма нови откривания през първите шест месеца, а до края на тази година и през следващата ще бъдат завършени няколко средни и по-големи проекта.

От пазарите в Южна Европа най-активен е търговският сегмент в Италия. През първото полугодие в страната са открити над 100 хил. кв.м нови площи, което е на практика почти една трета от всички открити площи в Западна Европа.

Очаква се засилване на строителната активност в Португалия и Испания.

Продължава и активното строителство в Скандинавския регион заради резкия ръст на населението в градските райони. В момента в процес на строителство са 523 хил. кв.м, които ще бъдат завършени до края на следващата година.

Топ пет на пазарите в Западна Европа според компанията се формира от Париж, Марсилия, Хелзинки, Малмьо и Лондон.

Въпреки че конституционният референдум в Турция се отрази негативно на търговията в страната, тя остава лидер по строителна активност в Централна и Източна Европа и в Европа като цяло.

Полша е третата най-активна строителна площадка в региона след Турция и Русия.

Топ пет пазара в региона са Истанбул, Москва, Варшава, Анкара, Талин.

България остава сред държавите с най-слаба наситеност на търговски площи в Европа спрямо населението – 102 кв.м на 1 000 души население.

Най-нисък е показателят в Гърция – 56 кв.м, и Сърбия – 81 кв.м. В Босна и Херцеговина и Румъния показателят достига 104 кв.м, а в Турция – 126 кв.м.

Лидер е Норвегия с 921 кв.м на 1 000 души население, следвана от Естония с 656 кв.м.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
И - Трейнинг ООД Обучения по мениджмънт, маркетинг и продажби.
Интеза ООД Заключващи системи и аксесоари. Секретни патрони, брави, Master key системи, архитектурен обков, сейфове и каси и др.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
Около гласуването по ветото на президента за застрояването на земеделските земи става ясно, че опитните парламентаристи могат да достигнат до два консенсуса на едно заседание. Доказано е, че...
На този ден 10.02   1258 г. – Монголите превземат Багдад и разрушават Абасидския халифат. 1392 г. – Състои се сватбата на Елена Драгаш и византийския император Мануил II...