2016 г. донесе стабилност на ваканционния пазар в България

17.01.2017 | 13:15
по статията работи: econ.bg
Над 40% от купувачите в Созопол са българи, сочат данните на Green Life Development & Resorts
2016 г. донесе стабилност на ваканционния пазар в България
Снимка: под лиценза на creative commons

Изминалата 2016 г. донесе цялостно стабилизиранена пазара на ваканционни имоти у нас. Цените се задържаха без съществени промени, а интересът от страна на купувачите бе устойчив. Тези тенденции дават основания за оптимистични очаквания за 2017 г., в случай, че геополитическата картина не претърпи нови сътресения. Това посочват в годишния си пазарен обзор от Green Life Development & Resorts. 

„Възстановяване – това е думата, която най-точно обобщава изминалата 2016 г.“, казва Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life Development & Resorts. „Макар да не станахме свидетели на нови инвестиции и проекти, интересът от страна на клиентите бе достатъчно силен, за да даде спокойствие на настоящите участници на пазара. Това ни дава основания да смятаме, че през тази година активността ще бъде по-висока – и от гледна точка на сключените  сделки, и по отношение на инициативността на предприемачите“, казва още Петров.

По думите му, през 2016 г. са се откроили и някои нови тенденции, даващи основания за оптимизъм. Една от тях е вече сериозната заявка на българските купувачи да формират съществен дял от пазара на ваканционни имоти.

„Процентът на сънародниците ни значително се увеличи през изминалите 12 месеца, като тенденцията е валидна за всички курорти, върху които имаме наблюдения. В Созопол над 40% от купувачите в нашия проект през 2016 г. са български граждани. В Поморие делът им е малко над 30%“, казва Теофил Петров.

Въпреки това профилите на клиентите съществено се различават, коментира още той. Клиентите в Созопол са млади и на средна възраст семейства с деца. Те купуват имота с различни цели – както за собствено ползване, така и за отдаване под наем. „В някои сезони тези купувачи изпращат в комплекса децата си заедно с баба им или бавачката. В други случаи ползват апартаментите си основно за инвестиционни цели. Все пак купувачите, склонни да отдават под наем, като цяло не формират съществен дял и са по-малко от 10%“, казва Петров.

Българските купувачи обичайно са от различни краища на страната, като преобладват тези от София. Налице са и клиенти от Варна, Благоевград, Стара Загора, дори Бургас. Не използват ипотечни кредити, купуват с налични средства.

Профилът на Поморие и комплексът на холдинга на тази локация предполага по-различен тип купувачи, коментират още от Green Life Development & Resorts. Клиентите там са по-възрастни и купуват единствено за собствено ползване. Търсят комбинацията от добри условия за моркса почивка, градски живот и се възползват от наличието на минерални бани и балнеологични центрове. 

„Това са хора, които купуват единствено за собствено ползване. Те също не използват външно финансиране. Като цяло бюджетите им са по-ниски в сравнение с тези на купувачите в Созопол. Немалка част от тях започват да планират и целогодишно живеене в комплекса. Към момента това е все още трудно, тъй като поради началния етап на изграждане, повечето имоти са все още ненаселени, макар и продадени – фактор, който прави отоплението по-трудно. След около година или две очакваме над 30% от живеещите в комплекса да го населяват целогодишно“, коментира още Теофил Петров.

Както българските, така и руските купувачи обичайно разполагат с бюджет между 40 000 и 60 000 евро за апартамент с една спалня. Част от вече притежаващите малък имот в Созопол, проявяват интерес към по-голям или към покупка на къща. Цените на последните в тази част на Черноморието варират между 200 000 и 250 000 евро.

„Немалка част от хората, идващи като туристи, впоследствие решават да се сдобият със собствен имот“, коментира Екатерина Желяпова, търговски директор в Green Life Development & Resorts. „Руските клиенти не сменят коренно нито профила, нито изискванията си – те търсят имот в южната част на Черноморието, предпочитат курорти и градове на юг от Равда. Освен климатът, ги привлича сходството в културите и езика, а по отношение на самия апартамент или къща – търсят цялостно обслужване и опция за целогодишна поддръжка на собствеността“, казва Желяпова.

Условията на ваканционния пазар в България ще бъдат благоприятни през 2017 г. и от гледна точка на конкурентната среда. След събитията в Турция, за руските граждани югоизточната ни съседка вече не е опция за ваканционен престой. В този смисъл страната ни няма конкурент с идентични характеристики. 

„Испания и Италия биха могли да се определят като косвени конкуренти на страната ни, но не можем да говорим за пряко сравнение в съзнанието на рускоговорящите клиенти. Испания не е източноправославна, има значително по-висок стандарт на живот и се намира на много по-голямо разстояние, което я прави по-непредпочитана за купувачите. От друга страна покупката на апартамент или къща там на този етап се счита се по-престижна“, казва Теофил Петров.

Без съществено движение остава пазарът в зимните ни куророти, посочват още от Green Life Development & Resorts. Налице са отделни купувачи, които се възползват от ниските цени, за да купят апартамент за собствено ползване. Пазарът е почти изцяло вторичен, а клиентите са предимно българи.

През 2017 г. не се очаква да станем свидетели на значителни промени или сътресения. Ваканционният пазар ще продължи да се развива в умерен темп, но с позитивна посока. Вероятно е да има ръст в активността и броя сключени сделки на южното Черноморие, както и нови проекти. Покачване на ценовите нива няма да се случи, а предпочитанията на клиентите ще останат без съществени промени – хубава локация, умерено застрояване, разумни ценови нива, опция за целогодишна поддръжка на собствеността. 

Възможно е и делът на българите да нарасне допълнително. „През 2017 г. ще се концентрираме повече върху родните купувачи и ще проучим по-внимателно техните изисквания“, казва Теофил Петров. В предстоящите месеци страната ни има шанс да се позиционира по-добре на европейската карта на ваканционните имоти и да разшири профила на потенциалните купувачи, посочват още от Green Life Development & Resorts. 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 19.03   238 г. – Гордиан I e провъзгласен от сената за антиимператор на Максимин Трак. Неговият син Гордиан II e сърегент. Двамата управляват само до 9 април. 238 г. е...