Преглед на икономическите теми в печата, 27 юни

27.06.2019 | 10:10
по статията работи: econ.bg
Най-важното от интернет до момента
Преглед на икономическите теми в печата, 27 юни
Снимка: под лиценза на creative commons

"КЗК уличи в картел 33 фирми за саниране"

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) предяви на 33 компании и сдружения твърдения за участие в картел при санирането. Това става ясно от съобщение на интернет страницата на институцията.

Действията на КЗК са предприети след сигнал на кмета на община Търговище д-р Дарин Димитров. Той е изпратил доказателства за договори между участници в обществена поръчка на общината за разпределяне на обектите, възлагани в рамките на Националната програма за енергийна ефективност. Комисията е направила внезапни проверки в офисите на три компании: "ВМЛ - консулт" ЕООД, "Архкон Проект" ООД и "Евиданс инженеринг" ЕООД. В съобщението си от КЗК посочват, че са били иззети копия на електронна кореспонденция, съдържащи данни за подобни договорки между участници и в други процедури за възлагане на обществени поръчки.

в. "Дума"

„Фолксваген" предпочита София пред Измир"

България е лидер в списъка с фаворитите за новия завод на германския автомобилен концерн "Фолксваген", твърди специализираното германско издание Automobilwoche.

Според него концернът предпочита предложението за производствена база до София пред това в Измир. Предварително решение за изграждането на предприятието ще се вземе до началото на юли, твърди още Automobilwoche.

Информацията му се различава значително от тази на германския Handelsblatt, според който предварително решение вече има и то е в полза на Измир.

Според Automobilwoche обаче вече има вътрешнофирмени разговори за продажбата на производствен имот до София, а мястото, което концернът разглежда в Турция, е край Измир. В преговорите със София участват немалко австрийски банки и инвеститори, твърди още изданието.

То е категорично, че решението ще се вземе от централата на концерна във Волфсбург, а не от подразделението Skoda. Лично ангажиран и водещ процеса по подбор е директорът по производството и член на Борда на директорите Оливер Блуме, поясняват източници на изданието. Досега шефът на Skoda Бернхард Майер ръководеше операцията.

В завода се очаква да бъдат създадени между 4000 и 5000 работни места, а инвестицията от 1,3 млрд. евро го прави най-мащабния проект на "Фолксваген" за последните години.

Предприятието ще е от т.нар. multi-brand вид, тоест ще произвежда автомобили от различни марки под шапката на групата, включваща Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT и други. Идеята първоначално бе в него да се сглобяват два модела Skoda Karoq и SEAT Ateca. В последните дни, обаче, се тиражира и информация, че в него може да се сглобяват и лимузините Volskwagen Passat.

в. "Труд"

"БЕХ не прие оставката на шефа на НЕК"

 Петър Илиев остава изпълнителен директор на Националната електрическа компания. На заседание на борда на директорите на Българския енергиен холдинг днес е било отхвърлено подаденото от Петър Илиев заявление от 19 юни за освобождаването му от длъжност като изпълнителен директор на „Национална Електрическа Компания" ЕАД, съобщиха от холдинга.

Петър Илиев подаде оставка след напрежение с бизнеса по повод обявен на енергийната борса търг на 98 мегавата от ВЕИ с мощност от 1 до 4 мегавата.

в. "24 часа"

"Платеното паркиране в София ще се разшири и ще поскъпне"

За да ограничи кошмарния трафик в София, Столичната община смята да заложи най-вече на драстичен ръст на цената на паркирането в центъра на града. Кметството счита ограничаването на колите в центъра за основен краткосрочен приоритет в осигуряването на устойчива градска мобилност и възнамерява да въведе нова червена зона за паркиране със силно рестриктивни правила и високи цени. Предстои разширение и увеличение на цените в синята и зелената зона. Цената в синята зона например трябва да стане 3 лв. на час при 2 лв. в момента.

Това е записано в плана за осигуряване на устойчива градска мобилност до 2035 г., който се очаква да бъде гласуван днес от Столичния общински съвет. Планът съдържа и други обещавани от години мерки - като изграждането на буферни паркинги и нови велоалеи, които така и не се изпълняват за разлика от решенията за вдигане на цените на платеното паркиране.

Ограничаването на колите в центъра на столицата е водещ приоритет в плана, писа Mediapool, цитирайки документа. Една от идеите е да се въведе червена зона за паркиране в карето между бул. "Васил Левски", "Александър Дондуков" до бул. "Витоша", през "Алабин" и "Граф Игнатиев" обратно до бул. "Васил Левски". Паркирането там ще е ограничено до 1 час и ще е по-скъпо от това в синята зона. Не се съобщава каква цена следва да струва един час платен престой, нито кога точно ще се въведат новите ограничения.

в. "Сега"

"Българската кандидатура за чакалнята на еврото се измества към есента"

Срокът от юли 2019 г., който българските власти сами си бяха поставили за присъединяване на страната към Банковия съюз и т.нар. чакалня на еврозоната (ERM II), няма да се спази и вероятно ще се измести към есента. Доскоро това бяха по-скоро спекулации, но в сряда косвено потвърждение направи финансовият министър Владислав Горанов. "Надявам се влизането на България в ERM II да стане доста преди края на годината. Не виждам пречка да се случи", заяви той в Пловдив по време на икономически форум.

Горанов допълни, че "никога не е имало по-добър момент, с по-голямо доверие - и политическо, и икономическо, от страна на нашите западни партньори към перспективата България да влезе в по-близкия кръг на европейска интеграция". През есента се очаква да стане ясно и дали страната остава под мониторинг от Брюксел в областта на съдебната система.

Миналия юни в официално писмо до ЕК, Еврогрупата и ЕЦБ България пое конкретни ангажименти, за да си осигури позитивно решение за влизане в ERM II. В него се посочваше, че страната има намерение да влезе едновременно в тясно сътрудничество с ЕЦБ (начинът страните извън еврозоната да влязат в Банковия съюз) и във валутния механизъм през юли 2019 г. Преди това да стане обаче, България трябваше да предприеме редица мерки - основно законови промени, които в голямата си част са или приети, или в напреднала фаза. По-реалните реформи във финансовия сектор и в управлението на дружествата с държавно участие ще зависят от прилагането на тези мерки и няма да се случат мигновено.

В тази връзка на днешното си заседание Министерският съвет прие поредни промени в законодателството, свързани с мерките за борба с изпирането на пари. Тепърва в парламента ще се гледа и новият Закон за управление на публичните предприятия, който беше изготвен след консултации с ОИСР с цел да се подобри управлението на дружествата с държавно участие.

в. "Капитал"

"30 000 ученици оставени без физкултурни салони"

В около 200 школа в страната с поне 30 000 ученици няма изградени физкултурни салони, сочат данни на просветното министерство, предоставени на „Монитор".

Най-често без подходящо място за спорт са училища, които се намират извън градовете. Във Варненска област общо 9 селски училища нямат физкултурни салони, сред които са тези в Кичево, Любен Каравелово, провадийското село Житница. Ако приемем, че в едно такова школо учат поне по 150 хлапета, това означава, че над 30 000 ученици няма къде да се научат да играят волейбол, баскетбол или да ходят по греда.

В 400 школа без зали пък използват пригодени класни стаи за провеждането на спортните си заниманията. В Добрич всички общински школа имат физкултурни салони с изключение на ОУ „Хан Аспарух".

Там часовете са в пригодени за спорт помещения. В по-големите средни училища пък имат дори по два физкултурни салона - голям за учениците от 5-и до 12-и клас и малък, обикновено от две съединени класни стаи, за учениците от 1-ви до 4-ти. Няколко са школата във Варна без физкултурен салон, като за сметка на това те разполагат с най-модерните новоизградени спортни площадки. Сред тях е училище „Найден Геров" с над 1300 ученици, където заниманията по физкултура се провеждат все още в две класни стаи.

Столичното 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов" разполага с един голям физкултурен салон за големите ученици и два малки, пригодени за децата до 4-ти клас, както и спортна площадка в двора. „В големия салон има повече пространство и учениците могат да практикуват различни занимания, сред които подвижни щафети и спортни игри. В пригодените изборът на упражнения и игри е по-ограничен", сподели пред „Монитор" учителят по физическото в школото Андрей Андреев. Неговият колега Живко Жечев допълни, че и големият салон става тесен за всички ученици, ако се съберат два класа по едно и също време.

„Определено ни трябва още един за лошо време. Когато е хубаво, учениците излизат навън да спортуват, но ако е лошо или студено, се търсят други алтернативи", сподели той. Големият салон на 119-о е оборудван за баскетбол, волейбол, има подвижни врати за хандбал, минифутбол, греда. Той е пригоден и за бейзбол.

в. "Монитор".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 23.04   181 г. пр.н.е. – В Рим е открит храмът на Венера, превърнал се в място за поклонение на куртизанките. 1348 г. – Крал Едуард III учредява Орден на жартиерата в...