Топ 10 на най-скъпите световни марки

22.05.2012 | 15:20
по статията работи: Теодора Пенева
Водачът в класацията е на стойност 183 милиарда долара
Топ 10 на най-скъпите световни марки

Производителят на потребителска електроника, компютърен софтуер и персонални компютри Apple се задържа на първо място като световния най-скъп бранд през 2011 година. Това сочи годишната класация, в която агенцията за маркетингови изследвания Milward Brown подрежда 100 световни марки, описана от "Ройтерс".

Компанията, създател на iPhone и iPad, е увеличила стойността на марката си с 19% през 2011 г. до 183 милиарда долара, която представлява 37% от пазарната му капитализация.

Apple предвожда група от брандове с дейност в сферата на технологиите, които доминират сред първите десет в класацията – там са наредени общо седем такива. Единствените изключения са веригата за бързо хранене McDonald's и производителят на газирани напитки Coca-Cola – съответно на четвърта и на шеста позиция, както и марката цигари Marlboro. Последната се е изкачила с едно място до седма позиция въпреки кампаниите срещу пушенето по цял свят.

Най-големият доставчик в сферата на информационните технологии IBM (International Business Machines) си е разменил мястото с информационния гигант Google, достигайки до второ място. Световната търсачка е останала на трето. Ветеранът в ИТ сектора Microsoft си запазва петото място. На осмо място се нарежда телекомуникационната компания AT&T, на девето Verizon, оперираща в същия бранш, а на десето – мобилната мрежа China Mobile.

Facebook, с пазарна стойност 82 милиарда долара след своето първично публично предлагане (IPO) миналата седмица, е на първо място сред най-бързо проспериращите брандове в този аспект, регистрирайки покачване на стойността си със 74% до 33,2 милиарда долара. С това социалната мрежа се нарежда под номер 19.

Изпълнителният директор на Millward Brown Ник Купър коментира пред „Ройтерс“, че силата на технологичните брандове е показателна за централната и променяща роля, която те имат в нашето съвремие. „Те са всепроникващи и са непрекъснат извор на емоции и на новини“, казва Купър и добавя: „Това е мястото, където всичко се случва. Това води не само до увеличаване на търсенето и на финансовите резултати, но и на влиянието на бранда“.

Анализаторът е пояснил, че огромна роля за просперитета на този сектор е изиграло явлението, което на английски език е наречено „consumerization“ в сферата на ИТ. То представлява пазарна практика, в която производителите на софтуер и хардуер са задължени да се нагаждат към стандартите, които потребителите са възприели в личния си живот.

„Брандовете, които демонстрират най-голям растеж, са тези, които са заели определени пазарни пространства по-скоро с помощта на естествения си усет за явлението, при което опитът на клиентите диктува този на бизнеса, вместо да бъде обратното“.

Авторите на проучването Millward Brown са част от световната рекламна агенция WPP. Заедно с пълната класация, те са публикували и подробен доклад за нея.

Общата стойност на стоте класирани бранда в нея е 2,4 трилиона долара, сочи докладът. Тя се е увеличила с 66% спрямо първата класация, направена през 2006 г. за предходната 2005 г.

Като цяло стойността на марките е нараснала, но в малки размери, поради различни политически и икономически фактори, които са сринали потребителското доверие в развитите икономики. Освен това държавите, считани за най-бързо развиващи се икономики в момента (Бразилия, Русия, Индия, Китай и ЮАР, формиращи общността БРИКС), регистрират по-бавен стопански растеж.

Сами по себе си марките остават стабилни. Това, което им помага да преминат през предизвикателствата на годината, е онази част от стойността им, която самите те генерират.

От общо тринадесетте категории, в които са разпределени стоте бранда, шест са регистрирали растеж, шест – спад, а една е останала без промяна (категорията на финансовите институции).

Марките луксозни стоки, както и хранителните такива, са на първо място по растеж на стойността си – с по 15%. На второ място са брандовете на облекла, чиято обща стойност е нараснала с 13%.

Брандовете в сферата на технологиите, заедно с телекомуникационните, представляват общо около 44% от стойността на всички класирани. Освен това общата стойност на марките от двете категории е в размер на приблизително една трета от тази на всички марки, отразена през 2006 г.

Ето какво е подреждането на топ 10 на стоте най-скъпи световни марки:

  1. Apple Inc. - САЩ

  2. IBM - САЩ

  3. Google Inc. - САЩ

  4. McDonalds - САЩ

  5. Microsoft Corporation - САЩ

  6. Coca-Cola Company - САЩ

  7. Marlboro, част от Altria Group & Philip Morris International - САЩ

  8. AT&T Inc. - САЩ

  9. Verizon Communications Inc. - САЩ

  10. China Mobile Limited – Китай

Пълния доклад на Millward Brown може да видите в прикачения файл.

Станете фен на страницата на Econ.bg във Facebook!

Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 25.03   708 г. – Константин е избран за папа. 717 г. – Лъв III е коронясан за византийски император. 1306 г. – Робърт Брус става крал на Шотландия. 1655 г....