Българският туризъм успява, но не процъфтява

27.08.2013 | 17:00
по статията работи: Ростислава Иванова
Лобита и норми спъват един от малкото печеливши отрасли в икономиката ни. България минава за страна с възходящ туризъм, но икономическата среда трябва да се подобри

Възход и залез на пазарите

Руският туристически пазар е вторият по големина за България след немския, но от три години насам се развива най-прогресивно. 33% е очакваният ръст на руските граждани, които ще почиват предимно на морето. До 15 октомври числото на летуващите ще достигне 480 000 души или със 180 000 повече, отколкото миналата година.

Сериозният наплив се дължи на големите руски инвестиции от 2008 г. насам в около 330 000 собствени жилища - апартаменти в парк хотели и самостоятелни луксозни имоти по морето. Другият голям стимул за руските летовници е облекчаването на визовия режим за гражданите от бившите съветски републики. Така още в началото на юли 300 000 руснаци вече се бяха сдобили с българска виза, а няколко години по-рано бяха едва няколко хиляди. Лесните пасавани и евтинията бяха достатъчни, за да накарат руснаците бързо да забравят миналогодишните си проблеми, произтекли от фалитите на туроператорите им и техните партньори у нас.

Вторият най-разрастващ се за България пазар е Израел, въпреки кървавия терористичен атентат на летище Сарафово през юли 2012 г., когато бомба взриви автобус с техни туристи и уби голяма частот тях. Тогава логично последва голям отлив до края на сезона, който сега се компенсира с 30-процентно увеличение на летовниците от там, сравнени със спокойното лято на 2011 г. Очаква се до края на топлите месеци гостите от Стената на плача да достигнат 130 000 души.

Израелците имат завиден кураж, защото са свикнали с постоянните терористични опити срещу тях, коментира Елена Иванова. Преди година тя бе от хотелиерите, които не успяха да посрещнат много от еврейските си гости заради кървавия акт до Бургас, довел до множество откази от резервации в Слънчев бряг. Хотелиерите не крият, че предпочитат израелските туристи, защото са възпитани, грамотни, тихи и платежоспособни. Те избират по-луксозни хотели, не ходят много на плаж, не демонстрират претенциозност и не прекаляват с алкохола, а основното им занимание по време на ваканцията е да играят хазарт в казината.

Тази година се регистрира спад на морските летовници от Великобритания, Холандия, Полша и Словакия. Общият брой на британските туристи няма да надхвърли 200 000 души за разлика от минали години, след като Обединеното Кралство започна активна кампания срещу алкохолния туризъм у нас.

Антипропагандата срещу страната ни на острова започна, след като алкохолните обиколки по кръчмите в Слънчев бряг взеха няколко жертви сред основните участници в тях - английските, ирландски и шотландски младежи. Главна сцена на тези крайно неприятни за нормалните туристи спиртни шествия бе южният български курорт и в по-незначителна степен – Златни пясъци. Жертвите пострадаха след умопомрачителни запои по баровете срещу билет от 10 евро, падайки от терасите си в нетрезво състояние или пък при сбиване по алеите на комплекса. От официални данни дори излезе наяве, че всяка нощ на Слънчев бряг се изпиват по 700-800 хил. халби с бира и 80 хил. чаши с уиски.

По този повод ресорният зам.-министър, който преди да бъде назначен управляваше винарска изба, обяви, че алкохолният туризъм бил силно преувеличен и че това не е българско явление, а е характерно за цял свят.

В голямото пиене участват и холандски тийнейджъри, чийто брой също е намалял и ще са под 20 000 души. Това отблъскващо явление привлича към България и млади хора от Скандинавските страни, Русия, Полша и други страни, но в интерес на истината е британско изобретение.

Германия –  гръбнакът на туризма

Германия продължава да е най-стабилният туристически пазар за България, който отново ще захрани икономиката ни и с най-много летовници. Очаква се броят им да стигне 540 000 души – с около 30 000 повече от миналото лято. Това е далеч под пиковите за Черноморието години, когато немците достигаха 700 000 души. Тези туристи се характеризират с голямо постоянство в ранните записвания, което позволява на туроператори и хотелиери да разчитат на авансови средства от тях и да разчитат, че няма да останат без клиенти през лятото. Хората от бранша с право определят германците като гръбнака на българския туризъм. Има известно разминаване за числото на техния ръст всяка година, което варира между 4 и 8%. По обясними причини не се отчита през годините и реалният отлив на тази важна туристическа група от държавата в ЕС с най-стабилна икономика.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 19.03   238 г. – Гордиан I e провъзгласен от сената за антиимператор на Максимин Трак. Неговият син Гордиан II e сърегент. Двамата управляват само до 9 април. 238 г. е...