Второкласните пътища влизат в обхвата на тол системата от 1 април

07.01.2022 | 12:55
по статията работи: econ.bg
Някои от фирмите, получили аванси за „Хемус“, вече искат индексация на парите по договорите си заради поскъпването, съобщи Гроздан Караджов
Второкласните пътища влизат в обхвата на тол системата от 1 април
Снимка: БГНЕС

Второкласните пътища ще бъдат включени в обхвата на тол системата. За това е категоричен вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. В ефира на БНТ той обясни, че това със сигурност ще се случи през тази година, а желанието му е датата да е 1 април. Преди това обаче Караджов смята да се срещне с браншовите организации на превозвачите, да чуе тяхното мнение и забележки, ако имат такива, за да се случи разширяването на обхвата на тол системата без протести.

Вицепремиерът отбеляза, че безплатното преминаване на камиони и автобуси по второкласните пътища е един от проблемите. „Всички собственици на леки автомобили плащат винетки както за магистралите, така и за останалите пътища. Превозвачите обаче не плащат за второкласните и третокласните, а ги използват масово, разрушавайки ги включително и с претоварването на камионите“, каза той.

Вторият проблем в тол системата е събираемостта на глобите от нарушителите, движили се без винетки или платени такси. Според думите му те вече са достигнали 100 млн. лв. Това включва също и претоварените камиони, каквито се движат много и са засичани най-вече през лятото, когато се превозва зърното.

По отношение на безопасността по пътищата и тяхното качество регионалният министър отбеляза, че започва 4-годишна програма за цялостно обновяване и ремонт, който включва не само първокласните, но и второкласните и третокласните. Ще се започне с най-разрушените. Според думите му има възможност и проектна готовност да се започне работа по около 2900 км пътища, като тук става въпрос както за основен ремонт, така и за превантивен.

Той уточни, че идеята е за комплексно обновяване на тази пътна мрежа като се започне от асфалта, който трябва да бъде с максимално високо качество на сцепление, мине се през качествена маркировка, пътни знаци, мантинели и всички съоръжения да бъдат според изискванията. Караджов обеща, че в новия бюджет АПИ ще има достатъчно средства, за да може да изпълни тази амбициозна програма. Засега обаче той отказа да назове конкретна сума, защото първо това трябва да бъде обсъдено и съгласувано с Министерството на финансите.

Без някакво нормативно решение на Народното събрание или дори закон няма как да бъдат завършени всичките 9 отсечки от магистрала „Хемус“, обясни още Караджов. Той отбеляза, че е невъзможно някой да накара нито „Автомагистрали“, нито АПИ, нито него като министър да продължи да подписва документи като досегашните, чрез каквито договори за наем на техника и закупуване на материали реално са били извършвани строителни дейности. Караджов обясни, че това няма как да продължи законно. А за бъдат продължени по някакъв начин отношенията с фирмите, които са строили „Хемус“ и всичките оставащи лотове да бъдат завършени, задължително парламентът трябва да определи начина, по който това да стане.

Караджов се зарече, че Закона за обществените поръчки (ЗОП) ще се спазва стриктно и че ще има финансова дисциплина каквато е трябвало винаги да има. Което изключва инхаус процедурите, каквито са правени масово преди. Той посочи, че именно при участъци, чието изграждане е започнало по такъв начин, нещата не вървят и има проблеми. От друга страна там, където е проведена редовна процедура по ЗОП, всичко е наред и се работи нормално и законно.

По отношение на преведените предварително пари за изграждането на „Хемус“ регионалният министър обясни, че няма сигурност, че магистралата ще бъде изградена и платените дейности ще бъдат осъществени. От друга страна няма и гаранции, че държавата ще успее да си върне тези средства, ако дейностите не бъдат изпълнени. В някои случаи има предоставени гаранции под формата на застраховки, но някои от тях дори вече изтичат, а други са за едва около 10% от сумата. „Никак не е защитен държавният интерес“, каза той.

В същото време вече се появява и нов проблем. Караджов е бил информиран от АПИ, че там вече са започнали да постъпват писма от фирмите, на които са били платени аванси за доставка на материали, че ще искат индексации заради поскъпването им. А парите са били платени именно под предлог, че така ще бъдат спестени средства заради очакваното поскъпване на тези материали в бъдеще.

Караджов отбеляза, че не всичко по трасето на бъдещата магистрала е незаконно. Има участъци, в които не е извършвана никаква дейност. От друга страна само в лотове 4 и 5 е имало незаконно строителство. Регионалният министър допълни, че когато по тях са извършвани строително-монтажни работи, дори не е имало проект, който е станал готов буквално преди два дни.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 18.03   37 г. – Римският сенат анулира завещанието на Тиберий и обявява Калигула за император. 731 г. – Започва понтификатът на папа Григорий III. 922 г. –...