Концесията на АМ "Тракия" криела редица рискове

19.11.2009 | 18:12
по статията работи: Петър Чернев
Държавата е можела да иска не повече от 10 млн. евро компенсация при проваляне на проекта
Концесията на АМ "Тракия" криела редица рискове
Прикачени документи

Подписаният договор между правителството на Симеон Сакскуборготски и българо-португалския консорциум "Автомагистрала Тракия" АД крие редица рискове. Това се посочва в разсекретен днес от Министерството на финансите одит, изготвен от "ПрайсуотърхаусКупърс" (PricewaterhouseCoopers).

Припомняме ви, че договорът за концесия беше подписан на 30 декември 2004 г., без да е провеждан конкурс. Според условията в него "Автомагистрала Тракия" АД трябваше да построи, експлоатира и поддържа със собствени средства общо 187,1 км магистрален път. В това число се включваха участъците: Софийски околовръстен път-Северна дъга (22,5 км) Стара Загора - Нова Загора (31,8 км), Нова Загора - Ямбол (35,7 км), Ямбол - Карнобат (49 км) и Калотина - София (48,1 км).

Сред посочените в одита рискове са такива, свързани с проектните дейности, изграждането, валутния и финансовия риск. Изтъкнати са и такива, свързани с прехвърлянето на отсечки, които са в процес на изграждане, състоянието на земята, стандартите за поддръжка, размера на гаранцията в случаи на забавяне, инфлацията и др.

В изготвения документ се посочва, че строителният риск за изграждането на отсечките Стара Загора-Оризово и Бургас-Карнобат остава в правителството. Състоянието на земята, върху която е трябвало да бъде построен аутобанът, изобщо не е била посочена в договора.

В договора, сключен в края на 2004 г., са липсвали и ясни технически характеристки, които концесионерът трябва да спазва в поддръжката на пътя. Не е бил предвиден и анекс, в който да са разписани ясно техническите характеристики и стандартите за последваща поддръжка на обекта.

Държавата е можела да поиска не повече от 5 млн.евро (0.6% от общия бюджет за изграждане) при забавяне на строежа на "Тракия". В случай на забавяне на повече от 180 дни държавата е можела да прекрати проекта, но не е можела да иска повече от 10 млн. евро обезщетение. По този повод от "ПрайсуотърхаусКупърс" препоръчават увеличаване на гаранцията в случай на забавяне. Според тях по този начин е можело да бъдат покрити по-добре евентуални рискове.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 20.03   1413 г. – Хенри V става крал на Англия. 1792 г. – Законодателното събрание на Франция официално одобрява използването на гилотината за екзекутиране. 1808 г....