Намалената субсидия може да доведе до декапитализацията на БДЖ

21.12.2014 | 13:00
по статията работи: Десислава Маданска
Ако няма период за адаптация, от дружеството няма да могат да покрият дори оперативните разходи
Намалената субсидия може да доведе до декапитализацията на БДЖ
Снимка: Булфото

За БДЖ  ще е необходимо да има преходен период заради намаляването на субсидията за компанията за следващата година. Това заяви изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ” ЕАД Владимир Владимиров. 

„Този преходен период е необходим, за да може системата да се адаптира към това задание за 140 млн. Ако няма такъв преходен период, това ще се отрази много тежко на БДЖ, тъй като дружеството няма да има средства за покриване дори на оперативните разходи, ще бъде много трудно да се плащат заплатите, разходите за горива, и всичко това ще усложни цялата ситуация в БДЖ”, посочи Владимиров.

По думите му, ако няма период за адаптация, от БДЖ няма да могат да покрият оперативните разходи, тъй като ще бъдат принудени да спрени влакове.

„Но дори и да спрем влакове, персоналът ще остане и разходите ще се запазят на същото ниво, ще имаме 40 млн. лв. по-малко приходи. Това означава, че няма да можем или да плащаме заплати, или горива, или инфраструктурните такси към Национална компания „Железопътна инфраструктура”, което ще създаде изключително голямо напрежение и ще увеличи задлъжнялостта на дружеството. Най-вероятно ще има и социално напрежение, БДЖ ще завърши на загуба и ускорено ще се декапитализира”, подчерта Владимир Владимиров.

Общата сума на задълженията на БДЖ към днешна дата е 567 млн. лв., от които 370 млн. са задължения към банките.

Владимиров обясни, че останалите задължения са към доставчици и към Национална компания „Железопътна инфраструктура”. Дълговете са натрупани от предходни периоди, като този процес започва в периода от 2002 г. до 2009 г.

„От 200 млн. лв. задължения през 2002 г., през 2009 г., когато аз влязох за пръв път в управлението на дружеството, задълженията достигаха до почти 840 млн., тоест се наблюдава едно неколкократно увеличение на задълженията, които системата не може да поеме. Хубаво е, че в резултат от усилията и на БДЖ, и на държавните институции, към днешна дата задълженията са чувствително намалели”, обясни Владимиров.

По думите му бъдещето на БДЖ е свързано с много трудности като първата според него е това, че в държавата няма достатъчно средства.

„Много малко средства се заделят през държавния бюджет за развитие на железницата. Още по-голямата причина е, че железницата не е приоритет на българската държава, на всички правителства, на всички политически партии, без значение кои от тях са в управлението и кои не. Това пречи на железниците да се развиват”, посочи той.

Владимиров подчерта, че е необходимо да се постигне съгласие между всички институции, които имат отношение към железницата и тя трябва да стане приоритет на държавата, за да може да се развива.

„Сега наблюдаваме следната картина – едно правителство управлява, извършва определени реформи, чертае път, по който трябва да се развива железницата. После идва друго правителство, то променя политиката, спира реформите или ги трансформира в нещо друго. Така се получава едно движение нагоре-надолу, което не е от полза на железницата”, коментира изпълнителния директор на БДЖ.

Той поясни, че освен това за дълъг период от време не се заделят необходимите средства за инвестиции в железницата, информира агенция „Фокус“.

„Няма как да имаме конкурентноспособна железница без да има инвестиции в нея. Това може да се случи само, ако железниците са национален приоритет. Разбирам, че в момента ситуацията е изключително тежка – има проблеми в НЕК, в пенсионната система и в много други сфери. Но, ако не направим железниците приоритет, няма да решим проблема”, каза още Владимир Владимиров.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 23.04   181 г. пр.н.е. – В Рим е открит храмът на Венера, превърнал се в място за поклонение на куртизанките. 1348 г. – Крал Едуард III учредява Орден на жартиерата в...