Преглед на икономическите теми в печата, 26 юни

26.06.2019 | 10:10
по статията работи: econ.bg
Най-важното от интернет до момента
Преглед на икономическите теми в печата, 26 юни
Снимка: под лиценза на creative commons

"Въпреки поевтиняването на газа парното ще поскъпне"

КЕВР казва окончателно новите цени на тока, топлинната енергия и синьото гориво на 1 юли

Цената на топлинната енергия може да се повиши с по-малко от 4% към момента на правените от енергийния регулатор разчети заради предвиденото с повече поевтиняване на природния газ от юли, стана ясно от думите на председателя на КЕВР Иван Иванов пред журналисти. Въпреки поевтиняването на природния газ обаче парното ще поскъпне.

Вчера регулаторът обсъди свалянето на цената на природния газ с 0,6 на сто, докато разчетите за поскъпването на парното и топлата вода в страната средно с 4,5 на сто са правени при сегашната по-висока стойност на синьото гориво. Най-голямо увеличение на цените се очаква в Разград - 17,53%, в Габрово - 12,53%, в София увеличението ще бъде 4,3%. Намаление на цената се планира единствено за сливенската топлофикация. Какво ще е финалното решение за цените на електроенергията, природния газ и топлоенергията, КЕВР ще обяви на 1 юли. 

Докладът на държавния газов доставчик "Булгаргаз" показва, че съвсем точно е изчислено понижението на газа с 0,6 на сто, каза Иванов. "Цената не се формира по текущите цени било на втечнения газ или на световния пазар, а по формула, отчитаща деветмесечните изменения на петролните деривати", отбеляза той в отговор на въпрос дали поевтиняването не е можело да е по-голямо заради спада на цените на втечнения природен газ на световните пазара в последните месеци. Иванов допълни, че макар промяната в цената на природния газ да е твърде малка, тя ще бъде отразена в решението на 1 юли за цените на топлинната енергия и това ще продължава и следващите периоди, особено в началото на отоплителния сезон.

От думите му стана ясно, че регулаторът смята да разреши на "Булгаргаз" понижението с 0,6 на сто, или с 27 стотинки на мегаватчас. Предложената цена за третото тримесечие на 2019 г. е 44,90 лв./MВтч (без цени за достъп, пренос, акциз и ДДС). Намалената продажна цена на природния газ за периода се дължи на договорените алтернативни доставки на по-ниски цени в сравнение с тази по дългосрочния договор с "Газпром".

Омбудсманът Мая Манолова пък вече поиска информация от КЕВР по Закона за достъп до обществена информация във връзка с предстоящото увеличение на цените на електрическата енергия. Манолова изиска от регулатора заявленията за утвърждаване на нови цени от 1 юли 2019 г. до 30 юни 2020 г. и приложените към тях годишни финансови отчети и доклади за дейността за 2018 г. на ЧЕЗ, ЕВН и Енерго-Про. Повод за това са заличените данни във въпросните заявления на тези дружества, публикувани на интернет страницата на КЕВР, които засягат финансовата обосновка на цените.

в. "Дума"

"Опрощават дългове след 10 години по пътя към Голгота"

Дълговете на граждани с трайни финансови проблеми ще бъдат опрощавани и ще им се даде втори шанс да тръгнат начисто. Преди това обаче 5 или 10 години финансовите им дела ще се водят от назначен от съда управител на имуществото им, а кредиторите ще взимат всичко, което изкарат над определен минимален доход, посочен в Гражданския процесуален кодекс (ГПК). Това гласи проект на нов закон за несъстоятелност на физически лица, който представи омбудсманът Мая Манолова.

Според ГПК, ако заплатата на човек е под минималната, кредиторите не могат да му я запорират. Но ако човек получава например 590 лв., кредиторите може да взимат една трета, или 197 лв. С новия закон кредиторите няма да могат да взимат и колата на фалирал длъжник, ако тя е на стойност до 8 минимални заплати, т.е. до 4480 лв.

Новият закон няма да се прилага за дългове до 5 минимални заплати, т.е. до 2800 лв. Не бива да се бърза със закона, защото когато тарикати не си плащат заемите, сметките за вода и ток, всички останали ги плащат и едно недобро решение ще се отрази на лихвите по кредитите, каза Васил Велев от АИКБ.

В ЕС е приета директива за освобождаване от дълг, но тя се отнася за хора, които са затънали в борчове във връзка с упражнявана от тях дейност - например адвокат вземе заем за кантора.

в. "Труд"

"Забраняват вноса на дизели втора ръка"

България също се включва в европейската борба срещу дизеловите превозни средства. За първи път в официален документ - проект на Национална програма за контрол над замърсяването на въздуха, се предвиждат мерки за огринаване на дизеловите автомобили втора употреба. През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът им, като е планирано мярката да влезе в сила от 1 януари 2021 г. Това е записано в проекта на 166-страничния документ, който екоминистерството е пуснало за обществено обсъждане.

Става въпрос за дизелови коли със стандарт Евро 3 или по-стари от тях, макар че в програмата е отбелязан и друг вариант - да се допуска вносът само на коли от Евро 4 нагоре (виж графиката).

Има обаче важна забележка - първо трябва да се вземе разрешение за такава забрана от Европейската комисия, тъй като тя евентуално би нарушила директивите за свободно движение на стоки, хора и капитали.

Ако не се получи такова разрешение, се предлага да се направи промяна на Закона за чистотата на атмосферния въздух, която да даде възможност на общините да създадат зони в центровете на градовете, в които да не се допускат силно замърсяващи автомобили

Най-вероятно общините ще получат правото да определят такива зони, независимо дали ще има пълна забрана на вноса, или не, защото в програмата се предвижда в София и Пловдив те да бъдат създадени още тази година.

Друга мярка, която да намали замърсяването на въздуха от транспортните средства, предвижда постепенно намаляване на дизеловите автобуси от автопарка на предприятията за градски транспорт в цялата страна. Това ще става постепенно, като са посочени две дати: през 2030 г. дизеловите автобуси да са под 50% от всички превозни средства в градския транспорт, а през 2050 г. да няма нито един.

В програмата пише също, че са разглеждани възможностите за промяна на политиката по отношение на катализаторите. Но е преценено, че с тях се правят твърде много измами и много собственици на коли намират начин да ги свалят, а и контролът в сервизите не е на ниво.

Част от предвидените мерки за намаляване на фините прахови частици във въздуха са познати от вече действащата национална програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух, която бе приета миналата година от кабинета и ще действа до 2024 г. Там се предвижда в общините, в които нормите за фини прахови частици са превишени, да бъдат подменени печките за изгаряне на въглища и дърва с т.нар. печки с евроетикет.

в. "24 часа"

"Столична община се изгаври със закона заради барбекюто на Пламен Георгиев"

Абсурдите около покрива-тераса на шефа на антикорупционната комисия Пламен Георгиев достигнаха нови висоти. Строителният контрол на Столична община откровено се изгаври със закона за устройство на територията и отказа да издаде заповед за премахване на установеното незаконно строителство на покрива - два дървени навеса, ползвани като барбекю.

Администрацията на район "Слатина" твърди, че постройките са незаконни, но шефът на контрола по строителството Влади Калинов, който трябва да разпореди премахването им, твърди, че не може да направи нищо по въпроса. Според Калинов навесите не могат да бъдат съборени, защото изграждането им е станало преди въвеждането на сградата в експлоатация и нарушението не е било констатирано навреме. "Това е абсурдно тълкуване на закона. По тази логика не би трябвало да се санкционират десетки незаконни строежи", коментираха пред "Сега" районни архитекти. Столичният кмет Йорданка Фандъкова вчера не коментира скандала.

Проверката на администрацията на район "Слатина" бе разпоредена през април, в разгара на "Апартаментгейт". При проверка на документите и посещение на място е установено, че на покрива-тераса незаконно са изградени два дървени навеса. За тях няма одобрен проект, нито е издавано разрешение за строеж. Те са захранени с ел.енергия и представляват строеж 5-а категория. Изграждането им без одобрен проект и разрешение е категорично нарушение на императивни членове от закона и е основание за започване на производство за премахване на незаконни строежи, става ясно от констативния акт на районната администрация. Това е вторият опит на районната администрация да реши проблема с незаконното строителство на въпросната тераса. Първата проверка е разпоредена още през 2012 г., но служителите на района така и не са допуснати до мястото от предишния собственик на апартамента.

През април Пламен Георгиев пусна проверяващите, но и този път премахването на незаконните обекти се оказва невъзможно. bTV първа показа заповедта на Влади Калинов, с която шефът на строителния контрол на Столична община отказва да премахне незаконните постройки. От документите, с които "Сега" разполага, става ясно, че Пламен Георгиев и съпругата му са оспорили акта на районната администрация, като са представили доказателство - декларация, че въпросните постройки са изградени през 2007 г. от строителя на сградата преди въвеждането й в експлоатация. Това е било достатъчно за Калинов да даде амнистия на барбекюто.

в. "Сега"

"Турция, България и Volkswagen: интригата продължава"

Турция взима преднина пред България като предпочитана дестинация за новия завод на Volkswagen. В неофициалната битка между двете държави за огромната инвестиция очевидно съседната държава е включила всички възможни лостове, ако се съди по публикациите в германски медии.

Окончателното решение на автогиганта от Волфсбург обаче все още не e взето, като предстои това да стане в следващите няколко седмици, научи "Капитал" от запознати с преговорите. Те считат, че България все така има шанс да привлече тази инвестиция.

Няколко плюса за Турция

Според две престижни германски издания - Handelsblatt и Frankfurter Allgemeine Zeitung, изборът на Volkswagen Group се насочва към град Измир в Турция заради няколко определящи фактора. На първо място е държавната субсидия, с която правителството в Анкара може да подпомогне проекта за 1.4 млрд. евро. Става дума за трицифрена сума в милиони евро, плюс земята и строеж на част от съоръженията. Заради европейските правила за държавната помощ България не може да предложи подобни условия, въпреки че е сложила на масата възможния максимум.

На второ място е фактът, че страната има много по-устойчиви традиции в автопроизводството. През годините там са инвестирали и германски производители, и много други, въпреки че последната голяма инвестиция в този сектор е от 1997 г. Една от локациите, предложени в Измир, е завод на Opel.

И на трето, но не последно място е предимство, което Турция има пред всички останали дестинации наоколо: голям вътрешен автомобилен пазар. С 80 млн. население и над 120 хил. продадени автомобила само от Volkswagen миналата година турският пазар е един от най-важните в Европа и Близкия изток. Турски държавни агенции например са едни от големите клиенти на модела Passat на Volkswagen.

Тук България не може да се конкурира. Обемът на българския пазар на нови автомобили е нищожен спрямо турския, като през миналата година тук са продадени общо към 40 000 леки коли, от които малко над 3000 са Volkswagen.

Силата на старото приятелство

Предимството на страната ни е членството в ЕС, който сам по себе си е най-големият вътрешен пазар в света. Това се очакваше да бъде най-силния ни лост заедно с политическите проблеми в самата Турция.

Това обаче може би се обръща. Въпреки възраженията в някои партийни и бизнес среди в Германия срещу инвестиции в Турция Volskwagen обмисля внимателно политическата страна на решението си и евентуалния риск за имиджа си, коментира Handelsblatt. "А и компанията е свикнала с взимането на деликатни решения", обяви изданието, като посочва инвестициите на VW в Китай например. Един германски журналист и един български източник предположиха, че изборите в Истанбул, на които триумфира опозицията, също ще бъдат от полза в преговорите, защото ще дадат възможност на германския концерн да се спаси от обвинения в съдействие на авторитарна власт.

Очевидно върви силна кампания от турска страна с активизиране на дълголетните търговски контакти с германската индустрия. Достатъчно е да бъде посочено изказването на премиера на Долна Саксония и член на Надзорния съвет на Volkswagen Щефан Вейл (провинцията е вторият най-голям акционер в групата). Неотдавна той обяви, че "приятелите на демокрацията в Турция искат от нас да не се отказваме от страната". Според Handelsblatt турският президент Реджеп Тайип Ердоган умишлено не е споменавал името на Volkswagen по време на местните избори в страната в последните месеци.

До средата на юли

Един от признаците, че Турция излиза напред в състезанието е промененият профил на завода, коментира Handelsblatt. От завод под управлението на Skoda, в който да се сглобяват два модела - Skoda Karoq и SEAT Ateca, се върви към т.нар. multi-brand тип, тоест ще произвежда автомобили от различни марки под шапката на групата, включваща Volkswagen, Audi, Skoda, SЕАТ и други. Според германското издание все повече надделява идеята в него да се правят Volkswagen Passat и Skoda Superb.

в. "Капитал"

"МВР отчете повече катастрофи, целият личен състав е на пътя"

До минимум ще се сведе времето за реакции при инциденти и нередности на пътя, заяви министърът на вътрешните работи Младен Маринов след изнесено заседание на парламентарната Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред в ГД "Национална полиция".

МВР отчита повече инциденти на пътя в последните две седмици. За справяне с проблема, според министъра, ще допринесе Национален координационен център за безопасно движение по пътищата, чието създаване ще бъде обсъдено на Министерски съвет утре и който се очаква да заработи до половин година. Министърът обясни, че чрез него до минимум ще се сведе времето за реакции при инциденти и нередности. За центъра няма да има нужда от средства или още служители, допълни Маринов, цитиран от БТА. Според него причината за увеличения брой катастрофи на пътя през последните седмици е започването на активния летен сезон. По думите му проблемът е комплексен и касае инфраструктурата, водачите и превозните средства.

"Целият личен състав е на пътя", каза Маринов.

Преседателят на вътрешната комисия Пламен Нунев отбеляза, че на заседанието днес са били обсъдени основните приоритети на ГДНП. Той допълни, че практиката с изнесени заседания ще продължи като такива може да се организират и в Главна дирекция "Гранична полиция" и в ОДМВР, при които оперативната обстановка е усложнена.

в. "Монитор".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 22.03   235 г. – Максимин Трак е провъзгласен за римски император. 238 г. – Гордиан I и неговият син Гордиан II са провъзгласени за римски императори. 1136 г. –...