Коучингът прави успешните мениджъри още по-успешни

15.05.2012 | 13:45
по статията работи: Ралица Стоянова
Коучът не ви учи как да тичате, а ви осигурява олимпийската титла, обяснява Ирина Горялова - професионален коуч и съосновател на ICF Bulgaria
Коучингът прави успешните мениджъри още по-успешни

 „Не може да научите никого на нищо, а само да му помогнете да осъзнае отговорите, които вече са у него”. Твърдението на Галилео Галилей много добре описва идеята на коучинга.

Коучинг - що е то?

Думата коуч (coach) означава "средство за достигане от едно място до друго". Тя не се превежда на нито един език, тъй като коучингът е различен от консултацията, менторството, обучението или работата на спортния треньор, обяснява Ирина Горялова - сертифициран професионален коуч, директор “Комуникации” и съосновател на на ICF Bulgaria - представителството на Международната коуч федерация у нас.

Коучингът спомага за постигането на цели в бизнеса и подкрепя мениджърите директно в процеса на взимане на решения. Той представлява интензивен диалог между равни партньори (коучът и клиентът) относно това как клиентът да достигне от точка А, където е в момента, до избрана от него точка Б – целта, която иска да постигне. Основната разлика с други професионални услуги като консултацията, обучението и менторството, е, че коучът не дава отговори, напътствия, съвети, а работи от презумпцията, че клиентът - отделен човек или екип, вече притежава всички нужни ресурси, за да постигне целите си. Работата на професионалния доставчик е със слушане и отворени, ненасочващи въпроси да подкрепя клиента сам да открие своите решения и да извлече най-подходящите стратегии за постигането на целта му, да поеме конкретен ангажимент за действие и да се отчете за резултата след това.

Палитрата от коучинг услуги е широка – има коучинг за лични цели (life coaching) и коучинг за бизнес цели и организации, където пък има коучинг по всички нива в организацията – за изпълнителни директори, за висшите мениджъри от борда (executive coaching), кариерен коучинг, коучинг за търговски мениджъри, за HR мениджъри, организационен коучинг и т.н. На по-развити пазари коучингът навлиза в полицията, в образованието, в здравеопазването, в медиите, в политиката.

Днес всеки успял и уважаващ себе си мениджър има коуч, твърди Горялова. Това е символ на престиж и най-вече е знак, че той иска да работи, да се развива, да надскача постиженията си и да води компанията към изключителни резултати. Ако сравним лидера в бизнеса с атлета на Олимпиада, той не си наема коуч, защото не знае как да тича, а за да извлече максимума от него и да е по-бърз с онези няколко стотни, които ще му осигурят олимпийската титла, обяснява експертът.

Някои от известните световни лидери са признавали публично, че имат коуч. Сред тях са основателят на технологичната компания Dell Майкъл Дел, на финансовата компания Charles Schwab – Чарлз Шуаб, бившият изпълнителен директор на търсачката Google Ерик Шмидт, бившият изпълнителен директор на Apple Стив Джобс.

“Всички коучове имат нещо общо – те са безмилостно ориентирани към целите”, пише сп. Fast Company.

Основните причини, поради които можете да достигнете до идеята да използват коучинг услуги, са:

  • Изправени сте пред предизвикателство, цел или възможност извън зоната на комфорт.
  • Имате празнина в знанието, уменията, увереността или ресурсите.
  • Желаете да ускорите постигането на резултати.
  • Вече сте изключително успешни и успехът е започнал да става проблем.
  • Личният живот и работата ви не са балансирани и това създава нежелани последици.
  • Като професионалист и екип не сте открили своите основни силни страни и как да ги използвате по най-добрия начин.

Коучингът може да се се използва в три форми:

Външни коучове - изследване на компанията „Манчестър Инк” сред 100 изпълнителни директори на компании от класацията Fortune 1000 показва, че 57% от мениджърите са между 40 и 49 години и са с годишни приходи над 200 000 долара, но се възползват от коучинг услугата, защото осъзнават, че имат нужда от развитие, за да поддържат нивото си.

Вътрешни коучинг системи - изграждането на капацитет за коучинг вътре в организацията дава възможност на компаниите да разполагат с вътрешен ресурс и да са независими в прилагането на коучинга според нуждите си и спестява разходи. Добър пример е британската обществена медия ВВС, където годишно се провеждат по 500 коучинг програми.

Коучинг стил на управление е мениджърски подход, при който шефовете управляват екипите си не чрез казване и съвети, а със задаване на въпроси и слушане. Така служителите сами достигат до най-ефективния начин да постигнат зададените им цели. Според проучване на Hewitt Associates изпълнителните директори, които прекарват поне 30% от времето си в коучинг, произвеждат над 20% по-висока обща възвращаемост на акционерите в рамките на 10-годишен период. В Google коучинг стилът на управление е една от осемте задължителни компетенции за мениджърите, за да са ефективни в новата пазарна реалност.

Как работят заедно мениджърът и коучът?

Ролята на клиента и коуча може да се илюстрира с карането на автомобил от София до Бургас, казва Горялова. Клиентът е този, който шофира, а коучът пътува заедно с него. Двамата заедно изследват къде точно се намира клиентът  - коя е началната точка А. Клиентът определя коя е точка Б - къде иска да отиде – дали в Бургас или в Пловдив, обяснява Горялова. Той решава с каква скорост ще кара, къде и колко пъти спира по пътя и в крайна сметка за колко време ще стигне. Работата на коуча е да слуша и да забелязва кога клиентът се спира или отдалечава от желаната крайна цел и кое го задвижва към нея.

Ролята на коуча е да служи като огледало, за да провокира осъзнатост, клиентът да се фокусира върху възможностите, да вижда ясно реалността, да го провокира човека да види свои “слепи петна”, да го насърчава да открива нови перспективи, възможности и алтернативи за постигането на целите си. Добре е коучът  да поддържа професионална дистанция. Конфиденциалността е абсолютно задължителна.

Ролята на клиента (индивид или екип) е да определя целите, които иска да постигне, да предприема смели стъпки към тях, да поема пълна отговорност за личните решения и действия, да е готов да изследва свежи и непознати за него перспективи за пътя към целите, да мисли за голямата картина, да се ангажира за ефективни действия, които да го придвижат напред.

Коучинг сесиите могат да се провеждат лично или по телефона. Всяка сесия продължава предварително установено време: може да е 30 минути, 60 минути или 1,5-2 часа – зависи от подхода и метода на коуча, както и от вида коучинг. Между насрочените коучинг сесии индивидът може да бъде помолен от коуча да предприеме конкретни действия, които подкрепят вече набелязаните и подредени по приоритет от клиента цели.

Коучингът е специфична услуга, затова няма универсално правило колко време трябва да трае. За краткосрочни индивидуални цели и 5-6 коучинг сесии може да са полезни и достатъчни. За по-комплексни ситуации и казуси, както и при работа с цели организации, е нормално коучинг цикълът може да започне с 12 сесии, а за промяна и траен резултат обикновено се провеждат поне 3 коучинг цикъла, обяснява експертът. В света цената на една сесия варира от 300 до 5 000 евро и нагоре. За България няма официални данни за цените на услугата.

За вас ли е коучингът?

Коучингът е за хора, които са “жадни”, искат да се развиват и сами да станат двигател на своя напредък и успех, да моделират живота и професионалния си път. Ако мениджърът смята, че „си е добре”, знае и е постигнал „всичко” в професията и личния си живот и няма цел, нито желание за развитие, коучинг услугата не е подходяща за него.

Как да си изберем коуч?

Коучингът е фина работа, която има влияние върху цели индустрии и икономиката на държавата. Точно затова е опасно, ако клиентите (индивид или компания) наемат хора, които са самозвани и не са обучени и сертифицирани да предоставят. В подобен случай рискът е, че този доставчик може да използва експертиза от други сфери (консултация, менторство, обучение, терапия) вместо коучинг. И клиентът е този, който изцяло заплаща този риск.

От септември 2011 г. благодарение на усилията на Международната коуч федерация (ICF) и Европейският коучинг и менторски съвет (EMCC) коучингът стана саморегулираща се професия в рамките на ЕС. У нас има трима серфитицирани коуча сред членовете на ICFBulgaria, а тези в процес на сертификация са 7.

Всеки обаче може да се нарече коуч, без да е обучен. За да избегнете “каубоите” на българския пазар, Международната коуч федерация (ICF) препоръчва на всички, които искат да наемат такъв професионалист, да научат повече за услугата на www.coachfederation.org или www.icfbulgaria.org.

За да си изберете коуч, направете лично интервю с един или повече, за да установите „кое е правилното усещане” що се отнася до химията, съветват от коуч федерацията. Обсъдете с коуча какво да направите, ако в някакъв момент усетите, че нещата не вървят добре. Споразумейте се предварително как да отработвате възникнали въпроси или проблеми (обикновено в голяма степен те се уреждат и чрез споразумение, което подписвате в началото на взаимоотношението). Не си избирайте коуч само на офертен или ценови признак, съветват от федерацията.

Как се измерва успехът от коучинга?

Клиентите на коучинга могат да очакват средна възвращаемост от услугите ва рамер на 700%, сочи изследване на PriceWaterhouseCoopers, проведено по поръчка на Международната коуч федерация.

Примерни външни измерители за количествените цели са: увеличение на приходите, повишение в длъжност, обратна връзка за представянето на мениджъра, данни за бизнес резултатати като производителност, мерки за ефикасност и ефективност. За качествените цели вътрешни измерители могат да бъдат: инструменти, с които клиентът да самооцени напредъка си, промяна в самоосъзнатостта и перспективите му, които водят до по-ефективни действия, промени в емоционалното състояние и нагласите към работата, които вдъхват увереност и т.н.

Коучингът - по  света и у нас

В САЩ коучингът съществува от 40 г., в Европа от 30 г. Сруктурира се активно като професия през последните 16 години. Коучинг ндустрията в света генерира приходи от 2 млрд. долара. Сред компаниите, които ползват коучинг услуги, са Google, GE, SAP, HP, Apple, T-Mobile, Pepsico, Ramada Hotel, UNIQA, Whirlpool, Johnson & Johnson, Unilever, Xerox, Dell, IBM, AT&T,GlaxoSmithKline. В Американската космическа агенция (НАСА) и британската обществена медия BBC също ползват метода.

По неофициални данни в България се предлагат коучинг услуги поне от 6 години. Горялова очаква пазарът да се развие силно през идните няколко години.

Коучинг подходът ще е моделът на мениджмънт в XXI век, прогнозират от в. ”Файненшъл таймс”.

В бизнеса всички очакват мениджърите да мислят, да водят напред, да взимат решения, независимо от ситуацията. А мениджърите с кого могат да разговарят? Коучът слуша, а слушането за сърцето е като въздуха за белите дробове, казва Горялова. Ефектът от коучинга върху качеството на решенията, които взимат мениджърите, особено в днешното изпълнено с напрежение работно ежедневие, може да се окаже разликата между успеха и провала в бизнеса.

Оцени статията:
5.00/3
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 23.04   181 г. пр.н.е. – В Рим е открит храмът на Венера, превърнал се в място за поклонение на куртизанките. 1348 г. – Крал Едуард III учредява Орден на жартиерата в...