Ръстът на онлайн търговията не успя да компенсира липсата на приходи от физически продажби

11.05.2020 | 11:55
по статията работи: econ.bg
COVID-19 кризата и правителствените мерки, с които шопинг центрове, ресторанти и търговски обекти бяха затворени, се отразиха сериозно на вътрешното потребление, един от основните двигатели на пазара на търговски площи
Ръстът на онлайн търговията не успя да компенсира липсата на приходи от физически продажби
Снимка: под лиценза на creative commons

COVID-19 кризата и правителствените мерки, с които шопинг центрове, ресторанти и търговски обекти бяха затворени, се отразиха сериозно на вътрешното потребление, един от основните двигатели на пазара на търговски площи. Заповедта за затваряне на моловете постави наемателите и наемодателите в затруднено положение, което ги провокира да търсят решения чрез  предоговаряне на наемите в краткосрочен план.

Това показва анализ на консултантска компания в сферата на недвижимите имоти. "Търсенето на консенсус между наемодателите и наемателите е процес, който към момента протича строго индивидуално и е съобразен с множество фактори.  Макар исканията на наемателите често да са сходни,  подходът от страната на търговските центрове спрямо тях е различен. Това е процес който тече в почти всички европейски страни, където няма специфично законодателство, което да регулира отношенията между наемодатели и наематели по време на пандемия или няма въведени специфични кризисни мерки като в Гърция или Украйна", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в Cushman & Wakefield Forton.

Наемателите с помещения на търговски улици, също очакват предоговаряне на условията, но там по-често собствеността не е на професионални наемодатели, както в търговските центрове, а е разпределена между множество физически лица, което допълнително затруднява преговорите. Увеличаващият се брой изпразнени помещения в централната градска част на столицата показва, че има собственици, които не проявяват гъвкавост и отказват да отговорят на исканията на наемателите си. Според данните още един фактор за предсрочно напускане на обектите по улиците са по-кратките срокове на наемните договори.

Началото на 2020-та започна с по-малък брой откривания на нови магазини в търговските центрове. След година с висока наемна активност, която повиши нивата на заетост в софийските молове до 95%, сега очакванията са с обратен знак - делът на незаетите площи през 2020 г. да се увеличи, а възстановяването да е през 2021 г. То ще е функция на икономическото възстановяване и поведението на потребителите след като търговските обекти в страната подновят работа.

"Съвсем очаквано, експанзията и търсенето на нови търговски площи е в застой. До някаква степен, макар и силно забавени, остават плановете за разрастване на някои от бизнесите които бяха по-малко засегнати през последните месеци - хранителни вериги, дрогерии, аптеки, магазини за бързооборотни стоки в по-ниския ценови сегмент. Активността през следващите месеци ще зависи от промяната на мерките и заповедта, позволяваща отваряне на търговските обекти, както и от последващото поведение на потребителите", допълни Иван Граматиков.

Търговците в секторите на спортните стоки, здраве и красота, мода и обувки се фокусираха върху своите онлайн магазини, опитвайки се да компенсират затруднените физически продажби. Доставките на храна също нарастват, тъй като ресторантите, кафенетата и баровете бяха затворени. Макар и със сериозен ръст, поръчките онлайн не могат обаче да компенсират загубите от затварянето на физическите обекти.

Наемната активност и навлизането на нови брандове у нас бяха причина за плавното увеличение на наемните цени през последните години. Сега секторът на търговията се очертава като един от най-засегнатите от икономическия спад, наемите неизбежно ще бъдат подложени на натиск в следващите тримесечия. В началото на 2020 г. наемът за обект от 100-150 кв.м с първокласна локация в търговски център в София беше около 40 евро/кв. м и около 58 евро/кв. м на главна търговска улица. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива бяха около 30 евро/кв. м, 32 евро/кв. м и 26 евро/кв. м.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 25.04   1154 г. – Мюсюлмански войски, предвождани от Нур ад Дин превземат Дамаск. 1699 г. – Състои се сватбата на немския граф Лудвиг Крафт фон Насау-Саарбрюкен и...