НЗОК направила над 11 хил. проверки за 9-те месеца на 2011 г.

15.12.2011 | 17:05
по статията работи:
Най-много нарушения са констатирани в Пловдив, Стара Загора, Бургас и Плевен
НЗОК направила над 11 хил. проверки за 9-те месеца на 2011 г.

През деветте месеца на 2011 година Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) е направила 11 785 медицински и финансови проверки на своите договорни партньори за извънболнична медицинска помощ и за дентална помощ, информираха от институцията. Общият брой на сключените договори е 13 097.

В Пловдив, София-град и Плевен са направени най-много проверки. Най-много нарушения са констатирани в Пловдив, Стара Загора, Бургас и Плевен. 3898 проверки са направени в индивидуални и групови практики на лекари от първичната извънболнична помощ.

3221 са проверките сред медиците от специализираната извънболнична помощ, която включва индивидуални и групови практики, диагностично-консултативни и медицински центрове и медико-диагностични лаборатории. Направени са и 4666 проверки на лекари от първичната и специализираната дентална помощ.

За периода са проверени 96% от договорните партньори на НЗОК в доболничната помощ и 82.1% - в денталната.

При 7344 от проверките са констатирани общо 20 106 нарушения.

Най-често срещаните нарушения, направени от личните лекари, са свързани с условията и реда за оказване на медицинска помощ по повод диспансерното наблюдение на пациентите. Това означава, че не е спазен алгоритъмът, договорен с Българския лекарски съюз в Националния рамков договор. Контрольорите са установили и пропуски при профилактичните прегледи, като на пациентите не е предоставян пълният пакет при провеждане на прегледа, съгласно Наредбата за профилактика и диспансерно наблюдение на Министерството на здравеопазването.

НЗОК опровергава твърдението на Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България (НСОПЛБ), че служители на Районните здравноосигурителни каси са налагали глоби на лични лекари заради неявяване на техни пациенти на профилактични и диспансерни прегледи. Според касата тази информация е заблуждаваща и не е в полза нито на лекарите, нито на пациентите, нито на институцията.

Според Закона за здравето (ЗЗ) поради неявяване на задължителен профилактичен медицински преглед, изследване или имунизация, се наказват с глоба от 50 до 100 лв., а при повторно неявяване - от 100 до 200 лв. пациентите, а не техните лични лекари. Правомощия да събира глобите има единствено Министерството на здравеопазването (МЗ), уточняват от НЗОК. Освен това допълват, че касата заплаща на лечебните заведения за осъществените профилактични прегледи на здравноосигурените лица и контролира дали прегледът е извършен в пълен обем.

От тази година е въведено изискването всеки личен лекар да поставя на общодостъпно място в лечебното заведение информация за това какво включват профилактичните прегледи и изследвания за лицата над 18 години и колко често се правят те. Това е с цел подобряване информираността на гражданите за обхвата и честотата на профилактичните прегледи.

Пропуски в алгоритъма на диспансерното наблюдение на пациентите са най-честите нарушения, констатирани в работата на лекарите-специалисти. Друго нарушение е дублиране на графика за работа на един и същи лекар, работещ по договори за извънболнична и болнична медицинска помощ. В някои от случаите не са назначавани консултации с друг специалист. Установено е и неправомерно заплащане или доплащане от пациенти на дейности, заплатени по договор с НЗОК, както и неспазване на графика за обслужване на пациентите.

При лекарите по дентална медицина са констатирани нарушения по отношение на изискванията за извършване на обстоен профилактичен преглед и неоказване на договорената по вид и обем дентална помощ.

През отчетния период в НЗОК са получени 90 жалби от пациенти, договорни партньори или институции. Основно жалбите са по повод качество на оказаната медицинска помощ, неспазване на условията и реда за диспансерно наблюдение, отказ за издаване на служебна бележка за извършени имунизации на децата, възникнали морално-етични проблеми между лекар и пациент, неоснователно заплащане на потребителска такса и неспазване на графика за работа.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 24.04   1479 г. пр.н.е. – Тутмос III става фараон на Египет. 1184 г. пр.н.е. – Гърците влизат в Троя с помощта на Троянски кон (по предания). 1771 г. –...