КЗК ще търси причината за скъпият дизел у нас

21.03.2015 | 17:30
по статията работи: econ.bg
Проверката е била поискана от вицепремиера Томислав Дончев
КЗК ще търси причината за скъпият дизел у нас
Снимка: Sxc.hu

Вицепремиерът Томислав Дончев е поискал от Комисията за защита на конкуренцията да изясни защо дизелът у нас е най-скъп в целия ЕС. Анализът трябва да е готов до 31 март. Това съобщи Дончев по време на парламентарния контрол в петък в отговор на питане на депутата от реформаторския блок Мартин Диимитров.

Става дума за стойността на горивото, преди да бъде обложено с данъци, акциз и ДДС, обясни Мартин Димитров от парламентарната трибуна.  По думите му, скъпият дизел преди облагане е знак, че конкуренцията не работи и "има нещо гнило" на пазара на горива, пише iNews.

"Не е луд този, който яде зелника. Луди сме ние, които не вземаме мерки да има защита на конкуренцията в България", обобщи Мартин Димитров.

Цените на горивата по бензиностанциите отново започнаха да се покачват. За последните 3 седмици бензинът и пропан-бутанът са поскъпнали средно с около 5 стотинки, а дизелът с близо 3.

”Цената на дизела без данъци в България е между 13 и 20 стотинки по-високо от средното ниво за целия ЕС. Това показва, че има нещо гнило на пазара на горива. Конкуренцията не работи. Там, където работи конкуренцията, не се наблюдават такива пазарни аномалии. Транспортът в България и в повечето страни основно е дизел. И скъпият дизел означава натоварване на цените на повечето стоки с допълнителни разходи, когато дизелът е толкова скъп”, заяви Мартин Димитров.

Вицепремиерът Томислав Дончв призна, че в България има проблем с цената преди облагането и е необходим цялостен анализ на пазара. Той е поискал обобщена справка за акзица и ДДС върху дизела от финансовото министерство.

"Анализът показва, че в България очевидно има проблем с цената преди облагане", призна Дончев.

Той се е срещнал и с представители на газовата и петролна асоциация, но те обяснили, че причината е вс по-старото оборудване на "Лукойл Нефтохим Бургас". То я прави много по-неефективна от преработвателните компании в западна Европа.

"Това не е проблем на българския потребител", категорично заяви вицепремиерът. Той обясни, че модерните рафинерии в Европа от 1 тон нефт могат да извлекат 90 и нагоре процента висококачествени продукти. В България този процент е доста по-нискък - 67%”

От началото на юни в рафинерията ще заработят нови мощности, които ще повишат ефективността на преработката до близо 90%. Това, обаче, не е гаранция за поевтиняването на горивото.

Експерти от петролния сектор има и друга причина за по-високата цена на дизела у нас - застраховането на танкерите, с които се доставя нефтът.

”Вторият важен фактор са застраховките, тъй като суровият петрол у нас идва предимно с кораби. В други европейски държави това се случва предимно с петролопровод, което е много по-евтино. Или както в Румъния – разчитат на собствен добив. На трето място – рафинерията не работи на пълния си капацитет. Тя е проектирана да преработва по 7.5 милона тона, а преработва под 6. При по-голяма преработка, разбира се, разходите се разпределят върху по-големи количества”, обясни през БНТ Светослав Бенчев от Българска петролна и газова асоциация.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 16.04   1071 г. – С превземането на Бари Италия се освобождава напълно от Византийска власт. 1346 г. – В Скопие Стефан Душан обявява създаването на Сръбско царство,...