БДЖ и НКЖИ доведени до фалит

14.10.2009 | 16:37
по статията работи: Апостол Апостолов
Обсъжда се сливане на двете компании. Задълженията им са над 250 млн. лв.
БДЖ и НКЖИ доведени до фалит

"Български държавни железници (БДЖ) и Национална компания "Железопътна инфраструктура (НКЖИ) са буквално доведени до фалит", заяви днес на пресконференция транспортният министър Александър Цветков. Заключението е на базата на 2-месечен одит, който е направило министерството.

Ситуацията в компаниите, подплатена с цифри

В момента задълженията на БДЖ към доставчици са за над 150 млн. лева. Дължимите плащания към кредитори и финансови институции за тази година са в размер на 37 млн. лева. За следващата година задълженията са 101 млн. лева. Сумарно изчислено, необходимите средства за погасяване на задълженията към доставчици и кредитори възлизат на 290 млн. лева. Никак не е розова ситуацията и в НКЖИ. Задълженията към доставчици до края на годината възлизат на близо 100 млн. лева.

Причината

Според транспортния министър 2 са основните причини да се стигне до социалното напрежение в двете компании. Едната причина е регистрираният спад в дейността на компаниите, което респективно е довело и до по-малко приходи.

Основният проблем е в неравномерното изразходване на държавните субсидии в компаниите. При нормално разпределение, навременно изплащане на заплатите на служителите би било гарантирано.

Министърът представи разчет за субсидиите през 2009 година, подписан от бившия изп. директор на БДЖ и екстранспортния министър Петър Мутафчиев. За януари 2009 г. са предвидени 25 млн. лева, а за ноември и декември - 9 млн. лева. "Тези 9 млн. лева не гарантират изпълнението на задълженията към служителите", категоричен е Цветков.

Подобно е и разпределението на субсидията в НКЖИ. З първите месеци на годината са заделени 12 млн. лева. За октомври, ноември и декември - 4 млн. лева.

Александър Цветков е категоричен, че подобно разпределение на субсидиите е своеобразно "поставяне на бомба".

Мерки "на пожар"

На заседание на правителството днес е прието решение за осигуряване на допълнителна субсидия за НКЖИ, каза още министърът. Средствата са в размер на 6,93 млн. лв. за 2009 г., уточниха от правителствената информационна служба. С тях ще се изплатят августовските и част от септемврийските заплати в дружеството, съобщи още Цветков. Парите се осигуряват за сметка на одобрените капиталови трансфери на НКЖИ за тази година.

В бюджета за 2010 година субсидиите за БДЖ и НКЖИ са гарантирани в пълния им размер, обеща министър Цветков. Предвидените субсидии гарантират пълното изплащане на всички заплати. Според министъра протестите на служителите в железниците са напълно основателни.

„Хората трябва да знаят, че вината за закъсненията в заплатите е заради авансовото изхарчване на парите, предвидени за тях", подчерта министърът.

Предстои бързо преструктуриране на управлението в двете компании. Министърът припомни за последното преструктуриране в железниците. В БДЖ има 4 дружества, 59 отдела. „Ако това е антикризисно и оздравително...може би като един друг антикризисен план...", подчерта Цветков, визирайки индиректно антикризисния план на кабинета "Станишев".

Предвижда се сливане на БДЖ и НКЖИ. Освен това се планира драстично съкращаване на ръководния персонал - директорите ще станат 6 при 16 в момента. 59-те отдела ще бъдат редуцирани на 25. Това ще доведе до съкращение на близо 60% от персонала в управлението на БДЖ. Приходите, които ще се реализират от тези съкращения, ще бъдат в размер на 1 млн. лева годишно.

Чуждестранен одитор ще направи пълен одит на двете компании.

Подготвя се стратегия за развитие на железниците, като средствата за подготовката й са осигурени.

Ще бъде въведено ново звено в БДЖ - "Маркетинг дирекция". Ще се сформира и дирекция, която ще се занимава със събираемостта при пътническите превози, или казано иначе - ще се бори с гратисчиите по влаковете.

Предприети са стъпки за събиране на дължими пари от сръбските и македонските железници. Дължимите средства възлизат на близо 14 млн. евро, като половината от тях са лихви.

До края на годината ще се правят разходи само за заплати и неотложни разходи в компаниите. Ще бъдат преразгледани всички текущи договори. Ще се свика събрание на всички кредитори и ще бъдат водени разговори за отлагане на всички суми по кредитите.

Запитан дали предстои смяна на шефа на НКЖИ Антон Гинев, Александър Цветков риторично отговори: „А вие как мислите? Ще разберете на следващата пресконференция".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 25.04   1154 г. – Мюсюлмански войски, предвождани от Нур ад Дин превземат Дамаск. 1699 г. – Състои се сватбата на немския граф Лудвиг Крафт фон Насау-Саарбрюкен и...