Проучване показва как магазините в София се възстановяват от ремонтите и пандемията

15.10.2021 | 16:05
по статията работи: econ.bg
Пандемията съживи интересa към пазаруването от магазини на търговска улица. Това е изводът от изследването на централни улици в София на "Колиерс"
Проучване показва как магазините в София се възстановяват от ремонтите и пандемията
Снимка: под лиценза на creative commons

Пандемията съживи интересa към пазаруването от магазини на търговска улица. Това е изводът от изследването на централни улици в София на "Колиерс" (Colliers), световна агенция за услуги и инвестиционно управление на недвижими имоти. То е направено в средата на годината и обхваща над 900 магазина с обща търговска площ от 68 000 кв.м.

В проучването си "Колиерс" стига до извода, че това, което се е смятало за слабост на търговската улица - разпокъсана собственост на обектите, отсъствие на централно координиране и пряк достъп за клиентите - се е превърнало в предимство и пандемията е съживила интереса към такива обекти.От имотната агенция забелязват отстъпление на магазините за мода и заведенията и преминаване към по-балансиран и разнообразен избор за клиентите.

Магазините за хранителни стоки, например, засилиха присъствието си, защото по време на затварянията бяха от малкото обекти, на които бе позволено да работят, а хората купуваха повече храни и напитки за вкъщи, защото заведенията затвориха. В конкуренцията са се включили по-малки пекарни, бакалии и месарници, както и множество специализирани магазини за месо, рибни и млечни продукти, ядки, шоколади, био продукти и козметика. Тази категория е увеличила дела си от 2016 г. до лятото на 2021 г. от 3% на 7%.

По бул."Витоша" магазините отстъпват пред заведенията

Бул. "Витоша", който е пешеходна зона в голямата си част, продължава преобразяването си от търговска улица към зона за развлечения - от новите обекти (през първите шест месеца на 2021 г.) 53% са заведения. Друга особеност е, че площите не са много големи - 60% от магазините са под 50 кв. м (а още 23% - до 100 кв. м), което ограничава възможностите за навлизане на големи търговски оператори.

Тук наемите са в рамките на 50 евро на кв. м, но от "Колиерс" обръщат внимание, че на "Витоша" в някои случаи има нужда от промяна на наемите или на договорите, защото в момента разминаването между очакванията на собственици и наематели е в рамките на 20-25%.

Ул. "Граф Игнатиев" още се възстановява от ремонта

Ул."Граф Игнатиев" е оценена от "Колиерс" като втората по атрактивност за търговците улица в София. Според агенцията 17% от обектите са за модни стоки, 14% - за заведения, следвани от книжарници, книги и обувки, козметични и магазини за аксесоари и бижутерия. Но над 18% от местата са пусти и причината за това категорично е една - последиците от продължителния ремонт на ул. "Граф Игнатиев", практически затворил я за нормална търговия. От имотната агенция казват, че възстановяването е започнало, но приложената графика показва, че новите обекти през първата половина на 2021 г. не са повече от 6% от местата по улицата.

Дистанцията с дела на празните търговски обекти е доста голяма и вероятно ще са нужни години за скъсяването ѝ. Не е било така до началото на ремонта през 2018 г., когато закритите и откритите магазини са били с разлика между тях от едва около 1 процентен пункт. Четири години по-късно тази разлика е 13 пункта.

Най-голям е интересът към ул. "Солунска"

Ул. "Солунска" е привлекателна за търговците с това, че пресича бул. "Витоша" по средата на пешеходната зона. Тук водещите три категории обекти са за модни облекла и обувки (31%), за спортно оборудване (20%) и заведения (16%). По данни на "Колиерс" интересът към улицата буквално експлодира през тази година, защото делът на новите обекти скача от 4% на 24%, а свободните места са едва около 1%.

Най-високите наеми са по ул. "Съборна"

Ул. "Съборна" и ул. "Цар Калоян" са определени като сърцето на елитния шопинг. Причината е концентрацията на брандове като Cartier, Emporio Armani, Philipp Plein, Dsquared2, Max Mara и др. Незаетите места са около 12%, модата тотално доминира с 47%, а цените на месечните наеми са стабилни, независимо от пандемията - около 63 евро на кв. м.

Изводите от наблюденията на имотната агенция са, че се съживява интересът към "Витоша" от различни категории като спортни стоки, козметика, книжарници и т.н. Както на този основен търговски булевард на столицата, така и на "Граф Игнатиев" заведенията скъсяват дистанцията с останалите обекти. Това се случва в момент, когато големи играчи се оглеждат за места, където да са по-близо до клиентите си, както постъпиха Billa, Lidl, Decathlon. Раздробената собственост над отдаваните места - и то в ръцете на физически лица - означава, че малцина могат да си позволят да държат търговски обект празен в търсене на висок наем. Това, от своя страна, дава възможности на ключови търговски улици да излизат и по-малки търговци, тестващи нови концепции и при по-гъвкави наемни условия.

Новост - пробна за стоки, купени онлайн

След затварянията се появиха нови тенденции. Една от тях е за кафенета, търсени от хора, които не искат да се бутат в градския транспорт, но и не искат безкрайно да седят в спалнята и се нуждаят от инфраструктурата на широколентов достъп до световната мрежа. Друга новост е появата на пробни в обекти, където си купил стоката онлайн, но идваш да си я получиш и искаш да я огледаш, облечеш, обуеш... и ако не ти харесва, да я върнеш. Това е една от новостите, идващи от бързо преориентиралите към онлайн магазини търговци, чиято дейност бе блокирана в началото на пандемията.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 24.04   1479 г. пр.н.е. – Тутмос III става фараон на Египет. 1184 г. пр.н.е. – Гърците влизат в Троя с помощта на Троянски кон (по предания). 1771 г. –...