Цените на горивата в България са третите най-високи от 28-те страни в Европейския съюз (ЕС) и с 10% над средните на пазара. По-скъп е единствено бензинът в Малта и Дания. Това заяви Трайчо Трайков, настоящ общински съветник и бивш министър на икономиката в първото правителство на Бойко Борисов. Според него реалната цена на бензина трябва да е такава, каквото се вижда във Варна.
„Ако високите разходи за местното производство бяха проблем, както се твърди, то той би трябвало лесно да се реши чрез внос, тъй като местното производство е по-малко от половината от пазара, който се продава в България. Така че явно, по някакви причини, на вноса му се пречи или не е възможен“, продължи Трайков.
Според него трябва да се извърши проверка в две посоки – собствеността на акцизните складове, през които трябва да мине горивото, преди да стигне до бензиностанциите, и евентуално някакви договорки между продавачите на дребно.
Говорителят на Комисията за защита на конкуренцията Марио Гаврилов заяви, че анализът, който извършва в момента комисията, е към финала си.
По думите му спомогнала е промяната на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс в началото на годината, дала възможност антимонополния орган да работи с осигурителна и данъчна информация.
„Имаме обещанието и очакваме да получим в изключително експресен порядък информация от данъчните и от митниците. Така ще имаме възможност да погледнем на този пазар и от друга страна – от гледна точка на информацията, която има в държавните органи. Създали сме организация в момента, в който получим тази информация, максимално бързо да приключим анализа“, обясни Гаврилов.
Той посочи, че ако КЗК стигне до заключение, че има картел в този пазар и наложи големи глоби, това няма незабавно да повлияе на цените на пазара.
„Ще има глоба, която ще влезе в бюджета, но това не означава, че цените ще бъдат повлияни моментално“, посочи той.
Трайков обаче смята точно обратното, „защото 10% глоба върху оборота е горе-долу колкото картелната надценка, т.е. ще им стане по-евтино да играят по правилата“.
Той даде пример с бензиностанциите на Марешки във Варна, които са „обърнали пазар от няколкостотин хиляди души“. Според него това показвало колко голяма надценка има в цената на горивата и как тя може да бъде намалена. По думите му 20 – 30 ст. по-малко са от една четвърт до една трета от цената без акцизи и ДДС.