60% от австрийските фирми в България планират инвестиции през следващите 2 години

10.01.2019 | 17:15
по статията работи: econ.bg
Резултатите са от проучване на Advantage Austria представителство сред близо 100 австрийски компании в страната
60% от австрийските фирми в България планират инвестиции през следващите 2 години
Снимка: под лиценза на creative commons

Улрике Щрака, ръководител на Advantage Austria / Австрийско търговско представителство, представи резултатите от официално проучване сред австрийските компании за инвестиционния климат у нас. На събитието присъстваха представители на австрийския бизнес в България, които споделиха своя опит.

Проучването на Advantage Austria, което се проведе в края на 2018 г. сред близо 100 австрийски фирми у нас, проследява общото икономическото развитие в България, като 33% от компаниите го оценяват в положителен аспект и една трета от отговорилите очакват подобрение по този показател и през 2019 г.

Според г-жа Щрака клоновете на австрийските фирми в страната страдат от недостиг на персонал и биха искали по-предвидима и сигурна бизнес среда, по-малко бюрокрация и по-добра инфраструктура. В същото време инвеститорите са доволни от много от параметрите на средата и голяма част от тях планират разширяване на дейността си.

При външнотърговските отношения между двете страни се наблюдава ежегоден ръст при австрийския износ на стоки към България и на българския износ на услуги към Австрия. Очаква се статистиката за 2018г. да покаже излишък по търговската сметка в полза на България.

Проучването показва също така, че при повече от половината участвали фирми е имало увеличение на оборота и на поръчките към тях. Превръщането на България в още по-атрактивен инвестиционен пазар е свързано с наличието на достатъчно работна ръка, необходимостта от адекватна квалификация на кадрите, подобрения в инфраструктурата и предвидима икономическа политика. Представителите на австрийския бизнес у нас искат реформи при борбата с корупцията, правна сигурност и намаляване на бюрокрацията.

При провеждането на предишното проучване трите най–важни неща пред бизнеса бяха: борба с корупцията, предсказуема икономическа политика и правна сигурност. 30% от участващите фирми биха искали да се обръща повече внимание на качеството и дълготрайността на продуктите/услугите и да не се предпочита само най-ниската цена, защото в дългосрочен план това може да се окаже дори и по-скъпо.

При повече от половината участвали фирми е имало увеличение на оборота и на поръчките към тях. Близо 60% от анкетираните компании са потвърдили, че планират да инвестират в страната през следващите 2 години. Програмата за въвеждане на дуално обучение на Advantage Austria също се радва на значителен успех – 57.1% от австрийските компании проявяват готовност да приемат ученици от професионалните гимназии за обучение по дуалната система, а 5.7% от фирмите вече участват в програмата.

Сред големите австрийски филиали в страната са A1, EVN, OMV, Raiffeisen, Vienna Insurance Group, Uniqa, Palfinger, Billa, Kronospan, Wienerberger, Knauf, Baumit, Gebrüder Weiss, cargo partner и други. Австрийските инвеститори са не само сред най-големите, но и сигурни и стабилни работодатели в страната. Преобладаващо основната им дейност у нас е свързана с търговията на австрийски продукти и извършването на услуги, а на 26% от фирмите - с производство. 

Австрия е един от най-важните търговски партньори на България (15-то място). През първата половина на 2018г. вносът от Австрия към България се е увеличил спрямо 2017 г. с 3.8% на 356 млн. евро, а износът от България към Австрия е намалял с 2.4% до 253 млн. евро. Австрийският износ на услуги достига 127 млн. евро през първата половина на 2018 г. ( с 2.3%

по-малко спрямо първата половина на 2017), а вносът на услуги - 281 млн. евро, регистрирайки ръст от 6.4%, което представлява излишък по сметката на България в размер на 154 млн. евро.

През първата половина на 2018 г. България се нарежда на 28-мо място в австрийския износ на услуги и 21-во при вноса. Балансът по текущата сметка е положителен за България и възлиза на 51 млн. евро.

Advantage Austria в София представлява Стопанска камара на Австрия в България. Основната задача на бюрото е да съдейства за постоянното подобряване и разширяване на бизнес отношенията между Австрия и България. За тази цел се провеждат пазарни проучвания в различни сфери, осъществяват са контакти между австрийски и български фирми, организират се участия в панаири и изложения и се провеждат редица други мероприятия.

През 2018 година Advantage Austria в България е предоставила своите услуги на 700 австрийски компании, 600 български фирми и 85 австрийски клона (от общо 350 в страната). Австрийското търговско представителство реализира 28 събития, в които е партньор на австрийски и български компании.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 27.06   678 г. – Свети Агатон (по произход грък) е избран за римски папа на 100-годишна възраст. 1328 г. – Херцогиня на Бавария Елизабета Сицилийска се омъжва за...