ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 98 ОТ 10 МАЙ 2003 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ДЕЙНОСТТА НА НАЦИОНАЛНАТА АГЕНЦИЯ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 32 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2000 Г. (ОБН., ДВ, БР. 24 ОТ 2000 Г.; ИЗМ. И ДОП

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 98 ОТ 10 МАЙ 2003 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ДЕЙНОСТТА НА НАЦИОНАЛНАТА АГЕНЦИЯ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 32 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2000 Г. (ОБН., ДВ, БР. 24 ОТ 2000 Г.; ИЗМ. И ДОП., БР. 94 ОТ 2001 Г.)

Обн. ДВ. бр. от 20 Май 2003г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите "за акредитация и лицензиране" се заменят със "за лицензиране".
2. В ал. 2 числото "20" се заменя с "24".
3. Създава се ал. 3:
"(3) Агенцията е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на образованието и науката."
§ 2. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) в т. 2 буква "б" се заличава;
б) създават се т. 3 и 4:
"3. спонсорства, дарения и завещания;
4. национални и международни програми и проекти."
2. Алинея 3 се отменя.
§ 3. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) в т. 2 думата "организациите" се заменя с "националнопредставителните организации";
б) точка 3 се изменя така:
"3. осем представители на националнопредставителните организации на работниците и служителите."
2. В ал. 3 думата "организациите" се заменя с "националнопредставителните организации".
3. Алинеи 4 и 5 се изменят така:
"(4) Националнопредставителните организации на работниците и служителите определят общи представители за членове на управителния съвет по установени от тях процедури за номинирането им.
(5) Председателят на агенцията изпраща покани до националнопредставителните организации по ал. 3 и 4 за определяне на техни представители в управителния съвет 4 месеца преди изтичането на мандата по чл. 45, ал. 1 от Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО)."
4. Създава се нова ал. 6:
"(6) В едноседмичен срок от вземането на решение за освобождаване на член на управителния съвет преди изтичането на мандата в случаите по чл. 45, ал. 3, т. 2, 3 и 4 ЗПОО председателят на агенцията изпраща покана до институцията по ал. 1 за определяне на представител в управителния съвет до края на съответния мандат."
5. Досегашната ал. 6 става ал. 7.
6. Създават се ал. 8 и 9:
"(8) Председателят и членовете на управителния съвет имат право на командировъчни разходи, свързани с дейността им.
(9) Председателят и членовете на управителния съвет са длъжни:
1. да изпълняват функциите си съгласно чл. 47 ЗПОО и правилника;
2. да участват в заседанията на управителния съвет."
§ 4. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Точки 3 и 4 се изменят така:
"3. утвърждава длъжностното и поименното разписание на администрацията на агенцията и длъжностните характеристики на служителите;
4. назначава държавните служители в агенцията и прекратява служебните правоотношения с тях; сключва, изменя и прекратява трудовите договори с лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията; разрешава и прекратява отпуските на служителите;".
2. Точки 9 - 22 се изменят така:
"9. командирова членове на управителния съвет и на експертните комисии, външни експерти и служители от администрацията;
10. сформира екипи, работни групи и комисии за изпълнение на задачи на агенцията;
11. издава индивидуални административни актове и утвърждава процедури и вътрешни правила, свързани с развитието на дейността и организацията на работа на агенцията, в рамките на своята компетентност;
12. организира разработването и представя на министъра на образованието и науката:
а) предложения за Списъка на професиите за професионално образование и обучение и за актуализирането му;
б) предложения за държавните образователни изисквания за придобиване на квалификация по професии и за актуализирането им;
в) предложения за държавните образователни изисквания за документите за системата на народната просвета и за системата за оценяване в частта им за професионалното образование и обучение и за актуализирането им;
г) становища и предложения за промени в регистъра по § 1, ал. 2 от допълнителните разпоредби на Закона за народната просвета относно институциите в системата на професионалното образование и обучение;
д) информация за лицензираните центрове за професионално обучение и центрове за информация и професионално ориентиране;
е) насоки за развитие и усъвършенстване на системата за професионално образование и обучение;
13. организира разработването, внася в управителния съвет за одобряване и утвърждава:
а) критерии и документация за лицензиране на центрове за професионално обучение и на центрове за информация и професионално ориентиране;
б) единни изисквания за условията, организацията и съдържанието на професионалното обучение по професии, упражняването на които изисква правоспособност, извършвано от центровете за професионално обучение;
14. издава или отказва да издаде лицензиите по чл. 49а, ал. 1 ЗПОО;
15. отнема издадените лицензии в случаите по чл. 49а, ал. 10 ЗПОО;
16. организира създаването и поддържането на регистър на центровете за професионално обучение и центровете за информация и професионално ориентиране;
17. възлага провеждането и внедряването на научни изследвания в областта на професионалното образование, обучение и ориентиране;
18. съдейства за международното признаване на документите за професионално образование и обучение;
19. одобрява програмите за обучение извън държавните образователни изисквания по чл. 16, т. 3 и 7 от Закона за народната просвета;
20. одобрява програмите за образователни услуги, извършвани от физически или юридически лица на деца, ученици и лица, навършили 16 години;
21. осъществява координация на работата на агенцията с институциите, имащи отношение към професионалното образование, обучение и ориентиране;
22. определя и организира осъществяването на информационната политика, като осигурява публичност и прозрачност на дейността на агенцията."
3. Създава се нова ал. 4:
"(4) Председателят извършва действията по т. 14, 15, 16, 17 и 22 след одобряване от управителния съвет."
4. Досегашната ал. 4 става ал. 5.
§ 5. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
"(2) За подпомагане на дейностите по лицензирането агенцията може да привлича външни експерти, които не са членове на експертните комисии, по списък, утвърден с решение на управителния съвет."
2. Създават се ал. 3, 4, 5 и 6:
"(3) Външните експерти придобиват право на участие в дейностите по лицензирането след организирано от агенцията обучение.
(4) За участие в конкретна процедура по лицензирането управителният съвет определя от списъка по ал. 2 външен експерт или група външни експерти с ръководител един от тях.
(5) Външните експерти имат право:
1. на съвещателен глас при вземане на решение от експертната комисия;
2. на командировъчни разходи, свързани с дейността им;
3. на възнаграждение за извършената работа при условия и по ред, определени с решение на управителния съвет.
(6) Външните експерти са длъжни:
1. да анализират и рецензират подадените документи;
2. да посетят заявителя с цел установяване на възможностите за осъществяване на предлаганото професионално обучение;
3. да изготвят доклад за резултатите от извършения одит в определения срок;
4. да присъстват на заседанието на експертната комисия при разглеждането на конкретната процедура."
§ 6. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 4 след думите "по ал. 1" се добавя "и 2".
2. Алинеи 6, 7 и 8 се изменят така:
"(6) Членовете на експертните комисии са с мандат 4 години.
(7) Член на експертна комисия се освобождава преди изтичането на мандата:
1. по писмено предложение на институциите по ал. 1 и 2;
2. при системно неизпълнение на задълженията си;
3. при фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си, продължила повече от 6 месеца;
4. по негово писмено искане.
(8) Освобождаването на член на експертна комисия по ал. 7 се извършва от председателя на агенцията по решение на управителния съвет."
3. Създават се ал. 9 - 14:
"(9) В едноседмичен срок от вземането на решението по ал. 8 председателят на агенцията изпраща покана до институцията по ал. 1 и 2 за определяне на представител в експертната комисия до края на съответния мандат.
(10) Членовете на експертните комисии имат право:
1. да гласуват при вземане на решение от експертната комисия;
2. да участват в обучение, организирано от агенцията;
3. на командировъчни разходи, свързани с дейността им;
4. да получават възнаграждение за извършената работа при условия и по ред, определени с решение на управителния съвет.
(11) Членовете на експертните комисии са длъжни:
1. да изпълняват функциите си съгласно чл. 49, ал. 3 ЗПОО и правилника;
2. да участват в заседанията на експертните комисии.
(12) По предложение на председателя на агенцията управителният съвет избира председатели на експертните комисии.
(13) Председателят на експертната комисия:
1. представлява експертната комисия;
2. организира и ръководи дейността на експертната комисия;
3. ръководи заседанията на експертната комисия;
4. внася в управителния съвет:
а) доклади с предложения за лицензиране на центрове за професионално обучение и на центрове за информация и професионално ориентиране;
б) предложения за държавните образователни изисквания за придобиване на квалификация по професии и за актуализирането им;
в) предложения за държавните образователни изисквания за документите за системата на народната просвета и за системата за оценяване в частта им за професионалното образование и обучение и за актуализирането им;
г) предложения за Списъка на професиите за професионално образование и обучение и за актуализирането му;
д) становища за промени в регистъра по § 1, ал. 2 от допълнителните разпоредби на Закона за народната просвета относно институциите в системата на професионалното образование и обучение.
(14) Председателят на експертната комисия при свое отсъствие може да делегира правомощията си на друг член от експертната комисия."
§ 7. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея думите "по утвърден годишен" се заличават.
2. Създават се ал. 2 - 9:
"(2) Графикът по ал. 1 се предлага от председателя за всяко полугодие и се приема с решение на управителния съвет.
(3) Заседанията на управителния съвет са с продължителност не повече от два астрономични часа. По решение на управителния съвет заседанието може да се удължи с един астрономичен час.
(4) Дневният ред за заседанията се предлага от председателя и се утвърждава на заседанието от управителния съвет.
(5) Членовете на управителния съвет могат да внасят въпроси за включване в дневния ред, като правят:
1. писмено предложение до председателя най-малко 10 дни преди датата на заседанието;
2. устно предложение на заседанието.
(6) Поканата за заседанието съдържа проекта на дневния ред и материалите по предвидените за разглеждане въпроси и се изпраща на хартиен или магнитен носител или по електронната поща на членовете на управителния съвет най-малко 7 дни преди датата на заседанието.
(7) Материалите по ал. 6 се внасят в управителния съвет от или чрез председателя с докладна записка и задължително съдържат проект на решение.
(8) На заседанието се води писмен протокол, а по решение на управителния съвет - и магнетофонен запис. Протоколът се води от длъжностно лице от агенцията, определено с решение на управителния съвет. В началото на всяко заседание управителният съвет приема протокола от предишното заседание.
(9) Организационно-техническите условия за заседанията се осигуряват от администрацията на агенцията."
§ 8. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2:
"(2) Когато в деня на заседанието член на управителния съвет е в командировка, в отпуск при временна неработоспособност или в друг отпуск, той съобщава на председателя за отсъствието си преди датата на заседанието. Отсъстващият може да внесе писмени становища по въпросите, включени в дневния ред, които се огласяват на заседанието."
§ 9. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
"(2) Гласуването е със "за", "против" или "въздържал се"."
2. Създават се ал. 3 - 5:
"(3) Когато проектите на решения са повече от един, те се гласуват по реда на представянето им. Приема се решението, за което броят на гласовете "за" е най-голям.
(4) В случаите по ал. 3, когато за проектите на решения има еднакъв брой на гласовете "за", само за тези проекти се провежда ново гласуване.
(5) За работата на управителния съвет се организира архив, който съдържа внесените и утвърдените материали, протоколите и магнетофонните записи от заседанията. Срокът на съхраняване на документите е 5 години."
§ 10. се изменя така:
"Чл. 15. (1) Заседанията на експертната комисия се свикват от председателя на агенцията по искане на нейния председател или на 2/3 от членовете й.
(2) Заседанията на експертната комисия са редовни, ако присъстват най-малко 1/2 от списъчния й състав.
(3) Ако до 30 минути след обявения час на заседанието няма кворум, то се отлага и се насрочва за друга дата до 5 дни от първоначално обявената.
(4) При определяне на кворума по ал. 2 от списъчния състав на експертната комисия се изключват лицата в командировка извън страната, в отпуск при временна неработоспособност или в друг продължителен отпуск. По този ред могат да се приспадат до 1/6 от членовете на комисията.
(5) В наличния кворум трябва да има поне по един представител от квотите на министерствата, организациите на работодателите и браншовите синдикални организации по чл. 8, ал. 1.
(6) В работата на експертната комисия с право на съвещателен глас участва експерт от администрацията, определен от председателя на агенцията. Експертът съдейства за изпълнението на дейностите на комисията и за осъществяване връзките на комисията с лицата по чл. 22, ал. 2, 3, 4 и 5 ЗПОО.
(7) По решение на комисията в нейните заседания с право на съвещателен глас могат да бъдат включвани експерти, както и представители на институциите, имащи отношение към образователната, научната и финансовата политика в системата на професионалното образование и обучение.
(8) Решенията на експертната комисия се вземат с явно гласуване и с обикновено мнозинство от присъстващите на заседанието.
(9) За проведените заседания се водят протоколи, които се подписват от председателя на експертната комисия."
§ 11. Създава се :
"Чл. 15а. (1) Документите за издаване на лицензията за извършване и удостоверяване на професионално обучение от центрове за професионално обучение са:
1. заявление до председателя на агенцията и формуляри по образец;
2. решение за създаване на център за професионално обучение;
3. документи за идентификация на юридическото лице или едноличния търговец - копие от съдебно решение за регистрация, данъчна регистрация, единен идентификационен код БУЛСТАТ, регистрация в Националния осигурителен институт, удостоверение за актуално състояние, а за едноличните търговци - и свидетелство за съдимост;
4. документи относно санитарно-хигиенните изисквания и изискванията за пожарна и аварийна безопасност;
5. правилник за устройството и дейността на центъра;
6. списък на професиите и специалностите, по които се предлага обучение в центъра;
7. учебни планове и програми за професиите и специалностите, по които се предлага обучение.
(2) За издаване на лицензия за извършване и удостоверяване на професионално обучение от чуждестранни центрове за професионално обучение по чл. 22, ал. 5 ЗПОО освен документите по ал. 1, т. 1, 2, 4, 5, 6 и 7 се представят и документи за идентификация на юридическото лице съгласно законодателството на страната, в която е регистрирано.
(3) Критериите за лицензиране и формулярите по ал. 1 се приемат от управителния съвет на агенцията."
§ 12. В се създава т. 5:
"5. организира и провежда атестирането на служителите."
§ 13. се изменя така:
"Чл. 19. Специализираната администрация е организирана в дирекция "Професионална квалификация и лицензиране"."
§ 14. се изменя така:
"Чл. 20. Дирекция "Професионална квалификация и лицензиране" осъществява следните дейности:
1. създава процедури за:
а) разработване и актуализиране на Списъка на професиите за професионално образование и обучение;
б) разработване и актуализиране на държавните образователни изисквания за придобиване на квалификация по професии;
в) акредитиране на проекти на държавни образователни изисквания за придобиване на квалификация по професии, предложени от обучаващи институции, министерства, общини, организации на работодателите, организации на работниците и служителите, както и от други юридически или физически лица;
г) актуализиране на държавни образователни изисквания за придобиване на квалификация по професии;
2. организира разработването и актуализирането на:
а) Списъка на професиите за професионално образование и обучение;
б) държавните образователни изисквания за придобиване на квалификация по професии;
в) единни изисквания за условията, организацията и съдържанието на професионалното обучение по професии, чието упражняване изисква правоспособност, извършвано от центровете за професионално обучение;
3. извършва консултации на лицата по т. 1, буква "в" при изготвянето на проектите на държавни образователни изисквания;
4. изготвя становища за промени в регистъра по § 1, ал. 2 от допълнителните разпоредби на Закона за народната просвета относно институциите в системата на професионалното образование и обучение;
5. координира дейностите по разработването на стратегии за развитие и усъвършенстване на професионалното ориентиране, професионалното обучение и професионалното образование;
6. възлага провеждането и внедряването на научни изследвания във връзка с развитието на професионалното образование и обучение;
7. организира информационната дейност на агенцията за публикуването на Списъка на професиите за професионално образование и обучение;
8. разработва и актуализира критерии, изисквания, процедури и документация за лицензиране на центрове за професионално обучение и на центрове за информация и професионално ориентиране;
9. извършва консултации относно лицензирането на центрове за професионално обучение и на центрове за информация и професионално ориентиране;
10. създава и поддържа регистър на центровете за професионално обучение и на центровете за информация и професионално ориентиране;
11. участва при разработването и актуализирането на държавните образователни изисквания в частта им за професионалното образование и обучение, отнасящи се за:
а) документите за системата на народната просвета;
б) системата на оценяване;
12. извършва консултации и организира одобряването на програмите за обучение извън държавните образователни изисквания по чл. 16, т. 3 и 7 от Закона за народната просвета, както и на програмите за образователни услуги, извършвани от физически или юридически лица на деца, ученици и лица, навършили 16 години;
13. възлага провеждането и внедряването на научни изследвания, отнасящи се до съдържанието на държавните образователни изисквания за документите за системата на народната просвета и за системата на оценяване;
14. съдейства за международно признаване на документите за професионално образование и професионално обучение;
15. организира информационната дейност на агенцията за публикуването на:
а) критериите, изискванията, процедурите и документацията за лицензирането на центрове за професионално обучение и на центрове за информация и професионално ориентиране;
б) регистъра на центровете за професионално обучение и на центровете за информация и професионално ориентиране;
16. планира и организира обучението и развитието на човешки ресурси за включването им при осъществяването на функции на отдела;
17. осигурява организационно и методически работата на експертните комисии по професионални направления и по професионално ориентиране и координира дейността им при осъществяването на функциите на дирекцията."
§ 15. се изменя така:
"Чл. 21. Председателят на агенцията може да награждава служителите от администрацията за образцово изпълнение на задълженията им с предметни и парични награди в размер до две работни заплати годишно в рамките на утвърдения бюджет на агенцията."
§ 16. се изменя така:
"Приложение към чл. 2, ал. 2
Обща численост на персонала на Националната агенция за професионално образование и обучение - 24 щатни бройки
Председател 1
Заместник-председател 1
Главен секретар 1
Обща администрация 6
в т.ч.:  
отдел "Административно-правно и  
финансово обслужване" 6
Специализирана администрация 15
в т.ч.:  
дирекция "Професионална квалификация и  
лицензиране" 15".
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив