ПРАВИЛНИК ЗА ДЕЙНОСТТА И ОРГАНИЗАЦИЯТА НА РАБОТА НА ЦЕНТЪР "ФОНД ЗА ЛЕЧЕНИЕ НА ДЕЦА"

Издаден от Министерството на здравеопазването
Обн. ДВ. бр.37 от 18 Май 2010г.

Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се уреждат дейността и организацията на работа на Център "Фонд за лечение на деца", наричан по-нататък "фонда".

 

Чл. 2. Фондът е юридическо лице по чл. 60, ал. 1 от Закона за администрацията и е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на здравеопазването.

 

Чл. 3. (1) Фондът осъществява следните дейности:

1. организационно и финансово подпомага български граждани на възраст до 18 години, които се нуждаят от:

а) диагностични и лечебни процедури, които не могат да бъдат извършени своевременно или за които няма условия за извършването им в Република България;

б) лечение на редки заболявания, което не се заплаща от републиканския бюджет и е извън обхвата на задължителното здравно осигуряване;

в) неразрешени за употреба в Република България лекарствени продукти при спазване на условията и реда, определени за тях с наредба на министъра на здравеопазването по чл. 9, ал. 1 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, когато лечението на пациента е започнало със средства, предоставени от фонда;

г) медицински изделия, посочени в списък на фонда, които не могат да бъдат осигурени в Република България или които не се финансират от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) в рамките на планирано лечение в страната по клинични пътеки, с изключение на медицински изделия, помощни средства, съоръжения и приспособления, осигурявани по реда на Закона за интеграция на хората с увреждания;

д) високоспециализирани медицински апарати и уреди за индивидуална употреба от пациента в случаите, когато тяхната липса е причина за невъзможността да се извършва адекватно лечение на пациента в Република България;

2. организира и финансира участието на чуждестранни медицински специалисти в диагностични и лечебни процедури на лицата по т. 1 в Република България в случаите, когато няма български медицински специалисти в съответната област и/или това е необходимо за лечебния процес;

3. популяризира, организира и провежда мероприятия за набиране на финансови средства за осъществяване на своята дейност;

4. създава и поддържа регистри на:

а) лицата, които са получили организационно и финансово подпомагане от фонда за дейности по т. 1, резултатите от тях и отпуснатите суми;

б) лечебните заведения, в които са осъществени или могат да бъдат осъществени дейности по т. 1;

в) медицински специалисти по т. 2;

г) дарители.

(2) Фондът не осъществява подпомагане по ал. 1, т. 1 и 2 в случаите, в които за пациента са приложими финансовите механизми за заплащане на съответните здравни дейности, услуги и стоки, осигурени чрез:

1. обхвата на задължителното здравно осигуряване; или

2. правилата за координация на системите за социална сигурност по смисъла на § 1, т. 22 от допълнителната разпоредба на Закона за здравното осигуряване, като в тези случаи се прилага Наредба № 14 от 2007 г. за реда за издаване на документи, необходими за упражняване на здравноосигурителни права съгласно правилата за координация на системите за социална сигурност (ДВ, бр. 36 от 2007 г.); или

3. републиканския и общинските бюджети.

(3) В случаите по ал. 1, т. 1, буква "а" при необходимост осигуряваното от фонда финансово подпомагане може да включи и транспорта в двете посоки и престоя на детето и един негов придружител в чужбина.

 

Чл. 4. Фондът не финансира експериментални методи на лечение, както и дейности по чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 3, които вече са осъществени или се осъществяват по отношение на пациента, преди да е подадена молба до фонда.

 

Чл. 5. (1) Приходите на фонда се формират от:

1. субсидия от държавния бюджет чрез бюджета на Министерството на здравеопазването;

2. дарения и помощи;

3. други приходи, предвидени в нормативен акт.

(2) Средствата по ал. 1 се разходват за:

1. осъществяване на дейностите по чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 3;

2. издръжка на фонда.

(3) В случаите по чл. 3, ал. 1, т. 2 фондът финансира разходите, свързани с транспорт, нощувки, хонорар на чуждестранните медицински специалисти, и представителните разходи.

(4) Финансирането на дейностите по чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 3 се извършва до размера на средствата по бюджета на фонда за съответната година.

(5) Размерът на разходите по ал. 2, т. 2 за съответната година се определя в бюджета на фонда.

 

Глава втора.
УПРАВЛЕНИЕ

Чл. 6. Фондът се управлява и представлява от директор, който се назначава по трудово правоотношение от министъра на здравеопазването.

 

Чл. 7. (1) Директорът на фонда:

1. организира, ръководи, контролира и отговаря за цялостната дейност на фонда;

2. представлява фонда пред всички държавни и общински органи, пред учреждения, организации, физически и юридически лица в страната и чужбина;

3. издава заповеди за организационно и финансово подпомагане по чл. 3, ал. 1, т. 1 и за организиране и финансиране на участие по чл. 3, ал. 1, т. 2 или прави мотивирани откази;

4. контролира финансовата дейност и носи отговорност за законосъобразното и целесъобразното разходване на финансовите средства на фонда;

5. инициира разплащане в СЕБРА (Система за електронни бюджетни разплащания);

6. сключва, изменя и прекратява договори с одобрените заявители;

7. утвърждава правила за водене и поддържане на регистрите на фонда;

8. осигурява защита и носи отговорност за съхранението на личните данни и здравната информация;

9. организира, свиква и води заседанията на Обществения съвет;

10. изпълнява функциите на работодател на работещите в администрацията на фонда, утвърждава длъжностното щатно разписание на фонда и длъжностните характеристики на служителите;

11. сключва граждански договори с външните експерти;

12. предлага на министъра на здравеопазването размера на разходите за издръжка на фонда по чл. 5, ал. 5;

13. изготвя тримесечни отчети за дейността на фонда, които представя на министъра на здравеопазването и на Обществения съвет в 10-дневен срок от приключване на съответния период, както и годишен отчет за дейността на фонда, който представя в срок до 31 март на следващата година;

14. организира провеждането на информационната политика на фонда, като осигурява публичност и прозрачност на неговата дейност и публикува на официалната електронна страница на фонда отчетите по т. 12;

15. осъществява и други дейности, свързани с управлението и функционирането на фонда.

(2) Директорът може да инициира чрез включване в дневния ред за заседание на Обществения съвет обсъждане и вземане на решения по различни въпроси от компетентността на съвета.

 

Чл. 8. Функциите на директора в негово отсъствие се изпълняват от определен от него със заповед служител на фонда за всеки конкретен случай и за срока на отсъствието му.

 

Чл. 9. При осъществяване на своите функции директорът взаимодейства и сътрудничи с държавни органи, организации, физически и юридически лица, както и с органи на местното самоуправление.

 

Чл. 10. Директорът се атестира на всеки 3 години в срок до 3 месеца след изтичане на срока от предходното атестиране от комисия, определена от министъра на здравеопазването.

 

Чл. 11. Основните цели на атестирането са:

1. установяване равнището на професионалната квалификация и управленските умения на директора;

2. оценяване изпълнението на функциите, регламентирани в нормативните актове и длъжностната характеристика;

3. подобряване дейността на фонда.

 

Чл. 12. Атестирането се извършва по следните показатели:

1. управленски умения, които включват оценяване на: оперативност, координиране и контрол; познаване и ползване на нормативните актове и практическото им прилагане;

2. организация на дейността на фонда, която включва оценяване на: организационни умения, инициативност, борба с корупцията, умения за работа в екип, медийна политика;

3. обем, качество и ефективност, които включват оценяване на: броя и вида на разгледаните заявления за организационно и финансово подпомагане на български граждани със средства от фонда; броя и съдържанието на решенията, отказите и техните мотиви; срока, в който са проведени процедурите; броя на случаите, по които е провеждана необходимата комуникация с лечебното заведение в чужбина; броя на постъпилите и разгледани сигнали, свързани с дейността на фонда, и резултатите от тях.

 

Чл. 13. Въз основа на комплексен анализ на дейността по показателите по чл. 12 атестацията може да бъде: отрицателна, неудовлетворителна, добра или много добра.

 

Чл. 14. (1) За резултатите от атестацията комисията съставя атестационна карта и запознава с нейното съдържание директора, който я подписва.

(2) Ако директорът не е съгласен с поставената оценка, той може да подаде писмено възражение, в което посочва мотивите за своето несъгласие.

(3) Възражението се подава до министъра на здравеопазването в 3-дневен срок от датата, на която директорът е подписал атестационната карта.

(4) Министърът е длъжен да се произнесе по възражението в 10-дневен срок от получаването му, като може да го приеме за основателно или да го отхвърли. Решението на министъра е окончателно.

(5) Когато министърът приеме възражението за основателно, се провежда ново атестиране в срок до един месец от неговото решение.

 

Чл. 15. Атестирането на директора се организира от администрацията на Министерството на здравеопазването, която уведомява директора за деня на атестацията не по-късно от 3 работни дни преди нейното провеждане.

 

Чл. 16. Атестационните карти се съхраняват в личното досие на директора.

 

Чл. 17. Министърът може да прекрати трудовото правоотношение с директора на фонда, ако е получил отрицателна атестация, на основание чл. 328, ал. 1, т. 5 от Кодекса на труда.

 

Глава трета.
ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТА НА ФОНДА

Раздел I.
Общи положения

Чл. 18. При изпълнение на своите функции директорът се подпомага от:

1. администрация на фонда;

2. звено за подпомагане на Център "Фонд за лечение на деца";

3. Обществен съвет;

4. външни експерти по гражданско правоотношение.

 

Чл. 19. Директорът на фонда и лицата по чл. 18 нямат право да разгласяват на лица извън ангажираните служебно с процедурите факти и обстоятелства, различни от вписаните в регистрите на фонда, станали им известни в хода на тяхната дейност.

 

Чл. 20. Фондът спазва изискванията и реда за работа с лични данни, регламентирани със Закона за защита на личните данни.

 

Раздел II.
Администрация

Чл. 21. (1) Администрацията на фонда се състои от служители по трудово правоотношение, назначени от директора.

(2) Лицата по ал. 1 подпомагат директора при изпълнение на неговите функции.

(3) Администрацията на фонда задължително осигурява дейностите по:

1. проучване на възможностите на лечебни заведения и медицински специалисти в чужбина за включването им в регистрите по чл. 3, ал. 1, т. 4, букви "б" и "в";

2. осигуряване на взаимодействието на фонда с лечебни заведения и медицински специалисти в страната и чужбина във връзка с изпълнението на решенията на фонда;

3. водене и поддържане на регистрите на фонда по чл. 3, ал. 1, т. 4;

4. поддържане на официалната електронна страница на фонда;

5. организационно осигуряване на пребиваването на медицински специалисти от чужбина в страната, както и на тяхната комуникация с пациентите, техните законни представители и лечебните заведения, в които се осъществяват дейностите;

6. подпомагане на Обществения съвет при проследяването на осъществяваните по отношение на всеки пациент диагностични и лечебни процедури в страната и чужбина;

7. подпомагане на Обществения съвет в аналитичната му дейност и организираните от него кампании и други инициативи за събиране на средства за нуждите на фонда;

8. организиране на заседанията на Обществения съвет;

9. осигуряване на комуникацията между директора и външните експерти;

10. приемане на заявления.

 

Раздел III.
Звено за подпомагане на фонда

Чл. 22. (1) Звеното за подпомагане на фонда се състои от служители на Министерството на здравеопазването, определени със заповед на министъра на здравеопазването.

(2) Звеното осъществява административно-техническо обслужване на фонда, като:

1. преглежда и окомплектува заявленията и представените с тях документи;

2. изготвя кореспонденцията на фонда по заявленията;

3. изготвя проекти на заповеди и договори;

4. окомплектува преписките при подадени жалби;

5. подпомага фонда при подготовката на защитата му по съдебни дела във връзка с неговите решения.

(3) Министърът на здравеопазването съгласувано с директора на фонда определя размера на възнаграждението на лицата от звеното.

(4) Възнаграждението по ал. 3 се изплаща от бюджета на Министерството на здравеопазването срещу представен доклад за извършеното, подписан от служителя.

 

Чл. 23. При допускане на системно забавяне при осъществяването на дейностите по чл. 22, ал. 2 от служител от звеното или при неизпълнение на дейност директорът на фонда може да предложи на министъра на здравеопазването да не изплати на служителя съответното възнаграждение и/или да бъде заменен с друг служител на Министерството на здравеопазването.

 

Раздел IV.
Обществен съвет

Чл. 24. (1) Общественият съвет е консултативен орган, който се състои от 13 членове, в т.ч. и председател, определени с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на здравеопазването.

(2) В състава на Обществения съвет се включват:

1. четирима медицински специалисти, най-малко двама от които със специалност в областта на детските заболявания;

2. по един представител на Министерството на здравеопазването, Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД), Агенцията за социално подпомагане (АСП) и Българския Червен кръст (БЧК);

3. двама представители на неправителствени организации, осъществяващи дейност в областта на подпомагането на деца в страната и дарителството;

4. по един представител на Българската национална телевизия (БНТ), Българското национално радио (БНР) и друга медия в страната.

(3) За членове на Обществения съвет по ал. 2, т. 1 министърът на здравеопазването определя изтъкнати медицински специалисти.

(4) За определяне на представителите на ДАЗД, АСП, БЧК, БНТ и БНР министърът на здравеопазването може да поиска предложения от ръководителите на съответните ведомства, организация и медии.

(5) Членовете на Обществения съвет от квотата на неправителствения сектор се определят на общ форум на заинтересованите юридически лица с нестопанска цел, граждански сдружения, пациентски организации, организации на родители и други формации, които осъществяват дейност в областите по ал. 2, т. 3.

(6) Представителят на третата медия по ал. 2, т. 4 се определя по общо решение на заинтересованите от участие в съвета медии в страната.

(7) Форумите по ал. 5 и 6 се провеждат най-късно два месеца преди изтичането на мандата на Обществения съвет, за което фондът напомня своевременно със съобщение на официалната си електронна страница.

(8) В случай че най-късно един месец преди изтичането на мандата на съвета в Министерството на здравеопазването не постъпят предложения за представители на неправителствения сектор и на третата медия по ал. 2, т. 4 или предложенията не се отнасят до съответния брой представители, министърът на здравеопазването предлага поименно представителите.

 

Чл. 25. (1) Мандатът на Обществения съвет е три години.

(2) Допустими са не повече от два последователни мандата.

 

Чл. 26. (1) Член на Обществения съвет може да бъде освободен предсрочно с решение на Министерския съвет:

1. по своя молба, подадена чрез министъра на здравеопазването;

2. по искане на предложилия го съобразно чл. 24, ал. 2 - 8, подадено чрез министъра на здравеопазването;

3. по предложение на министъра на здравеопазването при трайна обективна невъзможност на съответното лице да изпълнява задълженията си в съвета, продължаваща повече от два месеца;

4. по искане на министъра на здравеопазването при отсъствие на член на съвета от повече от 4 заседания без уважителна причина.

(2) При предсрочно освобождаване се определя нов член по общите правила, който встъпва в мандата на освободения.

 

Чл. 27. (1) Общественият съвет:

1. разглежда заявленията за организационно и финансово подпомагане по чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2;

2. прави предложения до директора на фонда по заявленията, като при положително становище предлага и размера на паричната сума, която да бъде отпусната, като взема предвид евентуалното самоучастие на заявителя със собствени средства или със средства от разплащателни, набирателни, дарителски или други сметки в негова полза, а при отрицателно - посочва мотиви;

3. изработва, актуализира и оповестява принципи и правила, въз основа на които се набират и разходват финансови средства за осъществяване дейността на фонда, и предлага при необходимост максимални стойности за финансиране на съответните дейности със средства от фонда, включително и тези по чл. 3, ал. 3;

4. организира, подпомага и провежда мероприятия по набиране на финансови средства за осъществяване дейността на фонда;

5. популяризира дарителската инициатива;

6. проследява осъществяваните по отношение на всеки конкретен пациент, получил подпомагане със средства от фонда, диагностични и лечебни процедури в страната и чужбина;

7. анализира дейността на фонда и резултатите от провежданите диагностични и лечебни процедури със средства от фонда;

8. въз основа на анализите по т. 7 предлага на министъра на здравеопазването, на НЗОК, на съсловните организации на медицински специалисти, на научните медицински дружества и на отделни лечебни заведения в страната осигуряването на медицинска апаратура и въвеждането на конкретни методи на диагностика и лечение и на отделни дейности;

9. предлага на директора на фонда включването на чуждестранни медицински специалисти и лечебни заведения в регистрите по чл. 3, ал. 1, т. 4, букви "б" и "в", както и на външни експерти в списъка по чл. 28, ал. 1;

10. при необходимост предлага на директора на фонда да бъдат поканени специалисти, извън външните експерти, в заседанията на съвета по конкретни случаи;

11. предлага на директора на фонда списъка по чл. 3, ал. 1, т. 1, буква "г".

(2) За дейността си членовете на Обществения съвет получават възнаграждение, определено от министъра на здравеопазването, съгласувано с директора на фонда, което се заплаща за сметка на Министерството на здравеопазването.

 

Раздел V.
Външни експерти

Чл. 28. (1) Директорът на фонда със заповед, съгласувана с министъра на здравеопазването, определя списък на външни експерти с медицинско образование, които подпомагат дейността на фонда.

(2) За експерти по ал. 1 могат да бъдат определяни и национални консултанти.

(3) Членовете на Обществения съвет, които притежават медицинско образование, не могат да бъдат включвани в списъка по ал. 1 за периода на тяхното членство в съвета.

(4) Външните експерти не могат да бъдат членове на контролни и управителни органи на производители, вносители и търговци на лекарствени продукти, медицински изделия и апаратура.

(5) Външните експерти:

1. разглеждат възложените им заявления за подпомагане по чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и изразяват становища по тяхната допустимост и основателност;

2. изготвят доклади по разгледаните заявления;

3. участват в заседанията на Обществения съвет като докладчици;

4. дават консултации на Обществения съвет и на директора на фонда при нужда.

(6) Директорът на фонда съгласувано с министъра на здравеопазването определя размера на възнагражденията на външните експерти за работата им по заявленията.

(7) Възнагражденията по ал. 6 се изплащат от бюджета на Министерството на здравеопазването.

(8) Включването на експерт в списъка по ал. 1 става след сключване на едногодишен договор между него и директора на фонда по образец, утвърден от министъра на здравеопазването.

(9) Работата на външния експерт по всяко заявление му се възлага с приемно-предавателен протокол, подписан от него и директора на фонда.

 

Чл. 29. При допускане на системно забавяне при осъществяването на дейностите по договора по чл. 28, ал. 8 и по конкретните случаи или при неизпълнение на някоя от тях директорът на фонда може да предложи заличаване на експерта от списъка независимо от предвидените в договора клаузи за неизпълнение.

 

Раздел VI.
Подаване и разглеждане на заявления

Чл. 30. (1) За организационно и финансово подпомагане по чл. 3, ал. 1, т. 1 и/или за организиране и финансиране участието на чуждестранни медицински специалисти по чл. 3, ал. 1, т. 2 до директора на фонда се подава съответното заявление по образец съгласно приложения № 1 и 2, към което се прилагат:

1. копие от документ за самоличност на пациента, за който се отнася подпомагането (копие от лична карта, заверено с гриф "вярно с оригинала" от притежателя й или от законния му представител; заверен от съответната община препис от акта за раждане от актовите книги);

2. копие от документ/и, удостоверяващ/и качеството родител, попечител, настойник или лице, осъществяващо заместваща грижа по отношение на пациента - роднина, близък или приемен родител, при който детето е настанено по реда на Закона за закрила на детето, съответно директор на дирекция "Социално подпомагане" (удостоверения от общината, заповеди от социалните дирекции, съгласия на дирекциите "Социално подпомагане", съдебни решения, актове за брак и др.); когато родителят не е навършил пълнолетие, заявител е родителят, притежаващ документ за самоличност, или законен техен представител;

3. декларация от заявителя, че не е поставен под запрещение по образец съгласно приложение № 3;

4. издадена преди не повече от 6 месеца медицинска документация, удостоверяваща заболяването и поставената диагноза; проведеното до момента на подаване на заявлението лечение и терапия; епикризи; становища, заключения, мнения, препоръки на медицински специалисти относно състоянието и необходимите действия;

5. декларация по образец съгласно приложение № 4, че пациентът не се ползва към момента на подаване на заявлението от финансов инструмент по чл. 3, ал. 2 за същите диагностициране/лечение/дейности/услуги/стоки;

6. в случай че е осигурен контакт с лечебно заведение/медицински специалист в чужбина - официален документ от това лечебно заведение/този медицински специалист, потвърждаващ, че лечението, за което се иска подпомагане от фонда, ще бъде проведено в това заведение/от този медицински специалист у нас, периода на предстоящото лечение там/у нас, цената, очакваните резултати, лице от лечебното заведение и друга информация за контакт, намерение на лечебното заведение/медицинския специалист за сътрудничество с фонда във връзка с предстоящите медицински процедури по отношение на конкретния пациент;

7. в случай че не е осъществен контакт по т. 6 - декларация по образец съгласно приложение № 5, че заявителят желае фондът да определи лечебното заведение в чужбина, което да осъществи съответните диагностични или лечебни процедури по чл. 3, ал. 1, т. 1, и/или медицинския специалист по чл. 3, ал. 1, т. 2;

8. декларация по образец съгласно приложение № 6 за липсата или наличието на специална разплащателна/набирателна/дарителска сметка;

9. в зависимост от искането - декларация за участие във финансирането на съответните дейности в случай на участие и със собствени средства от заявителя по образец съгласно приложение № 7;

10. декларация за готовност на заявителя да съдейства на фонда и на лечебното заведение в страната и чужбина за изразяване на необходимите информирани съгласия относно лечението по образец съгласно приложение № 8;

11. декларация относно обработване и предоставяне на лични данни по образец съгласно приложение № 9;

12. декларация по образец за евентуален придружител на детето при пътуване и пребиваване в чужбина съгласно приложение № 10, съгласия за пътуване на детето в чужбина в съответните случаи;

13. декларация относно ползването на социални помощи по образец съгласно приложение № 11;

14. други относими към заявлението документи;

15. изрично пълномощно - за упълномощено от правоимащия подател лице да го представлява в процедурата.

(2) Документите се представят в оригинал или в нотариално заверено копие.

(3) Всички документи се представят на български език. В случай че се представят документи на чужд език, същите трябва да бъдат придружени с превод на български език, заверен от българското посолство или консулство в съответната държава, Министерството на външните работи или преводач, лицензиран чрез сключен договор с МВнР.

(4) Документите и изискванията към тях се обявяват на официалната електронна страница на фонда с цел достъпност на заинтересуваните лица.

 

Чл. 31. Заявлението се регистрира с индивидуален пореден входящ номер на фонда.

 

Чл. 32. (1) В 3-дневен срок от постъпването му заявлението се разглежда от звеното за подпомагане на фонда, което проверява:

1. наличието на изискуемите документи, тяхната форма и съдържание;

2. дееспособността на лицето, подало заявлението, наличие на представителна власт на подалия заявлението по отношение на пациента;

3. наличие на упълномощаване в съответния случай;

4. липса на влязъл в сила индивидуален административен акт за подпомагане или отказ по отношение на същия пациент за същото лечение;

5. липса на висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна независимо дали е във фазата на издаване, или на оспорване;

6. наличие на въпрос от компетентността на друг орган, когато актът не може да бъде издаден без предварителното разрешаване на този въпрос.

(2) В случаите, когато не са подадени необходимите документи с изискваните съдържание и форма или са налице неясноти или непълноти в съдържащата се в документите информация, а също и при необходимост от представяне на допълнителен относим документ, звеното изготвя проект на писмо от името на директора на фонда до заявителя, съдържащо указания за отстраняване на недостатъка в 14-дневен срок.

(3) В случай че е необходимо решаването на въпрос по ал. 1, т. 6, звеното изготвя проект на писмо до този орган и проект на писмо до заявителя за това от името на директора на фонда. В този случай органът по ал. 1, т. 6 се произнася в срок не по-дълъг от 14 дни.

(4) При неотстраняване на недостатъка по ал. 2 в определения срок, както и при констатиране на наличие на акт или производство по ал. 1, т. 4 и 5, заявлението не се разглежда и преписката се връща на заявителя. Звеното изготвя проект на уведомление за това от директора на фонда до заявителя.

(5) В случаите по ал. 2 и 3 след представянето им новите документи се разглеждат от звеното в 3-дневен срок.

 

Чл. 33. (1) В случай че са подадени необходимите документи и не е налице някоя от отрицателните предпоставки по чл. 32, ал. 1, както и при окомплектуване на преписката в случаите по чл. 32, ал. 5, звеното представя на директора на фонда заявлението и приложените към него документи.

(2) Директорът на фонда определя един или няколко външни експерти от списъка съобразно профила на заболяването на пациента и квалификацията на експертите.

(3) Директорът предава заявлението и образуваната по него преписка на експерта/експертите в 3-дневен срок от изтичане на срока по чл. 32, ал. 1, съответно ал. 5, като се подписва приемно-предавателен протокол за това.

(4) Ако експертът/експертите не подпише протокола, се изготвя и подписва такъв с друг/други експерти от списъка в нов 3-дневен срок от изтичане на срока по ал. 3.

 

Чл. 34. (1) Външният експерт е длъжен да разгледа преписката по заявлението и да изготви доклад по случая в 14-дневен срок от получаването й. Той е длъжен да се свърже със заявителя при нужда, включително за да извърши преглед на пациента и да изиска допълнителни документи и изследвания.

(2) В доклада задължително се съдържат:

1. име, презиме и фамилия, дата на раждане и адрес на пациента;

2. история на заболяването, обективни данни за сегашното състояние;

3. данни за лечебните заведения, в които досега е лекуван, и резултати от това лечение;

4. резултати от проведените изследвания;

5. изчерпателна диагноза;

6. анализ на предпоставките по чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 , ал. 2 и 3;

7. възможности за лечение в България, мотиви за исканото лечение в чужбина;

8. очаквани резултати;

9. държава, град, лечебно заведение и/или медицински специалисти, при които може да се изпрати пациентът или съответно последните да се поканят в страната, възможни алтернативи в тази връзка (поне две при възможност);

10. предложение за решение по заявлението;

11. мотиви;

12. евентуален придружител на детето;

13. дата на издаване, подпис на експерта.

(3) При необходимост от нови или допълнителни изследвания и прегледи експертът представя на директора на фонда мотивирано искане за удължаване на срока за изготвяне на доклада. Директорът може да удължи срока, но с не повече от 14 дни. Въпросът се решава незабавно с писмена резолюция.

(4) При спешни случаи директорът може да определи по-кратък срок на външния експерт от срока по ал. 1.

 

Чл. 35. (1) Директорът на фонда насрочва заседание на Обществения съвет за разглеждане на всяко заявление, преписката по което е предоставена с приемно-предавателен протокол на външен експерт, не по-късно от 45 дни от датата на протокола.

(2) Насрочване на заседание след срока по ал. 1 става само по изключение с мотивирана писмена резолюция на директора на фонда.

(3) Директорът на фонда изготвя месечен график за провеждане на заседания от Обществения съвет.

(4) Докладите на външните експерти се предоставят от директора на фонда на Обществения съвет и се разглеждат от него по реда на постъпване на заявленията.

 

Чл. 36. (1) По реда, посочен в чл. 31 - 35, се разглеждат и заявления, изпратени по компетентност на фонда от друг орган.

(2) В случаите, когато фондът установи, че компетентен по заявлението е Център "Фонд за трансплантация", той му изпраща служебно заявлението по компетентност изцяло или в съответната му част.

(3) Когато, видно от заявлението, компетентна е Комисията за лечение в чужбина на лица над 18 години към министъра на здравеопазването, фондът й изпраща заявлението по компетентност.

(4) Когато пациентът, за който е подадено заявление във фонда, ще навърши 18-годишна възраст в хода на предстоящото административно производство по заявлението, фондът разглежда заявлението и в случай на положително решение по него го изпраща на комисията по ал. 3 за по-нататъшно изпълнение. Комисията е длъжна да влезе в контакт с администрацията на фонда за приемане на случая, както и с определените лечебни заведения, медицински специалисти и други лица за изпълнение на решението на фонда и продължаване на съответните медицински действия. При медицински показания за това комисията може в кратък срок да преразгледа заявлението и да промени решението на фонда с оглед защита на пациента предвид възрастта и здравословното му състояние.

(5) Разпоредбата на ал. 4 се прилага съответно и в случаите, когато пациентът навърши 18-годишна възраст в хода на осъществявано лечение със средства на фонда, като комисията по ал. 3 приема случая след приключване на започналия цикъл на лечение/манипулации/диагностициране/преглед и други медицински действия.

 

Чл. 37. (1) Когато в хода на извършваните със средства на фонда диагностични или лечебни процедури възникне необходимост от допълнително финансово подпомагане за тях, заявителят уведомява директора на фонда за това и му представя документ в този смисъл от съответното лечебно заведение в чужбина. В този случай администрацията на фонда задължително осъществява контакт с лечебното заведение и проучва случая незабавно и осигурява превод на български език на документа в кратък срок. Директорът на фонда включва случая в дневния ред на следващото заседание на Обществения съвет.

(2) В случай че предстоящото заседание по ал. 1 на съвета е след повече от три дни, както и когато състоянието на пациент, за който е постъпило заявление във фонда, е спешно и не е възможно да се изчака провеждането на предстоящо заседание на съвета, директорът на фонда незабавно свиква извънредно заседание на Обществения съвет, като то може да бъде проведено и неприсъствено. В тези случаи се спазват съответно изискванията за свикване в съответен срок, запознаване с материалите, кворум, мнозинство, несъвместимост и протокол, посочени в чл. 39 - 42, и на съвета се осигуряват условия за дистанционно съвместно обсъждане на случая.

 

Чл. 38. При необходимост от контролен преглед, повторно или продължаващо лечение на пациент, лекуван със средства на фонда, се подава заявление по общия ред. Директорът на фонда може да включи заявлението в дневния ред на Обществения съвет, без да го предоставя на външен експерт.

 

Раздел VII.
Заседания на Обществения съвет

Чл. 39. (1) Общественият съвет провежда заседанията си по графика по чл. 35, ал. 3. Датите на заседанията се обявяват предварително на официалната електронна страница на фонда.

(2) Заседанията се свикват от директора на фонда, а в негово отсъствие - от лицето по чл. 8, най-късно три дни преди провеждането им.

(3) За дневния ред на всяко заседание директорът на фонда уведомява всеки член на съвета заедно с уведомлението за свикване в срока по ал. 2. Уведомленията се изпращат чрез елекронна поща. В същия срок директорът е длъжен да осигури на всеки член достъп до преписката по заявлението на място във фонда, а в случай, че е възможно - по електронен път.

(4) Заседанията на съвета се ръководят от директора на фонда, а в негово отсъствие - от лицето по чл. 8. Ръководещият заседанието не участва в гласуването при вземането на решения.

 

Чл. 40. (1) Заседанията на Обществения съвет са редовни, ако на тях присъстват най-малко 10 от членовете му.

(2) Съветът взема решения с мнозинство от 8 гласа на присъстващи членове.

(3) Докладващите външни експерти не участват във вземането на решения.

 

Чл. 41. Не могат да участват при разглеждането на случая, да изготвят доклади в качеството си на външни експерти, да бъдат канени като специалисти по чл. 27, ал. 1, т. 10 и да участват в заседанията на Обществения съвет негови членове и други лица, които са съпрузи или роднини по права или съребрена линия до четвърта степен на заявителите/пациентите.

 

Чл. 42. (1) За всяко заседание на Обществения съвет се изготвя протокол, който съдържа информация за разгледаните заявления, проведените обсъждания и резултатите от гласуването, както и за взетите решения по чл. 27, ал. 1, т. 3 - 10. Протоколът се подписва от всички присъствали членове на Обществения съвет.

(2) Протоколът съдържа предложенията, които съветът отправя към директора на фонда по всяко заявление, съобразно чл. 27, ал. 1, т. 2, както и по всеки друг въпрос от компетентността на съвета.

(3) Предложенията относно конкретните заявления съдържат:

1. реквизитите по чл. 34, ал. 2, т. 1 - 8;

2. държава, град, лечебно заведение и медицински специалисти, при които може да се изпрати пациентът или съответно последните да се поканят в страната, след като са обсъдени възможните според докладчика и членовете на съвета алтернативи за това;

3. евентуален придружител на детето;

4. мотиви.

 

Чл. 43. (1) Въз основа на предложението на Обществения съвет директорът на фонда в 3-дневен срок от заседанието, на което е обсъждано заявлението, издава заповед за организационно и финансово подпомагане на пациента, в която посочва име, презиме и фамилия, дата на раждане и адрес на пациента, информация за неговия законен представител, диагноза, подробно описание на вида подпомагане, в т. ч. размера на отпусканата парична сума, отделните й компоненти, лечебното заведение, в което ще се извърши диагностицирането/лечението, срока, в който ще бъдат извършени съответните медицински процедури или друго подпомагане, евентуален придружител, медицинските специалисти, които ще бъдат поканени в страната, и лечебното заведение, в което ще се осъществят дейностите, или прави мотивиран отказ.

(2) Когато директорът на фонда не е съгласен с предложението на съвета/констатира правна или медицинска неточност в предложението, той връща документите в Обществения съвет за повторно разглеждане при разширен състав на външните експерти.

(3) Изготвянето на заповедите се извършва от звеното за подпомагане на фонда, а тяхното съобщаване на заявителите - от администрацията на фонда.

(4) Заповедите по ал. 3 подлежат на оспорване по реда на АПК.

(5) В случай на допуснато подпомагане директорът на фонда сключва със заявителя договор, по силата на който последният се задължава да предоставя на фонда необходимата информация и документация относно осъществяваните процедури и действия по отношение на пациента и резултатите от тях, епикризи, документи, доказващи извършените разходи, и други документи. Договорът задължително съдържа клаузи за отговорност при неизпълнение.

 

Глава четвърта.
ОТЧЕТНОСТ И КОНТРОЛ ВЪРХУ НАЧИНА НА РАЗХОДВАНЕ НА СРЕДСТВАТА ОТ ФОНДА

Чл. 44. Фондът финансира съответните дейности по одобрените заявления, като превежда сумите след сключване на договора по чл. 43, ал. 5 съобразно правила, утвърдени от директора на фонда съгласувано с министъра на здравеопазването.

 

Чл. 45. Средствата се разходват и отчитат в съответствие с действащото в страната законодателство.

 

Чл. 46. Фондът изготвя месечни и тримесечни отчети за касовото изпълнение на бюджета и годишен финансов отчет и ги представя в Министерството на здравеопазването в определените за второстепенните разпоредители с бюджетни кредити срокове.

 

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на правилника "своевременно" е обичайно необходимото време за получаване на съответно необходимо лечение в страната, като се има предвид текущото здравословно състояние на пациента и вероятното развитие на заболяването.

 

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 2. Подадените към момента на влизане в сила на правилника заявления се считат за подадени по новия ред и производствата по тях се довършват по новия ред, като бъде съобразен етапът, до който е достигнало съответното производство.

 

§ 3. Образуваните от фонда към момента на влизане в сила на правилника преписки по заявления за организационно и финансово подпомагане при трансплантация на деца и на лица до 21-годишна възраст, по които се изпълнява решение на Обществения съвет, се разглеждат от фонда до приключване на започналия цикъл на лечение/манипулации/диагностициране/преглед и други медицински действия, след което се изпращат на Център "Фонд за трансплантация".

 

§ 4. В 14-дневен срок от влизане в сила на правилника директорът на фонда изпраща на Център "Фонд за трансплантация" по компетентност образуваните преписки по заявления за организационно и финансово подпомагане при трансплантация на деца и на лица до 21-годишна възраст извън тези по § 3.

 

§ 5. В 14-дневен срок от обнародване на правилника в "Държавен вестник" министърът на здравеопазването обявява на официалната електронна страница на Министерството на здравеопазването необходимостта от определяне на членове на Обществения съвет и изпраща писма до съответните министерства, ведомства, национални медии и организации, като определя 14-дневен срок за получаване на съответните предложения. До определяне на нов състав на съвета той продължава работата си в досегашния си състав.

 

§ 6. В 6-месечен срок от обнародването на правилника в "Държавен вестник", Министерството на здравеопазването предава на фонда цялата документация по съхраняваните и архивирани заявления за подпомагане на деца със средства на Център "Фонд за лечение на деца" и информацията от водените в тази връзка информационни масиви.

 

§ 7. Правилникът се издава на основание чл. 60, ал. 2 от Закона за администрацията и отменя Правилника за дейността и организацията на работа на Център "Фонд за лечение на деца" (обн., ДВ, бр. 101 от 2004 г.; изм., бр. 43 от 2006 г.).

 

Приложение № 1 към чл. 30, ал. 1

ДО
ДИРЕКТОРА НА ЦЕНТЪР
"ФОНД ЗА
ЛЕЧЕНИЕ НА ДЕЦА"
НЦООЗ
бул. Акад. Ив. Ев. Гешов 15,
ет. 11, ст. 21 и 22
София
 
ЗАЯВЛЕНИЕ
за организационно и финансово подпомагане на български гражданин на възраст до 18 години
Заявител:
...
...
(имена, ЕГН на родител/настойник/лице, предоставящо заместваща грижа - роднина, близък, приемен родител, със съгласие на Дирекция "Социално подпомагане"/директор на Дирекция "Социално подпомагане" на малолетен пациент/пациент под настойничество или на непълнолетен пациент, който е във физическа или ментална невъзможност да подпише заявлението)
...
Данни от документа за самоличност на заявителя (л.к. №, дата, орган и място на издаване):
...
...
Постоянен адрес на заявителя: ...
...
Настоящ адрес на заявителя: ...
...
Адрес, телефон, факс, електронен адрес за връзка:
...
Относно подпомагане на малолетния/поставения под настойничество пациент: ...
...
(имена, ЕГН, гражданство на пациента)...
Постоянен адрес на пациента: ...
...
Настоящ адрес на пациента: ...
...
Основна диагноза: ...
Вид и размер на исканото подпомагане: ...
...
...
(свободно описание) ...
...
...
(в т.ч. и относно транспорта в двете посоки и престоя на детето и един негов придружител в чужбина)
Декларация от заявителя в случай, че непълнолетният пациент е във физическа или ментална невъзможност да подпише заявлението:
Долуподписаният заявител декларирам, че пациентът ...
...
е в невъзможност да подпише заявлението по следната причина: ...
...
(свободно описание) ...
Заявител: ...
(имена) ...
 
Подпис: ... ... ... ...
Дата: ... ... ... ... ..

 

Приложение № 2 към чл. 30, ал. 1

ДО
ДИРЕКТОРА НА ЦЕНТЪР
"ФОНД ЗА
ЛЕЧЕНИЕ НА ДЕЦА"
НЦООЗ
бул. Акад. Ив. Ев. Гешов 15,
ет. 11, ст. 21 и 22
София
 
ЗАЯВЛЕНИЕ
за организационно и финансово подпомагане на български гражданин на възраст до 18 години
 
Заявител:
... .
... .
(имена, ЕГН, гражданство на непълнолетния пациент)... .
Данни от документа за самоличност на заявителя (л.к. №, дата, орган и място на издаване):... .
... .
Постоянен адрес на заявителя: ... .
... .
Настоящ адрес на заявителя: ... .
... .
Адрес, телефон, факс, електронен адрес за връзка:
... ..
Със съгласието на родител/попечител: ... .
... .
(имена, ЕГН) ... .
Постоянен адрес: ... .
... .
Настоящ адрес: ... .
... .
Адрес, телефон, факс, електронен адрес за връзка:
... .
... .
Основна диагноза на заявителя: ... .
Вид и размер на исканото подпомагане: ... .
... .
(свободно описание) ... .
... .
(в т.ч. и относно транспорта в двете посоки и престоя на детето и един негов придружител в чужбина)
Заявител: ... .
(имена) ... .
Подпис: ... .
Дата: ... .
Родител/попечител: ... .
(имена) ... .
 
Подпис: ... ... ... .
Дата: ... ... ... ... ..

 

Приложение № 3 към чл. 30, ал. 1, т. 3

ДЕКЛАРАЦИЯ
 
Долуподписаният заявител ... .
... .
(имена, ЕГН)
декларирам, че не съм поставен/а под запрещение.
Известна ми е наказателната отговорност по чл. 313, ал. 3 от Наказателния кодекс.
Заявител: ... .
(имена) ... .
 
Подпис: ... ... ... .
Дата: ... ... ... ... ..

 

Приложение № 4 към чл. 30, ал. 1, т. 5

ДЕКЛАРАЦИЯ
Долуподписаният заявител... .
... .
... .
(имена, ЕГН)
декларирам, че аз/пациентът към момента на подаване на заявлението не се ползвам/не се ползва от финансовите механизми на задължителното здравно осигуряване, правилата за координация на системите за социална сигурност и републиканския и общинския бюджет за осигуряване на диагностика/лечение/дейности/услуги/стоки, идентични с посочените в заявлението за организационно и финансово подпомагане.
Известна ми е наказателната отговорност по чл. 313, ал. 3 от Наказателния кодекс.
Заявител: ... .
(имена) ... .
 
Подпис: ... ... ... .
Дата: ... ... ... ... ..

 

Приложение № 5 към чл. 30, ал. 1, т. 7

ДЕКЛАРАЦИЯ
Долуподписаният заявител... .
... .
... .
(имена, ЕГН)
декларирам, че към момента на подаване на заявлението не са осъществявани контакти с лечебни заведения или специалисти в чужбина с цел лечението ми/лечението на пациента... ... ...
... .
Заявявам желанието си Център "Фонд за лечение на деца" да определи лечебното заведение в чужбина или чуждестранния медицински специалист, което/който да осъществи посочената от мен в заявлението дейност по отношение на пациента.
Заявител: ... .
(имена) ... .
 
Подпис: ... ... ... .
Дата: ... ... ... ... ..

 

Приложение № 6 към чл. 30, ал. 1, т. 8

ДЕКЛАРАЦИЯ
Долуподписаният заявител... .
... .
... .
(имена, ЕГН)
декларирам, че не ми е известно / известно ми е наличието на специална разплащателна/набирателна/дарителска сметка в полза на диагностика/лечение на пациента ... ... ...
... ..
Сметката е открита в банка, клон, адрес ...
... ..
и е със следната идентификация ... ...
... ...
(номер, код и др.)
Известна ми е наказателната отговорност по чл. 313, ал. 3 от Наказателния кодекс.
Заявител: ... .
(имена) ... .
 
Подпис: ... ... ... .
Дата: ... ... ... ... ..

 

Приложение № 7 към чл. 30, ал. 1, т. 9

ДЕКЛАРАЦИЯ
Долуподписаният заявител... .
... .
... .
(имена, ЕГН)
декларирам, че ще участвам във финансирането на диагностиката/лечението или друго подпомагане със собствени средства в следния размер:
... .
Заявител: ... .
(имена) ... .
 
Подпис: ... ... ... .
Дата: ... ... ... ... ..

 

Приложение № 8 към чл. 30, ал. 1, т. 10

ДЕКЛАРАЦИЯ
Долуподписаният заявител... .
... .
... .
(имена, ЕГН)
Декларирам готовността си да съдействам на фонда и на лечебното заведение в страната/в чужбина за изразяване на необходимите информирани съгласия относно лечението.
Заявител: ... .
(имена) ... .
 
Подпис: ... ... ... .
Дата: ... ... ... ... ..

 

Приложение № 9 към чл. 30, ал. 1, т. 11

ИЗРИЧНО СЪГЛАСИЕ ЗА ОБРАБОТВАНЕ И ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ЛИЧНИ ДАННИ
Долуподписаният заявител... .
... .
... .
(имена, ЕГН)
Заявявам, че съм съгласен:
1. Моите и/или личните данни на пациента
... .
... .
да бъдат обработвани от фонда в качеството му на администратор на лични данни по Закона за защита на личните данни.
2. Моите и/или личните данни на пациента
... .
... .
да бъдат предоставяни от фонда на лечебни заведения в страната, в държави от Европейския съюз и в трети държави за нуждите на здравето на пациента.
Заявител: ... .
(имена) ... .
 
Подпис: ... ... ... .
Дата: ... ... ... ... ..

 

Приложение № 10 към чл. 30, ал. 1, т. 12

ДЕКЛАРАЦИЯ
Долуподписаният заявител... .
... .
... .
(имена, ЕГН)
Заявявам, че ще придружавам лично пациента ... .
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .../
пациентът ще бъде придружаван
от ... .
... .
... .
(имена, ЕГН, л.к.)
в качеството му на ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .
... .
при пътуването и за целия период на престой в чужбина.
Необходимите съгласия от законен представител за пътуване на детето в чужбина в съответствие със Закона за българските лични документи са изразени/ще бъдат изразени... .
... ...
... ...
Заявител: ... .
(имена) ... .
 
Подпис: ... ... ... .
Дата: ... ... ... ... ..

 

Приложение № 11 към чл. 30, ал. 1, т. 13

ДЕКЛАРАЦИЯ
Долуподписаният заявител... .
... .
... .
(имена, ЕГН)
Декларирам, че за пациента не е отпусната еднократна социална помощ за задоволяване на инцидентно възникнала здравна потребност и еднократна помощ за покриване на разходите за лични нужди на пациент, получил от МЗ разрешение за лечение в чужбина за сметка на бюджета на министерството, и неговите придружители, стойността на която да е достатъчна за покриване на нуждите.
Известна ми е наказателната отговорност по чл. 313, ал. 3 от Наказателния кодекс.
Заявител: ... .
(имена) ... .
 
Подпис: ... ... ... .
Дата: ... ... ... ... ..

 

Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив