Отчитат 14% ръст на сумата за обединяване на кредити

15.11.2021 | 12:55
по статията работи: econ.bg
Кредитът за консолидация вече не е „лекарство“ срещу висока задлъжнялост, а ключ към ново потребление
Отчитат 14% ръст на сумата за обединяване на кредити
Снимка: под лиценза на creative commons

Българите на 20-40 години най-често кандидатстват за кредити за обединяване на задължения. Според данните от новото издание на обзора "Потребителският кредит на българина" за периода май-октомври 2021 г., подготвен от БНП Париба Лични Финанси, една трета от заявленията, подадени от хората на тази възраст са за такива проекти. Според експертите на банката, 20-40 годишните кандидатстват за кредити за консолидация на средна стойност 9 330 лева. Това показва, че младите хора са по-склонни да използват иновативни и удобни финансови продукти и да оптимизират месечните си разходи. Интересна тенденция е, че хората използват тези кредити не само, за да обединят стари задължения, но и за да си осигурят средства за нови проекти.

През последните 6 месеца беше отчетен ръст от 13.7% на средната сума на заявленията за кредити за консолидация – от 9 582 лв. в периода ноември 2020 г.-април 2021 г. до 10 890 лв. към момента. Като цяло средните суми на заявките за потребителски кредити нарастват с 9.4%, което показва че в периоди без локдаун хората са по-склонни да реализират големи проекти. Например, средната сума на заявленията за кредити за ремонт на дома нарасна с 6.7% до 9 026 лева, за покупка на употребяван автомобил – с 6.5% до 9 154 лв., а за пари в брой – с 15.3% до 5 718 лв.

Над 90% от хората използват инструмента обединяване на задължения не само да оптимизират и преструктурират стари кредити, но и за да финансират нови проекти. Това е една от причините клиентите да предпочитат по-висока месечна вноска за консолидация – средно 330 лв., в сравнение със средното за останалите потребителски кредити на банката, при които средната месечна вноска е в размер на 250 лв. Това показва, че хората, които използват кредити за обединяване на задължения имат добри доходи и възможности да финансират нови проекти, а кредитът за консолидация при тях не е "лекарство" срещу висока задлъжнялост, а ключ към ново потребление, с което да повишат стандарта си на живот. Тази тенденция се потвърждава и от факта, че хората консолидират по-малко от два заема, което показва че търсят удобство при изплащането на задължения, а не облекчение на дългово бреме.

Данните показват, че финансовата култура на хората расте, което се доказва от промяната при използването на кредити за консолидация. През 2015 г. техният дял беше 17.2% от всички заявления, подадени към БНП Париба Лични Финанси, а днес е 27.6%. Освен това расте и средната сума на тези кредити - през 2015 година хората кандидатстваха за средно за 5 325 лв., а последните данни са, че тя е почти двойно по-висока – 10 890 лв. Според данните на банката, заявленията за обединяване на задължения с най-висока средна стойност са подавани от хора на възраст 40-49 години – 12 834 лева.

63% от заявленията са за ремонт на дома и обединяване на задължения

В периода май-октомври 2021 г. българите най-често търсеха финансиране за реализиране на проекти като ремонт на дома – 35.3% от заявленията, консолидация – 27.6% и покупка на употребяван автомобил – 16.1%. Делът на най-търсените кредити не се е променил значително в сравнение с предходните шест месеца, което показва, че приоритетите на хората остават същите - уютен дом, разумно управление на семейния бюджет и притежание на по-добър автомобил. Сред топ10 цели на проектите са и пари в брой, лечение, покупка на мебели, семейни тържества, почивки, ремонти на автомобили и плащане на сметки.

Средната сума на заявленията достигна 8 835 лв.

За периода май-октомври 2021 г. средният размер на заявките за потребителски кредити нарасна с 9.4% спрямо периода ноември 2020 г-април 2021 г. Новото издание на обзора показва, че хората са кандидатствали за средно 8 835 лв., а шест месеца по-рано сумата беше 8 074 лв.

Средният размер на заявките за топ 5 цели, които формират близо 90% от всички проекти нарасна с 11.4%. Например, размерът на заявленията за ремонт на дома нарасна с 6.7% от 8460 до 9 026 лева, за покупка на употребяван автомобил – с 6.5% от 8 596 лв. до 9 154 лв. Ръстът на средните суми на молбите за покупка на автомобил се обяснява както с желанието на хората да притежават по-модерни автомобили, така и с намаленото предлагане заради пандемията.

Средната сума на заявките за пари в брой се повиши с 15.3% до 5 718 лв., а за лечение – с 14.7% до 5 810 лв. Значително понижение беше отчетено при кредитите за финансиране на семейни почивки – от 7 014 лв. в периода ноември 2020-април 2021 до 4 395 лв. през май-октомври 2021.

72% от заявленията бяха подадени дистанционно

Пандемията промени навиците за кандидатстване на хората. Българите все по-често използват дистанционните канали, което се доказва от факта, че в периода май-октомври 2021, 50.8% от заявленията бяха подадени онлайн, а други 21.4% - по телефона. Най-често интернет каналът за кандидатстване се използва от 20 годишните – 68% от техните заявления бяха подадени по този начин. Хората на възраст 50+ все още предпочитат контакта "лице в лице" и 40% от тях кандидатстваха в офиси на банката.

Хората използват интернет не само за кандидатстване за кредит, но и за следпродажбено обслужване.

50-60 годишните търсят кредити за ремонт на дома, а 20 годишните – за употребявани автомобили

Данните от обзора показват, че хората на възраст 50-60+ години най-често заявяват кредити за ремонт на дома. Около 40% от техните молби са за такива проекти на средна стойност 4 751 лева. Над тази средна сума за заявленията за ремонт на 40-49 годишните – 10 691 лв.

Покупката на употребяван автомобил е най-честата цел на кредита за 20 годишните – около 1/3 от техните молби са за финансиране на кола на средна стойност 4 751 лв. Често това е първият потребителски кредит на хората от тази възрастова група, които тепърва започват да градят кредитна история. По отношение на кредитите за пари в брой, най-висока средна сума – 8 000 лв., заявяват хората на 50-59 години.

Обзорът "Потребителският кредит на българина" се издава два пъти годишно – през пролетта и есента. Неговата цел е да представи информация за потребителското кредитиране в България, базирана на представителна извадка от заявленията за кредит, получени от БНП Париба Лични Финанси.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 05.10   610 г. – Състои се коронацията на византийския император Ираклий. 869 г. – В Константинопол е открит Всехристиянски църковен събор, който продължава до 28...
Полезно от Мрежата
7sport.net
Betindex.net