Железничарите в безсрочна стачка от 24 ноември

07.11.2011 | 13:41
по статията работи: Апостол Апостолов
Синдикатите: Броят на съкратените ще нарасне на 3000 до средата на следващата година
Железничарите в безсрочна стачка от 24 ноември

От 24 ноември железничарите започват безсрочна ефективна национална стачка. Всеки ден движението на влаковете ще бъде спряно от 8 до 16 часа. Това обявиха днес на пресконференция синдикатите в сектора.

Участие в събитието взеха представители на Синдиката на железничарите в България при КНСБ, Федерацията на транспортните работници при КТ "Подкрепа", Синдиката на локомотивния персонал в България, Съюза на транспортните синдикати в България и Националния железничарски синдикат при КТ "Подкрепа".

Поводът за поредния протест е решението на ръководството на Холдинг Български държавни железници ЕАД от миналата седмица в плана за преструктуриране на компанията да се включат нови спешни мерки, сред които съкращаване на 2000 души и увеличаване на цените на билетите. До този момент не е получен и отговор на въпроса какво е наложило промяна на плана за стабилизиране на компанията.

Припомняме ви, че през пролетта синдикатите заявиха, че ще излязат на протест на 10 март тази година в знак на несъгласие срещу водената политика от страна на ръководството на БДЖ. Непосредствено преди обявения ден обаче синдикатите отмениха протеста, като заявиха, че остават за неопределено време в стачна готовност.

На въпрос на Econ.bg дали и този път ще се отложат стачните действия, Петър Бунев, председател на Синдикалната организация на железничарите в България, заяви, че и този път, както и през март, синдикатите са отворени за преговори. Ако от холдинга изпълнят исканията им, отново може да преосмислят позицията си.

"Най-важното нещо, което се изисква от ръководството на БДЖ, е да гарантира, че ще спази условията в подписаните нови колективни трудови договори", заяви Бунев.

Според него увеличаването на цените на билетите няма да повиши приходите в БДЖ, а само ще доведе до допълнителен отлив на пътници.

dsc_0047_3264_01

Момент от пресконференцията на синдикатите. Снимка: Econ.bg

Идеята за съкращаване на разписанията на влаковете ще попречи на хората от малките населени места да ходят на работа, а на децата – на училище, смята Петър Бунев. "Мярката е дискриминационна на регионален принцип", категоричен бе още той.

Що се отнася до идеята на мениджмънта на холдинга да предложи на 2000 души доброволно да напуснат, като за сметка на това получат шест брутни заплати, Бунев прогнозира, че с разреждането на разписанието на влаковете, числеността на съкратените ще нарасне с поне още 1000 души до средата на следващата година.

Синдикатите обвиниха новия мениджмънт на Холдинг БДЖ, че не е предприел до момента никакви стъпки за увеличаване на приходите в бюджета на закъсалата компания. Като пример посочиха, че дневно компанията губи от поръчки по 50 000 лева заради недостига на товарни вагони. За един месец дъщерното дружество "Товарни превози" може да бъде извадено на печалба, а не да го продават, каквито са намеренията на държавата, пресмятат синдикатите.

Друг пункт, по който ръководителите на БДЖ бяха атакувани, е, че не са обявили публично заплатите си. "След като знаем, че един машинист получава брутна заплата от 629 лева, нека да чуем колко получава всеки един от мениджърите", заяви Бунев.

Екатерина Йорданова от Съюза на транспортните синдикати в България подчерта, че стачката е последното оръжие в ръцете на синдикатите, тъй като до този момент по никакъв начин не са получили разбиране от ръководството на БДЖ.

"Синдикатите дадохме препоръки, но никой от ръководството не си направи и труда да прочете предложенията ни. Очевидно новото ръководство иска да направи реформата само, но да знае, че без синдикатите няма да успее", предупреди Йорданова.

Орлин Йорданов от КТ "Подкрепа" засегна темата за сигурността в жп транспорта, която е крайно занижена. Според него съкращаването на служители ще застраши допълнително сигурността на пътниците и превозите.

Марио Нинов от Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа" изтъкна, че синдикатите стачкуват заради нарушения социален диалог. С предприетите мерки за разреждане на линиите, държавата нарушава правата на българите с по-ниски възможности  за осигуряване на качествен железопътен транспорт, смята Нинов.

"2000 души трябва да бъдат съкратени веднага. Предлагаме им да напуснат доброволно срещу шест брутни заплати. При тези условия дори не трябва да има изобщо намеса на синдикатите, тъй като това са взаимоотношения между компанията и служителите".  Това каза по-рано тази сутрин по БНТ Владимир Владимиров, председател на Борда на директорите на Холдинг Български държавни железници ЕАД, цитиран от Агенция "Фокус".

Владимиров определя тази мярка на ръководството като "изключително голям жест от страна на една фалирала компания още преди две години". "Или следваме начертаните реформи, или дружеството ще последва съдбата на „Кремиковци". Това е простата истина", смята той.

Работниците е трябвало да стачкуват, когато дълговете са станали 800 млн. лева, коментира по БНР министърът на транспорта Ивайло Московски във връзка с готвените стачни действия. "На всички трябва да е ясно – пари на БДЖ в това състояние няма кой да даде. Ако искат нека стачкуват и да се ликвидират железниците. В краткосрочен план трябва да се минимизират разходите и оттам нататък да се търсят пътища за подобряване на работата", категоричен беше министърът.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 13.01   1610 г. – Галилео Галилей открива спътник на Юпитер – Калисто. 1822 г. – В Гърция е приет дизайнът на сегашния национален флаг. 1854 г. – Във...