Бизнесът иска прекрояване на мерките за подкрепа на фирмите

16.04.2021 | 12:30
по статията работи: econ.bg
Да се прекроят мерките за подкрепа на фирмите, които търпят загуби от пандемията. За това настояват работодателските организации и синдикатите, които заедно са предложили решения
Бизнесът иска прекрояване на мерките за подкрепа на фирмите
Снимка: АИКБ

Да се прекроят мерките за подкрепа на фирмите, които търпят загуби от пандемията. За това настояват работодателските организации и синдикатите, които заедно са предложили решения, съобщи шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България /АИКБ/ Васил Велев.

„Мярките за запазване на доходите – 60/20, 80/0 и 75/0 действа до 31 май 2021 г. Но само 75/0 се доближава до европейските стандарти“, каза Велев.

Предложението на работодателите и синдикатите е подкрепата да се прилага за фирми, които имат спад на продажбите до 20 процента, но само когато не работят. Ако работят 3 дни в седмицата, за двата дни да се компенсира 75% от дохода.

Сега действащата мярка е 60 % и за времето, в което компанията работи. „Не се използва ефективно публичният ресурс у нас. Тази мярка трябва спешно да се проеформатира и да действа по новия дизайн до края на годината“, обясни Васил Велев.

Друга мярка, която трябва да се промени, засяга фирми които имат по- голям спад на продажбите – например в туризма, транспорта, търговията и т. н. Ако спадът на продажбите достига до 50-60 %,  ЕК препоръчва подкрепа за покриване на фиксираните разходи, като наем, охрана и други, независимо от оборота, защото тези разходи се дължат при всички случаи.  Ако не се помогне на компаниите за тях, те се декапитализират, задлъжняват към доставчиците, обясни Велев.

По думите му, препоръчителната подкрепа е до 70% за големите и средните фирми, а за микро и малките – до 90% от загубата. Сега такава мярка у нас, която се администрира от НАП, има само за предприятия,  които са напълно затворени, а спадът на продажбите е със 100%. Тази мярка трябва да се разшири и да обхване компаниите с голям спад на продажбите, обясни Велев.

Това са двете основни мерки, които се прилагат по света, но у нас едната се прилага излишно щедро, а другата не се прилага и парите не стигат до засегнатите жизнеспособни компании, каза Велев.  Става дума за едно по-добро таргетиране и използване на публичните ресурси, добави той.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 18.05   1284 г. – Шведският град Йоншьопинг получава статут на кралски град. 1565 г. – Начало на Великата обсада на Малта от османските турци, продължила до 11...