Роман Василев: Ще популяризираме е-услугите

08.04.2013 | 10:10
по статията работи: Петя Бързилска
Още поне 50 електронни услуги в Софийска община, обеща министърът на електронното правителство
Роман Василев: Ще популяризираме е-услугите

Процесът за преминаване към електронно правителство, от което всеки гражданин да може да получи по интернет свидетелство за съдимост или друг административен документ, е започнал през 2002 г. с развитие на стратегия. Затова до момента вече има „неща, които работят” в тази посока, като Националната агенция за приходите (НАП), Националния осигурителен институт (НОИ), Агенция "Митници" и други. Това стана ясно от думите на министърът за развитие на електронното правителството Роман Василев.

Те са "електронизирани, работят, въпросът е да си говорят помежду си, да имат един портал с достъп до цялата си информация”, заяви той пред bTV. Припомняме, че ведомството за електронизация, което Василев управлява е първото по рода си в България. По думите му към момента се приоритизират 20-30 от най-ползваните административни услуги в страната като свидетелство за съдимост, за граждански статус и т.н.

Министърът обеща още поне 50 електронни услуги в Софийска община, а след това в Пловдив. "Оттам ще се популяризират тези неща в цялата страна”, каза още Василев.

Същевременно за първи път фирмата, която изгражда самата система на електронното правителство показва част от направеното до момента - нормална електронна страница с множество опции и препратки към различните институции. С няколко прости кликвания всеки ще може да получи свидетелство за съдимост, болничен или каквато административна услуга му е нужна по интернет и без да плаща такси. Освен това електронната платформа трябва да ограничи корупцията сред чиновниците – оттам идвала сериозната съпротива към проекта.

"Това е една от причините да се бави, защото има сериозно съпротивление от средно и по-ниско управленско ниво - съвсем реално тези чиновници разбират, че някои от тях може да станат ненужни. Може да се проследи много добре какво работят или какво не работят. И всеки опит за не много коректно отношение към гражданите може да бъде предотвратен или най-малкото лесно идентифициран”, обяснява Веселин Тодоров, фирма-изпълнител на проекта. Изпълнителят обяснява забавянето и с липсата на пари - до момента финансирането е идвало почти изцяло от европейските фондове.

„Може би доста голям ресурс беше вложен в инфраструктура. Тя е важна и полезна, но електронното правителство може да върне в пъти инвестициите, които са вложени в него - най-вече от спестени такси и време на гражданите, преодоляна корупция, ускорени процедури, привличане на външни инвеститори, които ще виждат едни много по-лесни и прозрачни процедури”, допълва Тодоров.

Припомняме, че от тази година беше въведено плащанията за данъци и осигурителни вноски към НАП се внасят по една банкова сметка. По друга сметка ще постъпват сумите за допълнително задължително пенсионно осигуряване (ДЗПО). Изчисленията на приходната агенция са показали, че административното облекчение ще спести на бизнеса и гражданите средногодишно 50 млн. лв.

Същевременно преди дни инж. Таня Загорова, началник-отдел "Информационно осигуряване на извънболнична и болнична медицинска помощ" към Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) обеща преди дни смяна на личния си лекар и по електронен път. Онлайн смяната ще става благодарение на Персонализираната информационна система на НЗОК, която вече ще бъде достъпна с персонален код, а не само чрез електронен подпис, както беше досега.

Въпреки желанието на служебното правителство, процесът на създаването на електронната платформа не може да се ускори по тяхно време, защото трябва действащо Народно събрание да гласува държавни средства и нов закон с облекчени процедури. Около 3000 са услугите, които в момента се предоставят на хартиен носител и които трябва да станат електронни. "Аз смятам, че е напълно реалистично да бъдат изградени всички основни компоненти след 4 години”, смята още експертът от фирмата-изпълнител.

Въпреки всичко обаяе след пускането на електронното правителство ще има услуги, които ще останат само на хартиен носител, за които например се изисква нотариална заверка.

 


Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 22.10   1575 г. – Основан е град Агуаскалиентес. 1633 г.– Китайската династия Мин побеждава Холандската източноиндийска компания в Битката в залива Люолуо,...