България трябва да въведе услугата "Преносимост на мобилните номера" от 1 януари 2007 г.

28.09.2006 | 16:01
по статията работи: econ.bg
Експерти от ЦПИКТ представиха спецификите на прилагането на услугата

 

Експерти от Центъра по право на информационните и комуникационни технологии (ЦПИКТ) в София изразиха надежда, че услугата "Преносимост на мобилните номера" ще бъде въведена навреме в България. Чрез нея българските потребители ще могат да се възползват от възможностите за смяна на мобилния си оператор при запазване на пълния номер (включително и префикса), ползван до момента. Тази възможност ще доведе до засилване на конкуренцията на пазара и предлагане на значително по-изгодни за крайния потребител ценови условия. Така ще бъде направена сериозна крачка към постигане на една от основните цели заложени в регулаторната рамка на ЕС.

Мнението беше изказано по време на семинар в София, в който взеха участие Георги Димитров, председател на ЦПИКТ и Христо Нихризов, експерт в Центъра. То е напълно в контекста на едно от основните изисквания по Директивата на ЕС за универсална услуга от 2002 г. Въвеждането на преносимостта на номерата е задължение на Република България по присъединяването й към ЕС. В българския Закон за далекосъобщенията и в проекта на Закон за електронните съобщения също е предвидено въвеждане на преносимост по отношение на мобилните далекосъобщителни мрежи от 1 януари, 2007 г. 

Председателят на ЦПИКТ коментира, че приетите от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) Функционални спецификации на услугата в България са добра база за въвеждането на преносимост на номерата, съгласно изискванията, заложени в Директивата за универсална услуга на ЕС. Според Георги Димитров се очаква националният регулатор (КРС) да продължи с усилията си за навременно въвеждане на услугата, за да може България да отговори на изискванията по Глава 19 "Телекомуникации и информационни технологии" и на очакванията на ЕК.

Според изследване на проф. Щефан Бюелер (Цюрихски университет, Университет Сен Гален), Ралф Девентер (Университет Хелмут Шмит, Хамбург) и Юстус Хаукап (Рурски университет в Бохум) от юли 2005 г., представено по време на срещата, въвеждането на тази услуга носи повече ползи за развитието на пазара и за потребителите.

Някои от ползите, изброени в изследването са: избягване на разходите, свързани със смяна на номера на личния телефон (информиране на познати и партньори, създаване на нови рекламни материали за компаниите, пропуснати обаждания и т.н.), възможност за осъществяването на правото на личен избор на доставчик на мобилна услуга, който предлага по-добри условия за конкретните потребителски нужди, засилена конкуренция между операторите и по-добри условия за потребителите, спестяване на разходи за откриване на сменен номер от търсещите го лица, увеличена значимост на номера за крайния потребител, поради възможност за идентификация чрез него, без значение от мрежата и др.

До края на 2005 г. преносимостта на номерата е въведена в страните членки на ЕС, въпреки че в много случаи е налице забавяне на въвеждането на услугата. През 2005 г., поради пълно или частично забавяне на въвеждането на преносимостта на номерата в новоприетите шест държави в ЕС, Европейската комисия предприема мерки (в т.ч. официални писма, предупреждения и съдебни процедури) срещу Чехия, Литва, Полша, Латвия, Малта и Словакия.

"През последните две години ЕК ясно показа, че няма да приеме отлагане на въвеждането на преносимостта на номерата в новоприетите държави, тъй като от тях се очаква съответствие с европейските норми. Надяваме се, че България няма да бъде в групата на държавите, които не се справят с навременното въвеждане на услугата", коментира Георги Димитров от ЦПИКТ.

Според ЦПИКТ, за да може преносимостта на номерата в България да се превърне в ефективна услуга в дългосрочен план, която да е в полза на потребителите и развитието на пазара, тя би трябвало да отговаря на следните условия:

  1. Да бъдат спазени заложените срокове във Функционалните спецификации, предвидени от КРС.
  2. Да бъдат предложени условия за преносимост на номера на крайните потребители, които не са пречка за тях – т.е. цените за взаимна свързаност между мрежите на операторите и евентуално таксите за пренос на номерата, да бъдат разходоориентирани и да бъдат регулирани от КРС.
  3. Мобилните оператори да предложат лесни и ефективни процедури за пренос на номерата – вкл. и достъпни административни решения, кратки срокове за пренос на един номер към друга мрежа и т.н.
  4. Да бъде прието единно техническо решение за ясно обозначение на мрежата, в която е пренесен даден номер, за да се гарантира прозрачност на тарифите за търсещите клиенти.

ЦПИКТ предвижда организиране на широка дискусия по темата Преносимост на номерата, в която ще привлече представители на различните мобилни оператори, потребителски организации и ангажирани с темата институции от България и Европейската комисия.

 

Осъществяване на преносимост на номерата

В процеса на въвеждане на преносимостта на номерата са ангажирани, както националните регулаторни органи, така и операторите, които определят специфичните условия и процедури за пренос на номер от една мрежа към друга. Операторите определят сроковете за въвеждане на услугата, възможностите за техническо осъществяване, в съответствие с местната регулаторна рамка. Основно изискване на ЕК, което се контролира от националните регулатори, е цените за свързване между операторите, относими към преносимостта на номерата, да са разходоориентирани, а "директните такси, ако има такива, към абонатите не действат демотивиращо за използването на такива услуги" (Чл. 30 /2 Директива за универсални услуги).

За осъществяването на Преносимостта на номерата се използват най-общо два технически модела:

  • През Даряващата мрежа (on-ward routing; "краткосрочен метод", според определението на КРС) – обаждане към номер, който е "пренесен" при друг оператор, минава през даряващата мрежа, от която произлиза номерът. Не изсиква сериозни инвестиции, но се базира на значителни разходи за обслужване на трафика. Експертите приемат този метод за недостатъчно ефективен и приложим само като временно решение.
  • Директно от приемащата мрежа – мрежата, обслужваща абоната (all call query; "дългосрочен метод", според определението на КРС) -  чрез допълнителни технически решения повикването може да се "препраща" директно към мрежата, в която реално се намира пренесения номер, без участие на даряващата мрежа. Изисква първоначални разходи от операторите, но води до по-малки експлоатационни разходи.

Двата метода са напълно съвместими, като е възможно операторите у нас да използват и дългосрочен метод за преносимост преди предвидения задължителен срок - 01.01.08, коментира Христо Нихризов от ЦПИКТ. За осъществяване на Преносимостта на номерата операторите създават и бази данни с "пренесени" номера, които могат да бъдат, както собствени, с възможност за взаимен обмен на информация с други оператори, така и общи бази данни на всички оператори. Обикновено в началния период на въвеждането на Преносимост на номерата операторите използват собствени бази данни.

В държавите от ЕС таксите за пренос на номер варират между 4 и 30 евро, като във Финландия, Италия, Ирландия, Швеция и Испания не се събират такси от потребителите. Най-голям дял на пренесените номера е регистриран във Финландия - 993 578 номера, което възлиза на 21% от броя на потребителите. Най-много номера са пренесени във Великобритания - над 3 млн., Италия – 2,5 млн, и Испания - 2 млн. (изследване на Щефан Бюелер, Ралф Девентер и Юстус Хаукап, юли 2005 г.).

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На тоз ден 15.03   44 г. пр.н.е. – Юлий Цезар е посечен от Марк Юний Брут и група римски сенатори по време на заседанието на Сената на Римската империя. 1493 г. – Христофор Колумб...