Проектите за двата лифта във Велико Търново отново са вкарани за одобрение в Националния институт за паметниците на културата (НИПК). Разработките на софийската компания „Тобо инженеринг” са
преработени и съобразени с ландшафта, след като веднъж от НИПК ги върнаха за поправка, каза кметът д-р Румен Рашев. Според него има вече и конкретни инвестиционни намерения за изграждането на
лифтовете, което ще стане след резолюцията на НИПК. Кметът обясни, че това е един от най-важните проекти, с които ще стартира мандата си. Според последните изменения на Закона за устройство на
територията НИПК трябва да се произнесе в едномесечен срок и ако това не стане, се счита, че има съгласие от тяхна страна, припомнят специалистите. Последните забележки към проекта за лифтовете,
според които съоръженията не се вписват в ландшафта, са доста нелогични, тъй като на редица места по света с подобни културни паметници има точно такива атракции. Така е и във Виена, Будапеща, Прага,
Париж и др.
Първият от двата лифта ще свързва паметника на Никола Пиколо, който се намира на пресечката на едноименната улица с ул. “Иван Вазов”, с първи тунел на главния път Русе - Стара Загора. Общината вече
трасира просека за извършване на проучвания на терена, върху който ще се разположи съоръжението. Миналата година общинският съвет коригира инвестиционната програма и реши да отпусне 20 хил. лв. за
предварително проучване на два маршрута, които ще се обслужват с лифтове, пише
в. "Борба".
Въжената линия ще качва туристите до града, след като те спрат с автобуси на паркинг до тунела. Паралелно с лифта на терен, собственост на общината, долу пък трябва да се изгради паркингът. Така
затормозеният от движението район няма да бъде подлаган на допълнително натоварване. Самото съоръжение ще е дълго не повече от 300 метра. 9875 лв. струваше предпроектното проучване.
2,9 млн. евро ще излезе строителството на другия лифт, който пък ще отвежда от Велико Търново до Арбанаси. Една от офертите за изграждането му е на австрийската “Допелмайер”. Според идейния проект
лифтът ще започва от Балдуиновата кула, ще минава покрай заобиколния път за Арбанаси и ще завършва в района на бившата резиденция на Тодор Живков. Общата му дължина ще е 1749 метра и по него ще се
движат 16 кабинки. Обектът може да се завърши за 18 месеца и би могъл да се изплати за 14 години, при срок на годност 30 г., твърдят експертите от “Импакт”. При максимален капацитет той ще може да
превози 1,25 млн. човека при пълно натоварване за година.
2,50 лв. за българи и 4 лв. за чужденци е предвидено да струват билетчетата. Разчетени са и съответните намаления за групи, деца, пенсионери, както и при двупосочен трафик. Според проекта 30 хил.
туристи трябва да използват услугата през първата година. Едва 3% пък била вероятността инвестицията в лифта да не се върне, анализират специалистите.