Новите магистрали се строят без гаранции за безопаност

12.08.2011 | 08:40
по статията работи:
България нарушава важна евродиректива за безопасността на транспортната инфраструктура. Поне 3 конкурса са обявени в нарушение на директивата
Новите магистрали се строят без гаранции за безопаност

България нарушава важна евродиректива за безопасността на транспортната инфраструктура и може да бъде глобена за това от Европейската комисия. От 19 декември 2010 г. страната ни е длъжна да одитира за безопасност всички проекти за нова инфраструктура, които са част от трансевропейската транспортна мрежа. Това обаче не се случва, пише в днешния си брой вестник "Сега".

Поне 3 нови конкурса са обявени в нарушение на директивата, показа проверка по откритата наказателна процедура срещу страната ни заради нарушаването на евродирективата. Тя заедно с още 10 страни от ЕС получиха на 19 май последно предупреждение - мотивирано становище за неприлагане на европравилата и срок от 2 месеца да отговорят какви мерки са предприели.

Отговорът на България е изпратен на 20 юли, като в него със сигурност е отчетена промяната в закона за пътищата от май тази година. Тогава парламентът въведе задължителни одити за пътна безопасност на всички проекти от трансевропейската мрежа и по желание - на останалите пътища. С промените бе регламентиран и редът за категоризиране на пътните участъци с повишена опасност. Корекциите в закона обаче закъсняха спрямо общия за ЕС краен срок и в момента не се прилагат заради допълнителното забавяне на наредбата, с която трябва да бъдат уредени в детайли новите правила. Наредбата в момента е на етап съгласуване.

Забавянето по директивата улесни обявяването на конкурсите за двата лота на магистрала "Струма" - от Долна Диканя до Дупница и Сандански-Кулата, както и за западната дъга на Околовръстния път на София, част от проекта за магистрала София-Калотина.

"Полученият на 20 юли отговор от България още се анализира, но изглежда, че транспонирането на директивата не е приключило", заявиха за от Европейската комисия. Оттам не отговориха конкретно дали обявяването на нови конкурси за магистрали след крайния срок и в нарушение на директивата може да доведе до последващи проблеми с плащанията по оперативна програма "Транспорт". Вместо това от Брюксел дадоха пример с друг източник за финансиране на трансевропейската пътна мрежа - програмата ТЕN-T. "Неприлагането на директиви води до отмяна на финансирането по проекти от бюджета на TEN-T", заявиха от комисията. В момента България не изпълнява проекти за пътища по тази програма.

До редакционното приключване на броя ресорният министър Ивайло Московски не отговори на въпросите на "Сега" за нарушаването на директивата. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) пък твърдят, че одити за безопасност се правят въпреки липсващата наредба. "Италианска компания работи по одита за безопасност на "Струма". С известно закъснение се прави одит и за "Тракия", заяви Лазар Лазаров от агенцията. На въпрос как при липсваща нормативна уредба се одитират самите инвестиционни проекти Лазаров обясни, че не случайно в обществените поръчки се залага и дейност проектиране. "Ако нещо липсва, ще се добави", твърди той.

Проблем няма и според министър Росен Плевнелиев: "Апликационната форма за магистрала "Струма" се изработва от JASPERS и след това има поне 6 месеца период на разглеждане и одобрение от различните дирекции в ЕК. Те се произнасят по всички аспекти и когато получим окончателно одобрение, сме сигурни в еврофинансирането. Това не е присъда да или не, а процес на задаване на много въпроси и отговори".

И директивата, и законът изискват проектите за нова инфраструктура да се одитират както на ниво инвестиционен проект, така и при пробната и началната експлоатация на пътя. Одиторите са длъжни да отчитат точно определени критерии като опасност от свлачища и наводнения, съгласувани пътни знаци и маркировка, осветеност, наличие на безопасни зони за паркиране и др. И магистрала "Струма", и София-Калотина са част от трансевропейската транспортна схема.

Сигурността е проблем у нас от години по всички класове пътища - и заради липсващи и лоши ремонти, и заради недобра сигнализация. Пропуски има дори по новите магистрали, строени при затегнати технически изисквания с еврофинансиране. Така например проектът за магистрала "Люлин" не включваше изобщо осветление и правителството се принуди да отпусне допълнително пари за осветяването на 3 пътни възела. На същата магистрала се наложи извънредно и укрепване на свлачище. Осветление не е предвидено и по изграждащата се в момента "Тракия".

Проблеми има и с пътната поддръжка на магистралите въпреки уверенията на министър Плевнелиев, че по тях дупки няма. Проверките за опасни участъци на пътищата в експлоатация според евродирективата следва да стават веднъж на 3 години с цел отстраняване на установените проблеми.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 10.04   428 г. – Несторий става патриарх на Константинопол. Три години по-късно е свален от поста заради обвинения в ерес. 837 г. – Халеевата комета прави най-близкия...