Саомоосигуряващите се лица могат да променят плана на осигуряването си, съобщават от пресцентъра на Националната агенция по приходите (НАП). Тези лица са задължени да се осигуряват във фонд
"Пенсии” на Държавното обществено осигуряване, но по свой избор могат да се осигуряват и във фонд "Общо заболяване и майчинство”
Те могат да изберат да внасят осигурителните си вноски на по-висок процент и да се ползват от всички осигурени социални рискове без трудова злополука и професионална болест и безработица. Другият
вариант е да внасят осигурителни вноски на по-нисък процент за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт.
Видът на осигуряването на самоосигуряващите се може да се променя за всяка календарна година, ако е подадена декларация по утвърден образец от изпълнителният директор на НАП. Срокът за подаване на документа е до 31 януари на съответната година.
В 7-дневен срок от започване или възобновяване на трудовата дейност самоосигуряващите се лица определят вида на осигуряването си, като подават декларация по образец в някоя от дирекциите на
НАП.
При прекъсване и възобновяване на съответната трудова дейност през календарната година не може да се променя вече избрания и декларирания вид осигуряване.
В помощ на самоосигуряващите си лица при спазването на осигурителното законодателство НАП започва отпечатването на 50 000 информационни брошури. Те ще бъдат разпространени до края на януари в
офисите на агенцията в цялата страна.
В допълнение на това на интернет страницата на НАП www.nap.bg ще бъде качен разширен вариант, придружен с конкретни примери при определяне на окончателния размер
на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица.