Обн. ДВ. бр.101 от 16 Ноември 2004г., изм. ДВ. бр.16 от 18 Февруари 2005г., изм. ДВ. бр.71 от 12 Август 2008г.
1. създаване на ясни процедури за изпълнение на дейностите по осигуряване и управление на качеството;
2. установяване на точно определени функционални задължения на участниците в съпътстващите процеси;
3. ангажиране с въпросите на качеството на отбранителните продукти на всички заинтересувани структури за постигането и поддържането на предварително зададените параметри.
1. непрекъснатост;
2. всеобхватност;
3. ефективност и ефикасност при изразходването на финансовите и материалните ресурси.
1. разделяне на жизнения цикъл на отбранителния продукт на ясно определени фази;
2. ефективно взаимодействие между участниците във фазите на жизнения цикъл;
3. прилагане на единен процес за управление на свързаните ресурси и дейности за осигуряването на качеството;
4. разработване, документиране и поддържане на системи по качеството от участниците в жизнения цикъл на основата на международните стандарти и съюзните публикации на НАТО в случаите, когато е необходимо;
5. идентификация и управление на риска по време на жизнения цикъл на отбранителния продукт.
Глава втора.
ОРГАНИ И АДМИНИСТРАТИВНИ ЗВЕНА В МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА И БЪЛГАРСКАТА АРМИЯ, УЧАСТВАЩИ В ПРОЦЕСА ПО ОСИГУРЯВАНЕ И УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО
1. вида на отбранителния продукт;
2. влиянието на качеството на отбранителния продукт върху бойната готовност на БА и дейността на административните звена на МО.
(2) Всички структури от МО и БА, които имат отношение към отделните фази от жизнения цикъл, са задължени да осигуряват и управляват качеството на отбранителния продукт чрез изпълнение на функционалните им задължения при:
1. определяне на характеристиките на отбранителния продукт;
2. избор на изпълнител за проектиране и/или разработване;
3. изпитване и оценка на качеството на разработката и/или проекта;
4. оценка на риска по отношение на отбранителния продукт и определяне на изискванията към системите по качеството на кандидат-доставчици;
5. избор на доставчик на отбранителния продукт за изпълнение на изискванията на възложителя по отношение осигуряване на качеството;
6. оценка на риска, свързан с изградената и функционираща система по качество на доставчика и определяне обема и вида на контрола, свързан с качеството на договорения отбранителен продукт;
7. надзор върху процеса на производство/ремонт, модернизация, контрол и приемане на отбранителния продукт в съответствие с договорираните технически характеристики и изисквания за качеството;
8. надзор върху техническата документация и измененията й;
9. организиране и поддържане на съответствието на качеството при експедицията, транспортирането и съхранението на отбранителния продукт;
10. оценка и анализ на качеството на отбранителния продукт в процеса на експлоатация;
11. проверка и оценка на качеството на отбранителния продукт в процеса на ремонт;
12. проверка и оценка на качеството на отбранителния продукт в процеса на проектирането и модернизацията;
13. при управлението на рекламации при установяване на несъответствия на отбранителния продукт в гаранционния срок;
14. снемане от въоръжение;
15. снемане от употреба.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация" отговаря за изпълнението на политиката на МО в областта на качеството.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Национален орган за държавна гаранция на качеството (ДГК) на отбранителния продукт по смисъла на стандартизационното споразумение на НАТО - STANAG 4107 "Взаимно признаване на Държавната гаранция на качеството" е дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация".
1. дирекция "Политика по въоръженията и техниката" (ДПВТ) - МО;
2. (изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация" (ДВСКК) - МО;
3. дирекция "Управление на доставките" (ДУД) - МО;
4. Изпълнителна агенция "Изпитвания и контролни измервания на въоръжение, техника и имущества" (ИА "ИКИ на ВТИ") - МО;
5. Институт за перспективни изследвания за отбраната (ИПИО) - МО;
6. логистичните структури от Генералния щаб (ГЩ) и главните щабове на видовете въоръжени сили (Гл.Щ на ВС);
7. частите и подразделенията от БА.
1. (изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 71 от 2008 г., в сила от 12.08.2008 г.) изисква становище от ДВСКК преди внасянето за разглеждане на изходно задание и тактико-техническо задание в Съвета по въоръжение относно актуалността и пълнотата на цитираните стандартизационни документи;
2. (изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 71 от 2008 г., в сила от 12.08.2008 г.) изисква становище от ДВСКК, преди внасянето за разглеждане в Съвета по въоръжение, за план за реализация на проекта в частта му "Управление на качеството, стандартизацията и кодификацията";
3. (изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) изпраща за съгласуване (утвърждаване) от ДВСКК съпътстващите документи на плана за реализация на проекта - план за стандартизация, план за управление на качеството и план за изпитванията;
4. определя необходимостта от провеждане на изпитвания по време на разработването на нови продукти;
5. при разработка на нов продукт предлага на заместник-министъра на отбраната с делегирани права в областта на качеството да утвърждава "Заявка" за провеждането на изпитвания от ИА "ИКИ на ВТИ".
1. проверява актуалността и съответствието на стандартизационните документи за всяка позиция на "Единния план за материално-техническо осигуряване на МО и БА" и при необходимост организира разработването на стандартизационни документи за материални средства, за които няма такива;
2. проверява коректността на стокови номера по НАТО за всяка номенклатура от "Единния план за материално-техническо осигуряване на МО и БА", за която предварително е определен такъв номер (за изделията, на които не е присвоен стоков номер по НАТО, същият се присвоява след сключване на договор за доставката им, чрез изписване на изрична клауза в него);
3. определя подходящите публикации по качеството от серията AQAPs, като изискванията към системите по качество на кандидат-доставчиците и съгласува документацията за участие в процедура за избор на доставчик/производител на отбранителния продукт за МО и БА, относно стандартизацията, кодификацията и осигуряване и управление на качеството;
4. определя вида и обема на контрола на качеството и изпитванията (когато са необходими), които да се съдържат в договора с избрания изпълнител;
5. ръководи дейността на комисиите за приемане на пробни серии (внедряване в редовно производство);
6. докладва на заместник-министъра на отбраната с делегирани права в областта на качеството за допуснати нередности в областта на управлението и осигуряването на качеството от административните звена по смисъла на чл. 11;
7. управлява процеса при уреждане на рекламации на доставени отбранителния продукти по отношение на качеството, след като ДУД осъществи контакт с изпълнителя по договора;
8. одитира системи по качеството на производители на отбранителния продукт за съответствие с изискванията на съюзните публикации за осигуряване качеството от серията AQAPs;
9. предлага на министъра на отбраната или заместник-министъра с делегирани права в областта на качеството да подписва сертификати за съответствие;
10. организира и контролира процеса за изпълнението на ДГК на отбранителни продукти в полза на страна - членка на НАТО, по смисъла на STANAG 4107 или при сключено двустранно споразумение за взаимно признаване на ДГК;
11. извършва услуги по гарантиране на качеството в търговските дружества, произвеждащи отбранителни продукти, при изявено писмено желание от тях;
12. определя необходимостта от провеждане на изпитвания за оценка на качеството на отбранителни продукти, предлагани от потенциалните доставчици, и по време на производството на продукти за нуждите на МО и БА;
13. при избор на изпълнител и/или изработване на пробна серия предлага на заместник-министъра с делегирани права в областта на качеството да утвърждава "Заявка" за провеждането на изпитвания от ИА "ИКИ на ВТИ".
1. създава и поддържа каталог на стандартизационните документи на НАТО;
2. поддържа еталонна база данни с кодове на производители и стокови номера по НАТО на изделия за нуждите на въоръжените сили;
3. извършва одити на системите по качество на производителите;
4. създава и поддържа база данни на производители със сертифицирани от МО системи по качеството за съответствие с изискванията на съюзните публикации за осигуряване на качеството от серията AQAPs;
5. създава и поддържа информационна система с база данни на производители на отбранителни продукти;
6. организира дейностите при сключване на договори за извършване на услуги по гаранция на качеството между МО и търговските дружества, производители на отбранителни продукти.
1. организира и провежда изпитвания на новоразработвани отбранителни продукти за МО и БА;
2. организира и провежда изпитвания на пробни серии на отбранителни продукти/ремонт/модернизация за МО и БА;
3. организира и провежда войскови изпитвания;
4. извършва проверка на техническата документация на отбранителни продукти;
5. извършва оценка на съответствието на продукти като акредитиран орган за сертификация;
6. осъществява метрологичен надзор, калибровка и ремонт на измервателна техника, използвана в МО и БА;
7. провежда изпитвания на отбранителни продукти с цел удължаване срока на съхранението и експлоатацията им.
(2) Дейностите по чл. 16, ал. 1, т. 1, 2, 3, 4 и 5 се изпълняват от ИА "ИКИ на ВТИ" на основание на утвърдена от заместник-министъра на отбраната с делегирани отговорности в областта на качеството "Заявка" за изпитване на изделие.
1. (изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) предоставя на ДВСКК проекта на документация за участие в обществена поръчка, за съгласуване в областта на качеството, стандартизацията и кодификацията;
2. (изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) предоставя на ДВСКК копие от сключения договор за организиране и възлагане на контрола на уговореното качество;
3. предявява рекламации пред изпълнители на договори и съдейства за тяхното уреждане.
1. извършва проучване на базата на утвърдени изходни задания, което завършва с доклад;
2. изготвя ТТЗ или ТС на основание на резултатите от проучването след възлагане от ЕТИС;
3. дава становища по предложения за изменения и допълнения в ТТЗ;
4. съгласува програми и методики и други документи, създавани в процеса на разработване на нови отбранителни продукти, когато това е необходимо.
1. определят изискванията към отбранителните продукти, необходими за изпълнението на оперативните задачи;
2. посочват стоков номер по НАТО, стандартизационен документ (ЕN, ISO, STANAG, БДС, ВС, ВТС или друг документ) и/или чертожен номер в заявките за всяка номенклатура от Единния материален план за материално-техническо осигуряване;
3. участват в комисиите за избор на изпълнител за разработване на нов продукт, производство/доставка по ЗОП;
4. участват със свои представители при приемането на етапите от разработката/ремонт на отбранителни продукти, като на етап опитен образец председателстват комисиите;
5. управляват изпълнението на дейностите по качеството в процеса на експлоатацията;
6. участват със свои представители при удължаване срока на експлоатацията на отбранителни продукти;
7. участват със свои представители при анализа и уреждането на рекламациите на отбранителни продукти;
8. участват в процеса на снемане от употреба на отбранителния продукт.
Глава трета.
ОСИГУРЯВАНЕ И УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО ПРИ ПРИДОБИВАНЕ НА ОТБРАНИТЕЛНИ ПРОДУКТИ ЗА МО И БА
1. дирекция "Политика по въоръженията и техниката";
2. заявителя;
3. (изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация" относно актуалността и пълнотата на цитираните стандартизационни документи, заложените изисквания за безотказност и ремонтно-пригодност.
(2) В зависимост от спецификата на отбранителния продукт ДПВТ определя необходимостта от съгласуване и с други структури от МО и ГЩ.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 71 от 2008 г., в сила от 12.08.2008 г.) Проектът на разработеното и съгласувано ТТЗ се предлага за приемане от съответния ЕТИС или Съвета по въоръжение преди утвърждаване.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Управление на доставките" предоставя за съгласуване в областта на стандартизацията, кодификацията и качеството в ДВСКК документацията за участие в обществена поръчка.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация" извършва оценка на риска, свързан с изискванията към отбранителния продукт. На основание на резултатите ДВСКК определя минималните изисквания, на които трябва да отговаря потенциалният изпълнител, с цел включването им в документацията за участие в обществена поръчка.
(4) В проекта на договора се включва клауза, че всички права върху разработката стават собственост на възложителя.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) След назначаване на ПГК ДВСКК съвместно с него определя вида и обема на контрола, който ще се осъществява при изпълнителя.
(2) Планът по ал. 1 може да бъде един общ или един основен с планове на второ ниво, които да обхващат контрола на качеството на дейностите, изпълнявани за реализация на целия проект.
(3) Планът за осигуряване на качеството на проект се разработва на основание на разработените от изпълнителя:
1. план за реализация на проект;
2. програма за осигуряване на надеждността;
3. план за осигуряване на качеството на проект - съгласно изискванията на AQAP 2105 или ISO 10005;
4. план за управление на конфигурацията;
5. план за управление на риска;
6. други документи.
(2) Документите по чл. 28, ал. 3 се съгласуват с ръководителя на програмния екип, а в случаите, когато не е назначен такъв - от длъжностно лице, определено от ДПВТ.
(2) Работата на комисията се осъществява по програма, включваща проверка на качеството на резултатите от изпълнението на всички дейности, включени в "План за реализация на проект" за конкретния етап.
(3) Резултатите от работата на комисията се документират в протокол.
(4) Утвърденият протокол с положително становище на комисията по отношение на качеството на изпълнението на етапа е основание за извършване на плащането за етапа по договора за разработка.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) В случаите, когато за разработването на отбранителния продукт няма назначен програмен екип, комисията е в състав от представител на ДПВТ, ДВСКК, заявителя и други по решение на ДПВТ.
(2) Чрез провеждането на изпитванията се проверява качеството на изпълнението на зададените тактико-технически изисквания в ТТЗ. Изпитванията се извършват от ИА "ИКИ на ВТИ" на основание на заповедта по ал. 1.
(3) Изпитванията се провеждат по програма и методика, разработени от изпълнителя, ИА "ИКИ на ВТИ" или друга организация.
(4) Програмата и методиката се съгласуват от длъжностните лица, съгласували ТТЗ, а в случаите, когато са разработени от изпълнителя или друга организация, се съгласуват и от ИА "ИКИ на ВТИ" и се утвърждават от заявителя.
(5) Резултатите от работата на комисията и нейното становище относно изпълнението на ТТЗ, договора и предложението й за приемане на въоръжение на разработения продукт (система) се документират в протокол.
(6) Протоколът с резултатите от работата на комисията се утвърждава от длъжностното лице, отдало заповедта по ал. 1.
(7) Утвърденият протокол с положително становище на комисията по отношение на качеството на изпълнението на договора е основание за извършване на плащането по договора за разработка.
Раздел II.
Осигуряване и управление на качеството при внедряването в редовно производство на отбранителни продукти, разработени за нуждите на МО и БА
(2) В договора за доставка ДУД определя изискванията за производство и изпитване на пробна серия съгласно стандартизационните документи като условие за разрешаване от страна на възложителя на по-нататъшното изпълнение на договора.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Контролът на качеството на извършваните дейности по време на производството на пробна серия и след разрешението за продължаване на изпълнението на договора се организира от ДВСКК и осъществява от ПГК.
(2) За резултатите от работата на приемната комисия се съставя протокол, в който се дава предложение за разрешение за по-нататъшно изпълнение на договора.
(3) Протоколът от приемането на пробна серия се утвърждава от длъжностното лице, отдало заповедта по ал. 1, и чрез него се удостоверява възможността на изпълнителя да произвежда продукта в условията на организиран производствен процес.
Раздел III.
Осигуряване и управление на качеството при усвояване на ремонта на отбранителни продукти за нуждите на МО и БА
1. опитен образец - целта на етапа е изпълнителят да докаже възможностите си да ремонтира отбранителни продукти, които отговарят на всички определени изисквания;
2. пробна серия - целта на етапа е изпълнителят да докаже възможностите си да ремонтира отбранителни продукти в условията на напълно организиран процес с необходимото производствено оборудване, стандартизирано и специализирано изпитвателно оборудване, средства за контрол, измерване и изпитване, квалифициран персонал и продуктите да отговарят на изискванията, залегнали в опитния образец.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Управление на доставките" изисква от ДВСКК да определи необходимите стандартизационни документи, регламентиращи реда за усвояване на ремонта за включване в договора.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация" организира изпълнението на дейностите по осигуряване и управление на качеството при усвояването на ремонта на отбранителните продукти, които се осъществяват от ПГК.
(4) Системата по качеството на изпълнителя е обект на одит от втора страна по всяко време на изпълнение на договора.
(5) Етапите на ремонта съгласно ал. 1 се приемат от комисия, назначена със заповед на заместник-министъра на отбраната с делегирани права в областта на качеството.
(6) Ремонтираните изделия се изпитват от ИА "ИКИ на ВТИ" на основание заповедта по ал. 5.
(7) Резултатите от работата на комисията по приемането на етапа от усвояването на ремонта се документират в протокол.
(8) Утвърденият протокол с положително становище на приемната комисия са основание за извършване на плащане на сумите по договора.
Раздел IV.
Осигуряване и управление на качеството при придобиване (ремонт) на произведени отбранителни продукти
(2) Изискванията се определят в един от следните документи, утвърдени от съответните компетентни органи и длъжностни лица:
1. военна техническа спецификация;
2. техническа спецификация.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Управление на доставките" предоставя за съгласуване в ДВСКК документацията за участие в обществена поръчка в областта на стандартизацията, кодификацията и качеството.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация" проверява актуалността и пълнотата на определените в спецификациите стандартизационни документи и извършва оценка на риска, свързан с изискванията към отбранителния продукт. На основание оценката на риска ДВСКК определя минималните изисквания, на които трябва да отговаря системата по качество на потенциалния изпълнител с цел включването им в документацията за участие в обществена поръчка.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) В комисиите за избор на изпълнител се включват представители на ДУД, ДПНД, ДВСКК, представител на заявителя и при необходимост от други заинтересувани структури на МО и БА, определена от ДУД.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) В срок 3 дни след сключването на договора ДУД предоставя на ДВСКК копие (извадка) от договора за доставка в обем, включващ изискванията за качеството.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Представители по гарантиране на качеството могат да бъдат специалисти от състава на ДВСКК, структури от МО и БА или одобрени външни експерти по силата на договор с МО.
(3) Представителите по гарантиране на качеството трябва да притежават необходимата квалификация за всеки конкретен договор.
(4) На представителите по гарантиране на качеството, които не са служители на МО или БА, се издава персонален документ от главния секретар на МО, удостоверяващ техните права и отговорности.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Директорът на ДВСКК отговаря за организацията, изпълнението и контрола на дейностите на ПГК.
(2) Методите и техниките, използвани за осигуряване на качеството от ПГК в търговските дружества, са:
1. одити от втора страна на системата по качество;
2. прегледи и проверки на процесите;
3. проверка на отбранителния продукт.
(3) В резултат на обективни доказателства ПГК гарантира, че изпълнителят произвежда продукция, която отговаря на изискванията по договора.
(4) Използваните методи и техники се включват в плановете по качеството на ПГК.
(2) Оценката на качеството се извършва от комисия с представители на:
1. (изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация";
2. заявителя и/или потребителя;
3. доставчика.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Комисията се сформира от директора на ДВСКК след писмено уведомление от ДУД или изпълнителя.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Директорът на ДВСКК организира дейностите по оценката на качеството на отбранителния продукт до пет работни дни след писменото му уведомяване.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) При констатирано съответствие с договорните изисквания протоколът за оценка на качеството се утвърждава от представители на ДВСКК, определени със заповед на министъра на отбраната.
(6) Екземпляри на утвърдения протокол за оценка на качеството се разпращат до:
1. Дирекция "Управление на доставките";
2. заявител;
3. потребител;
4. доставчик.
(7) Утвърденият протокол за оценка на качеството е основание за пристъпване към приемане на стоката от крайния получател и подписване на двустранен приемно-предавателен протокол.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Изпитванията се извършват от ИА "ИКИ на ВТИ". Те се осъществяват чрез възлагане от заместник-министъра на отбраната с делегирани права в областта на качеството на основание на заявка, предложена от директора на ДВСКК.
1. липси, които са открити след доставката (ремонта);
2. скрити недостатъци при първоначалния преглед;
3. недостатъци при съхранението, монтажа, изпитванията или експлоатацията:
а) отклонения на параметрите от изискванията на нормативната и техническата документация, ако е невъзможно тези параметри да се възстановяват чрез изпълнение на дейности, предвидени в експлоатационната документация;
б) преждевременно износване на отбранителния продукт и/или елементи от него, предизвикващо нарушаване работата при ползването;
в) счупване или нарушаване на работоспособността по причини от производствен или конструктивен характер;
г) други отклонения.
1. нарушаване целостта на пломбите на производителя/изпълнителя;
2. липсваща или неправилно водена отчетна документация за експлоатация и/или съхранение на отбранителния продукт;
3. доказано нарушаване изискванията за експлоатация и/или съхранение.
(2) Рекламация при констатирани липси и явни дефекти се предявява до три работни дни след датата на издаване на приемно-предавателен протокол от потребителя.
1. заявителя на продукта;
2. (изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация";
3. Дирекция "Управление на доставките".
(2) Уведомяването по ал. 1 се извършва чрез изпращане на телеграма - известие за несъответствие (приложение № 2).
1. десет работни дни за изпълнители, намиращи се на територията на Република България;
2. двадесет и пет работни дни за изпълнители, намиращи се извън територията на Република България.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Управление на доставките" писмено уведомява потребителя и ДВСКК за определените дата и място за извършване на анализ на причините, довели до рекламацията.
(2) Резултатите от анализа на рекламацията се документират в "Акт за рекламация" (приложение № 3). Актът се подписва от представителите на потребителя и изпълнителя.
(3) В случай че представителят на изпълнителя не се яви при потребителя, комисията съставя едностранен "Акт за рекламация".
(4) "Акт за рекламация" се изготвя от потребителя, като контролирани екземпляри се изпращат до:
1. заявителя;
2. (изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация";
3. Дирекция "Управление на доставките";
4. изпълнителя.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) В състава на комисията се включват представители от заявителя, ДВСКК и ДУД. При необходимост към комисията се привличат и други компетентни организации по предложение на ДВСКК.
(3) Максималният срок за закриването на рекламацията е определеният в договора за доставка, като за начало се счита датата на издаването на Акт за рекламация.
(2) Контролирани екземпляри от акта за възстановяване се изпращат до:
1. заявителя;
2. (изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация";
3. Дирекция "Управление на доставките";
4. изпълнителя.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация" въвежда получената информация, свързана с рекламацията, в Информационна система с база данни на производители на отбранителни продукти.
(3) В случаите, когато комисиите по чл. 55 или чл. 56 констатират, че причината за несъответствието е свързана с неправилна експлоатация, заявителят предприема изпълнението на коригиращи действия с цел повторно недопускане на дефекта.
Глава пета.
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ПРОЦЕСИТЕ ЗА ВЪЗЛАГАНЕ И ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ДЪРЖАВНА ГАРАНЦИЯ ЗА КАЧЕСТВОТО. ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО ЗА НУЖДИТЕ НА ТЪРГОВСКИТЕ ДРУЖЕСТВА
(2) Процесът по изпълнение на взаимна ДГК се изпълнява в съответствие със стандартизираните и хармонизирани изисквания, посочени в съюзната публикация "Процес на взаимна държавна гаранция на качеството в НАТО" - AQAP 2070.
(3) В случай че МО на Република България има сключено двустранно споразумение за взаимно признаване на ДГК със страна, която не е членка на НАТО, дейностите за ДГК се осъществяват в съответствие с клаузите на споразумението.
1. достъп на ПГК до производствените помещения на доставчиците и поддоставчиците;
2. подходящи договорни AQAPs или еквивалентни изисквания към системата за управление на качеството;
3. изисквания към сертификата за съответствие;
4. инструкции, свързани с производството на продукта от страна на доставчика;
5. процедури, отнасящи се към искания за даване на разрешение за отклонения/отстъпки;
6. изисквания към доставчика да създаде планове от вида на: планове за качеството, планове за управление на риска, планове за управление на конфигурацията и т. н.;
7. преглед на проекта, проверка на опитните образци и/или специфични изисквания към изпитванията;
8. изисквания към графика за доставка;
9. законови и други нормативни изисквания, които се отнасят към договора.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) При изпращане на заявка за ДГК до националния орган за ДГК в държавата по договора за доставка в съответствие с AQAP 2070 ДВСКК се явява възложител на ДГК.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Организацията на изпълнението на ДГК се осъществява от ДВСКК в съответствие с чл. 62, ал. 2.
Раздел II.
Изпълнение на дейности по гаранция на качеството за нуждите на търговските дружества, производители на отбранителни продукти
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дейността по ал. 1 се организира и осъществява от ДВСКК, която:
1. предоставя периодична информация за актуалното състояние на стандартизационни документи на НАТО;
2. организира процеса на разработване на ведомствени стандартизационни документи (военни стандарти, военни технически спецификации);
3. присвоява стоков номер по НАТО на отбранителни продукти;
4. предоставя услугата оценка на качеството в процеса на производството на отбранителните продукти.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) По ал. 2, т. 2 и 3 дейността се организира и осъществява от ДВСКК след писмена заявка от търговското дружество по процедури, утвърдени от министъра на отбраната.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация" извършва анализ на запитването, като се запознава със:
1. обема на работата (когато става дума за рискова програма на предприятието);
2. договора, който ще бъде обект на оценка;
3. документите, които се изискват от контрагента;
4. риска по отношение на продукта и производителя.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) На основание на анализа ДВСКК извършва оценка на възможностите за изпълнение оценка на качеството на отбранителни продукти от гледна точка на наличието на ПГК с необходимата квалификация в същото предприятие, в близост до него или наличието на подходящи специалисти в базата данни с персонал, която се създава и поддържа в ДВСКК.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Директорът на ДВСКК е отговорен за изпълнението на дейностите по чл. 67, ал. 3 и 4 и да предложи решение на заместник-министъра на отбраната за изпълнение или неизпълнение на процедури по оценка на качеството в търговското дружество.
(2) Проектите на договори се съгласуват с ДПНД и ДФСД. След като проектът на договор се подпише от одобрения за ПГК, договорът се подписва от главния секретар на МО.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) За резултатите от извършената оценка на качеството на продуктите - обект на договора, ПГК подписва документ, удостоверяващ качеството (сертификат). Документът се регистрира от ДВСКК.
Глава шеста.
ОСИГУРЯВАНЕ И УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО ПО ВРЕМЕ НА ЕКСПЛОАТАЦИЯ НА ОТБРАНИТЕЛНИ ПРОДУКТИ
(2) Доставеният отбранителен продукт задължително се придружава от: договор, сертификат за качество, гаранционна карта и експлоатационна документация.
(3) Отбранителният продукт се завежда на отчет съгласно изискванията на нормативните документи в МО и БА.
(2) Към експлоатация и използване на отбранителни продукти се допуска само обучен персонал, доказал своите компетенции.
(3) За резултатите от всяко проведено обучение с цел поддържане и повишаване на квалификацията командирите и началниците от всички нива трябва да поддържат подходящи записи, удостоверяващи вида на обучението и резултатите от него.
(2) Ремонтите, които се извършват след изтичане на гаранционните срокове, се осъществяват от специализирани звена на потребителя. Те следва да са комплектувани с необходимото производствено и технологично оборудване, средства за контрол, измерване и изпитване и документи, осигуряващи качеството на изпълнените дейности.
(3) Мероприятията по ал. 1 и 2 се изпълняват от персонал с необходимата квалификация.
(4) Командирите и началниците отговарят за качеството на изпълнение на определените в ал. 1, 2 и 3 дейности.
(2) Качеството при удължаването на срока на съхранение или експлоатация на отбранителния продукт се осигурява и управлява в съответствие с разработените вътрешноведомствените нормативни документи и се ръководи от определените за тази цел структурни звена от МО и/или ГЩ и назначените интегрирани програмни екипи.
(3) В случаите, когато за удължаване на срока на съхранение решението се взема на основание на резултати от изпитвания, те се организират и осъществяват от ИА "ИКИ на ВТИ" или лабораториите на ГЩ.
(2) През фазата по ал. 1 осигуряването и управлението на качеството на отбранителния продукт се изразяват в следните основни направления:
1. създаване и поддържане на безопасни условия на труд - опазване на човешкото здраве;
2. управление на аспектите на околната среда.
(2) Управлението на риска като елемент на качеството задължително се прилага от самото начало до окончателното приключване на процеса по снемане от употреба на отбранителния продукт.
(2) Изискванията за съответствие на системите по качеството могат да бъдат документирани спрямо:
1. международни и национални стандарти (ISO 14001, OHSAS 18001);
2. национални нормативни документи;
3. изисквания на НАТО;
4. ведомствени нормативни документи.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация" анализира заявката и определя модела AQAPs, който се явява като минимално необходимото изискване към системата по качеството от гледна точка на оценката на риска по отношение на произвежданите от доставчика продукти.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) В случаите, когато рискът по отношение на произвежданите от доставчика продукти е малък и не се изисква система по качеството, съответстваща на модел от AQAPs, а са достатъчни изискванията на ISO 9001:2000 или не се изисква съответствие на системата по качеството със стандартизиран модел система, директорът на ДВСКК информира ръководителя на търговското дружество за отрицателното решение вследствие на анализа и не приемането на заявката.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) В случаите, когато заявката се приема, ДВСКК информира ръководителя на търговското дружество за взетото решение и го запознава с процедурата за сертификация на системи по качеството.
(2) Проектът на договор се съгласува с ДПНД и ДФСД и подписва от страна на дружеството, заявило сертификация.
1. провеждане на одит за адекватност - оценява се съответствието на документите на системата по качеството с избрания модел AQAP; при наличието на достатъчни обективни доказателства за съответствие се преминава към одит на съответствие;
2. одит за съответствие - провежда се на място в търговското дружество, като се търси съответствието между документите, описващи системата, AQAP и начина на управление на процесите и изпълнението на дейностите от длъжностните лица.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) На основание на доклада от одиторския екип директорът на ДВСКК запознава заместник-министъра на отбраната с резултатите от одита.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) При констатирано съответствие на системата по качеството с избрания модел AQAPs директорът на ДВСКК предлага издаването на сертификат за съответствие (приложение № 5).
(2) Надзорът по ал. 1 се осъществява чрез провеждане на надзорни одити. Тяхната периодичност се определя в договора за сертификация.
(3) Сертификационият и надзорните одити се извършват от одитори, притежаващи необходимата квалификация и опит.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация" извършва анализ на заявката и конкретно заявения за сертификация продукт.
(3) Заявка за сертификация се приема само за продукти, които имат специфично предназначение за нуждите на отбраната.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) В случаите, когато заявката се приема, ДВСКК информира ръководителя на търговското дружество за взетото решение и изпълнителния директор на ИА "ИКИ на ВТИ".
(2) Проектът на договор по ал. 1 се съгласува с ДПНД и ДФСД и подписва от търговското дружеството, заявило сертификация.
1. провеждане на изпитвания, оценка на съответствието на отбранителния продукт с техническата документация и метрологична експертиза;
2. провеждане на одит на процеса на производство на отбранителния продукт.
(2) Дейността по ал. 1, т. 1 се организира и осъществява от ИА "ИКИ на ВТИ" по отделно сключен договор с търговското дружество.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Дейността по ал. 1, т. 2 се организира и осъществява от ДВСКК на основание на договора, сключен между МО и търговското дружество.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) При положителни резултати директорът на ДВСКК предлага издаването на сертификат (приложение № 6).
Глава девета.
СЪЗДАВАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ИНФОРМАЦИОННА БАЗА ДАННИ ЗА ПРОИЗВОДИТЕЛИ НА ОТБРАНИТЕЛНИ ПРОДУКТИ
1. продуктовата гама на производителя;
2. степента на усвояване и поддържане в редовно производство на отбранителни продукти;
3. състоянието на системите по качество на производителите;
4. анализите на допуснатите рекламации и резултатите от изпълнението на коригиращите дейности за повторното им недопускане;
5. качеството на изпълнението на договорите с МО;
6. състоянието на наличното производствено оборудване;
7. друга информация.
1. оценка на риска за приемане на заявките за ДГК по смисъла на STANAG 4107 "Взаимно признаване на Държавната гаранция на качеството и използване на съюзните публикации за осигуряване на качеството" и AQAP 2070 "Процес на взаимна държавна гаранция за качеството в НАТО";
2. определянето на вида и обема на контрола, извършван от представителя на възложителя по време на изпълнението на договори за доставка на отбранителни продукти по плана за материално-техническо осигуряване на МО и БА.
(2) Информацията от база данни се използва за повишаване на ефективността и ефикасността на дейностите, изпълнявани от органа за ДГК при изпълнение на процедурите за ДГК.
1. "Държавна гаранция за качеството" е процес, чрез който съответните национални органи създават увереност в това, че договорните изисквания, отнасящи се до качеството, са изпълнени.
2. "Сертификация" е процедура, чрез която МО дава писмено уверение, че продукт, процес или услуга съответства на определени изисквания.
3. "Система по качеството" е съвкупност от организационната структура, процедурите, процесите и необходимите ресурси за осъществяване на управление на качеството.
4. "Одит на качеството" е системно и независимо изследване за определяне на това, дали свързаните с качеството дейности и резултатите от тях съответстват на планираните мерки и дали тези мерки са ефективно осъществени и са подходящи за постигане на целите.
5. "Одит на процес" е оценка на способността за качество, на спазването и целесъобразността на протичането на един процес.
6. "Одит от втора страна" е одит, провеждан от заинтересувани от организацията страни, такива като клиенти или от други лица от тяхно име.
7. "Одит от трета независима страна" е одит, провеждан от външна независима организация за съответствие с изисквания, като тези в ISO 9001 и ISO 14001.
8. "Надзор на качеството" е непрекъснатото следене и проверка на обекта и анализиране на записите/документите, за да се удостовери, че определените изисквания се изпълняват и ще бъдат изпълнявани.
9. "Качество" е съвкупност от характеристики на даден обект, които определят неговата способност (пригодност) да удовлетворява определени и предполагаеми потребности. Всички взаимоотношения, уреждани в този правилник, имат за обект качеството на конкретен продукт в състава на ВСП за МО и БА.
10. "Управление на качеството" са всички оперативни методи и дейности, използвани за изпълнение на изискванията за качеството.
11. "Осигуряване на качеството" са всички планирани и системно осъществявани дейности от органите и административните звена в МО и БА, а така също и доказвани, когато се налага, за да се създаде необходимата увереност, че продуктът ще изпълни изискванията за качеството.
12. "Съответствие" е изпълнение на определени изисквания.
13. "Несъответствие" е неизпълнение на определени изисквания.
14. "Процедура" е определен начин за осъществяване на дадена дейност.
15. "Изпълнител" е организация, която предоставя даден продукт на потребителя.
16. "Потребител" е получател на даден продукт.
17. "Продукт" е резултат от дейности или процеси.
18. "Услуга" е общият резултат от дейностите и връзките между изпълнителя и потребителя и от вътрешните дейности на изпълнителя за задоволяване нуждите на потребителя.
19. (отм. - ДВ, бр. 71 от 2008 г., в сила от 12.08.2008 г.)
20. "Риск" е явление с възможност да причини инцидент (вреда) в процеса на снемане от употреба на отбранителни продукти.
Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ПРАВИЛНИКА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ОСИГУРЯВАНЕ И УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО НА ОТБРАНИТЕЛНИ ПРОДУКТИ ЗА МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА И БЪЛГАРСКАТА АРМИЯ
Параграф единствен. Навсякъде в Правилника за осигуряване и управление на качеството на отбранителни продукти за Министерството на отбраната и Българската армия думите "дирекция "Национално кодификационно бюро" и абревиатурата "ДНКБ" се заменят с "дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация" и абревиатурата "ДВСКК".
Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ПРАВИЛНИК ЗА ПРИДОБИВАНЕ, ПОДДЪРЖАНЕ И СНЕМАНЕ ОТ УПОТРЕБА НА ОТБРАНИТЕЛНИ ПРОДУКТИ
§ 6. Навсякъде в Правилника за управление на жизнения цикъл на отбранителните продукти в Министерството на отбраната и Българската армия (необн.), в Правилника за осигуряване и управление на качеството на отбранителни продукти за Министерството на отбраната и Българската армия (обн., ДВ, бр. 101 от 2004 г.; изм., бр. 16 от 2005 г.) и в Правилника за научноизследователската и развойната дейност в Министерството на отбраната и Българската армия (необн.) думите "Съвет/ът/а по отбранителна аквизиция", "Експертният технико-икономически съвет по въоръжение и техника (ЕТИС по В и Т)", "Експертният технико-икономически съвет по научноизследователската и развойна дейност (ЕТИС по НИРД)", "Експертният технико-икономически съвет по системи C4IEW (ЕТИС по C4IEW)", "Експертният технико-икономически съвет по военна стандартизация (ЕТИС по ВС)" се заменят със "Съвет/ът/а по въоръжение"
(Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.)
Утвърждавам |
П Р О Т О К О Л |
ЗА ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО |
№ |
Днес, ... ... ... ... ... ... ... ... .. г., комисия в състав: |
Председател ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
от дирекция "Военна стандартизация, качество и кодификация" - МО |
и членове: |
1. ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
2. ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
3. ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
4. ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
на основание Договор № ... ... ... ... ... ... ... ... . и Правилник за осигуряване и |
управление на качеството на отбранителни продукти за Министерството на |
отбраната и Българската армия се събра за установяване на съответствието на |
качеството на ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
Продуктът е доставен по Договор № ... ... ... ... ... ... ... ... г., сключен между |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . (възложител) и |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ..(изпълнител). |
Комисията установи, че предложените ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
отговарят на изискванията на ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(нормативната и конструктивна документация) |
и изискванията на договора, имат (нямат) присвоен стоков номер по НАТО ... ... ... ... .., |
въз основа на което: |
РЕШИ: |
Предложеният продукт отговаря на критериите за качество и предлага на |
потребителя да пристъпи към приемане за съхранение и експлоатация по |
предназначение. |
Неразделна част от протокола за оценка на качеството са следните приложения: |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(сертификат за произход, сертификат за качество, протокол от |
проведени изпитвания, гаранционна карта и др. документи) |
Настоящият протокол се състави в ... ... ... ... ... ... ... ... . (... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ) |
еднакви екземпляра, по един за ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
Комисия: |
Председател: |
Членове:1. |
2. |
3. |
4. |
(Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.)
ТЕЛЕГРАМА-ИЗВЕСТИЕ ЗА НЕСЪОТВЕТСТВИЕ |
ДО | |
Началника на ... ... ... ... ... | |
(заявител) | |
Директора на дирекция | |
"Управление на доставките" | |
Директора на дирекция | |
"Военна стандартизация, | |
качество и кодификация" |
Уведомявам Ви, че по време на ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(съхранение, експлоатация) |
отбранителен продукт ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . са |
констатирани следните несъответствия (дефекти): |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
Отбранителният продукт е доставен по Договор № ... ... ... ... и е в гаранционен |
срок от ... ... ... ... ... ... ... ... .., в продължение на ... ... ... ... ... . месеца, и е въведен в |
експлоатация от ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
На основание на горепосоченото и в съответствие с Правилника за осигуряване |
и управление на качеството на отбранителни продукти за Министерството на |
отбраната и Българската армия, моля дирекция "Управление на доставките" да |
разкрие процедура за предявяване на рекламация към изпълнителя по договора. |
Началник (командир) на поделение ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ./... ... ... ... ... ... ... ... ... ... / |
(звание, подпис, фамилия) |
Отпечатано в ... ... ... екз. |
(Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.)
УТВЪРЖДАВАМ |
Командир (началник) |
на поделение ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ./... ... ... ... ... ../ |
(подпис, фамилия) |
... ... ... ... ./... ... ... ... ... г. |
АКТ ЗА РЕКЛАМАЦИЯ № ... ... ... ... .. |
за ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(наименование на несъответстващия отбранителен продукт) |
... ... ... ... ... ... ./... ... ... ... ... ... г. |
Комисия, назначена със заповед № ... ... ... ... .../... ... ... ... ... .. г. на командира |
(началника) на поделение ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ..., в състав: |
Председател: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
и членове: |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. от ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...; |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. от ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ..., |
се събра да установи причините за отклонението от качествените |
характеристики на отбранителния продукт, установиха: |
1. ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... заводски № ... ... ... ... ... ... ... |
(наименование на отбранителен продукт) |
серия ... ... ... ... ... ... ... ... ... .., произведен/доставен от производител/изпълнител |
по Договор № ... ... ... .. между Министерството на отбраната и ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
с гаранционен срок ... ... ... ... ... .. месеца, в сила от ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ..., |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...; |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
от ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
(дата на производството, доставка, часа експлоатация в |
продължение на ... ... . години и др.), |
представители на ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
От началото на експлоатацията отбранителният продукт е отработил |
... ... ... ... ... ... часа ... ... ... ... ... ... (за самолет се посочва броят на кацанията; при |
агрегати, монтирани на самолет или на друга комплектна машина, се посочват |
наименованието, заводският номер, датата на производството и гаранционният |
срок на тази машина) |
2. Експлоатация на несъответстващия отбранителен продукт ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(посочват се бележките по изпълнението на инструкциите по експлоатацията и |
воденето на формуляра, с какво гориво и масло е експлоатиран отбранителният |
продукт) |
3. Описание на дефекта на отбранителния продукт ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
(дата и обстоятелства, при които е открит дефектът, кратко описание на |
последния, предполагаеми причини и последствия от дефекта) |
4. Списък на дефектиралите агрегати и части ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
(продуктите, излезли от строя, се съхраняват от експлоатиращото ги |
поделение до получаване указания от изпълнителя по договора) |
5. ЗАКЛЮЧЕНИЕ НА КОМИСИЯТА |
Въз основа на изложеното комисията |
Реши: |
1. Несъответстващият отбранителен продукт не е годен за по-нататъшна |
експлоатация и подлежи на ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
(ремонт, замяна с нов: посочва се видът на ремонта и къде трябва да се |
извърши той - в експлоатиращото поделение или при изпълнителя по договора) |
2. Дефектът е вследствие на ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(производствен дефект, нарушаване правилата за експлоатация и др.) |
3. За възстановяване на отбранителния продукт са необходими следните |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
(агрегати и части и материали) |
4. Замяната (ремонтът) на продукта да се извърши за сметка на ... ... ... ... ... ... ... . |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(изпълнител по договора, експлоатиращото поделение, структура) |
5. За удовлетворяване на рекламацията е необходимо изпълнителят по |
договора в срок от ... ... ... ... ... ... до ... ... ... ... ... ... ... (да извърши пълна замяна на |
продукта; да предостави отделни агрегати и части - посочват се какви; да се |
извърши ремонт при изпълнителя по договора, да се изплати стойността за |
възстановяването на продукта и др.) |
6. Допълнителни данни: |
а) Отбранителният продукт е в съхранение/експлоатация ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(не е въведено, въведено, в каква последователност) |
б) Продуктът е доставен по Договор № ... ... ... ... /... ... ... ... ... ., бр. ... ... ... ... , и е |
получен по ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
(международна жп накладна, приемо-предавателен акт и др.) № ... ... ... ... ... ... ... .. |
от ... ... ... ... ./... ... ... .. /... ... ... ... . г. |
6. (изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.) Изпълнителят по договора се задължава писмено |
да уведоми директора на "ДВСКК" до 10 (десет) дни след закриване на реклама- |
цията, за анализа на причините, довели до несъответствието, и за предприетите |
коригиращи действия за повторно недопускане на несъответствие. |
7. Към акта се прилагат материалите, потвърждаващи обосноваността на |
рекламацията (фотографии, образци, резултати от анализи, опаковъчни листове |
и др.): ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
Представител на | Комисия на |
изпълнителя по договора | потребителя: |
Председател: | |
---- / ----- / | |
Подпис Фамилия | |
Членове: | |
---- / ----- / | ---- / ----- / |
Подпис Фамилия | Подпис Фамилия |
---- / ----- / | |
Подпис Фамилия |
Забележка: Актът се изготвя в 5 екз. и се изпраща по разпределение. |
(Изм. - ДВ, бр. 16 от 2005 г.)
Екз. № ... ... | |
До | |
Началника на | |
(Заявител) | |
Копие | |
До Директора на ДУД | |
До Директора на ДВСКК | |
УТВЪРЖДАВАМ |
Командир (началник) |
на поделение... ... ... .. |
... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
(подпис, фамилия) |
... ... ... ... ... ... ... ... ... . г. |
АКТ ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ |
1. На основание рекламационен акт № ... ... ... /... ... ... ... г. |
2. ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
(наименование на отбранителния продукт) |
3. ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
(наименование и номер на повредения блок, възел) |
4. Дата на откриване на неизправността ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
5. Изработени часове: |
от началото на експлоатацията - ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
от предишен дефект - ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
6. Описание на неизправността ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
7. Извършени са следните ремонтни дейности ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
8. Отбранителният продукт (агрегат, възел) е възстановен със средствата на |
- изпълнител по договора ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. гр. ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .., |
- потребител ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ..., |
(ненужното се зачертава) |
и е пломбирано с печат № ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
9. Възстановеният отбранителен продукт е приет от ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
(звание и фамилия на представителя на потребителя) |
Отбранителният продукт (агрегат, възел) се счита възстановен и годен за |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
10. Списък на ЗИП, изразходван при възстановяването на отбранителния |
продукт ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
Разходите по възстановяване на отбранителния продукт (агрегат, възел) са |
за сметка на ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
Представител на | Представител на |
изпълнителя по договора | потребителя: |
---- / ----- / | ---- / ----- / |
Подпис Фамилия | Подпис Фамилия |
Печат | Печат |
Забележка. Редът за оформяне и адресиране на акта за възстановяване е |
същият както акта за рекламация. |