Обн. ДВ. бр.69 от 7 Август 2001г.
(2) Директорът се назначава от министъра на културата след провеждане на конкурс.
(3) Директорът организира, координира и контролира цялостната дейност на НЦМТ, като:
1. представлява НЦМТ пред всички държавни органи, физически и юридически лица в страната и в чужбина;
2. управлява средствата на НЦМТ;
3. в качеството си на работодател назначава служителите, определя размера на индивидуалните трудови възнаграждения и другите материални стимули в съответствие с наличните средства и нормативните изисквания;
4. осъществява взаимодействието и координацията на НЦМТ с други държавни органи и културни институти;
5. издава Правилник за условията и реда за вписване в Единния регистър на НЦМТ;
6. организира конкурси за директори на държавни музикални институти;
7. приема работните програми на музикалните институти на държавно и смесено финансиране, които отговарят на заложените в репертоарните планове и графици показатели, както и на принципите за финансиране на дейността на музикалните институти;
8. организира и административно осигурява работата на експертните комисии към НЦМТ;
9. утвърждава и осигурява разгласяването на образците на документи за кандидатстване пред експертните комисии и по други програми на НЦМТ;
10. сключва договорите за финансиране на проекти според решенията на експертните комисии, утвърждава начините и формите за отчитане на реализираната дейност и контролира изпълнението им;
11. сключва договори за творческата дейност с директорите на държавните културни институти в областта на музиката и танца, при осигурени от тях средства.
1. подпомага създаването, опазването и развитието на българското музикално и танцово изкуство;
2. стимулира разпространението на българското и световното музикално и танцово наследство;
3. анализира художественото и финансовото състояние на държавните културни институти в областта на музиката и танца, отпуска и контролира средства за творческа дейност;
4. определя приоритети за подкрепа и стимулиране на музикалното и танцовото творчество и специфичните дейности, свързани с тях;
5. оказва съдействие на компетентните органи при изготвяне проекта за бюджета на дейност "Опери" и дейност "Оркестри и ансамбли";
6. следи за разходването на държавната субсидия за творческа дейност на институтите на бюджетно и смесено финансиране;
7. осигурява организационно и оперативно провеждането на конкурси за субсидиране на проекти и целеви програми в областта на музикалното и танцовото изкуство, за което се отчита пред Министерството на културата;
8. организира конкурси за държавно субсидиране в областта на музиката и танца, конкурси за директори на музикални институти и др.;
9. съгласува с организациите за музикална и танцова дейност начините за стопанисването и управлението на материалната база;
10. участва в разработката на проекти за нормативни актове в областта на музиката и танца;
11. създава и води Единен национален регистър на организациите, осъществяващи дейност в областта на музиката и танца;
12. осъществява контакти и сътрудничество с други културни институти и организации, колективи и творци в страната и в чужбина;
13. извършва информационна и консултантска дейност в областта на музикалната и танцовата култура при осъществяване на целите и задачите, за които е създаден;
14. подпомага организацията и провеждането на крупни национални и международни прояви - фестивали, конкурси, концерти и др.;
15. инициира създаването на стипендии, награди и др.;
16. осъществява и други функции и задачи, възложени от министъра на културата или по съответния законов ред;
17. работи за спазването на Закона за авторското право и сродните му права;
18. определя самостоятелно структурата си в рамките на утвърдената численост на персонала.
1. експертна комисия "Музикално творчество" - в състав от 7 души;
2. експертна комисия "Музикално-изпълнителско изкуство" - в състав от 9 души;.
3. експертна комисия "Танцово изкуство" - в състав от 7 души.
(2) Членовете на експертните комисии при назначаването им писмено декларират, че са запознати с Правилника за устройството, задачите и дейността на НЦМТ и се задължават да го спазват.
(3) Членовете на експертните комисии нямат право да съобщават на други лица факти и обстоятелства, станали им известни при разглеждане на проектите, чрез които може да се повлияе при вземането на решения.
(4) Експертните комисии се свикват от директора на НЦМТ на редовни сесии, както и на извънредни сесии при необходимост. Десет дни преди всяка сесия НЦМТ предоставя на членовете на експертните комисии постъпилите материали за проучване. Заседанието на комисиите е редовно, ако на него присъстват най-малко 2/3 от всички техни членове, а при положение, че липсва такова мнозинство, заседанието се отлага за друг ден и час. Решенията се вземат с обикновено мнозинство. От заседанията се съставя протокол с решенията, който се подписва от всички членове.
1. сценичната реализация на съвременно българско музикално и танцово творчество;
2. сценичната реализация на българското и световното музикално и танцово наследство;
3. програми за турнета, гастроли, фестивали и конкурси, концертна и спектаклова продукция;
4. за издаване на звуконосители и музикална литература и др.
(2) Експертните комисии не разглеждат проекти, които са вече осъществени или се реализират в момента на сесията.
1. заявка за участие в конкурс (по образец) до директора на НЦМТ, указваща пред коя от експертните комисии кандидатства проектът;
2. сертификат за регистрация в Единния регистър на НЦМТ;
3. икономическа обосновка, с подробна план-сметка, размер на исканата субсидия, очаквани приходи след реализацията и очакван социален и икономически резултат;
4. подробно описание на проекта: цели, сфера на въздействие, както и параметри на социалния обхват и свързаните с това организационни и технически проблеми;
5. автор на произведението и екземпляр от музиката и текста (за ново произведение), постановъчен екип, изпълнителски екип, административно-технически персонал;
6. параметри на договорните отношения с постановъчния, изпълнителски екип и с административно-техническия персонал, разходи по уреждане на авторски права, наеми, транспорт, реклама;
7. график на репетиционния период и предвиждан брой представления и прогнозирана възвръщаемост;
8. квитанция или платежно нареждане за вноска в размер 1 % от сумата, за която се кандидатства за проекта, по сметка на НЦМТ за покриване на разходите за работа на комисиите;
9. кандидатите представят данните за проекта в 11 екземпляра в НЦМТ в едномесечен срок от обявяване на сесията.
1. размерът на финансовото подпомагане на проекта от НЦМТ съгласно решението на експертната комисия;
2. начин на отпускане на субсидията - изцяло или на траншове;
3. банкова сметка за целевото използване на субсидията;
4. срок за реализация на проекта;
5. процентно разпределение между страните по договора на възможните приходи при реализация на проекта;
6. специфични условия и санкции при неизпълнение на условията по договора, начините и средствата за експертна оценка на реализацията на проекта.
(2) Програмите по ал. 1 се изготвят от директора на НЦМТ и се предлагат за утвърждаване от министъра на културата.
(3) Размерът на средствата за програми по ал. 1 не може да надхвърля една трета от общата сума, предназначена за субсидиране на проекти за музикална и танцова дейност.
(4) Начинът на създаване и реализиране на целевите програми за музикална и танцова дейност се определя с правила, утвърдени от министъра на културата.
1. бюджета на Министерството на културата;
2. спонсорство, дарение, завещания и др. от български и чуждестранни физически и юридически лица;
3. собствени приходи.
(2) Средствата се разходват за:
1. финансиране на проекти, представени пред експертните комисии;
2. финансиране на целеви програми, фестивали, конкурси и др.;
3. финансиране на дейността на НЦМТ.