Начин, по който е оформена стоката или опаковката й, който я отличава от даден вид стоки и идентифицира нейния производител. В.о. не трябва да зависи от органичния състав или техн. свойства на стоката (напр. зеления цвят на ментовката), да не се използва при всички еднотипни стоки (напр. загръщането на гърлата на всички бутилки за пенливи вина със станиол или метално фолио), а ако липсва оригиналност на оформлението, трябва да се получи признанието на купувачите.
В.о. има особена форма, очертания или цвят за дадена стока, които са оригинални и се защитават правно като промишлен образец или като пространствена търг. марка (шишето на "Кока-Кола" или "одол"). Тъй като В.о. често сочи произхода на стоката от определен производител и осигурява връзката "производител-потребител", пазарната й (информационно-рекл.) функция е много силна и се защитава от закона. Чл. 10 bis на ПК охранява В.о. от недобросъвестна конкуренция, а оригиналните В.о. се защитават и като промишлени образци, търг. марки и рисунки.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |