1) В обективен см.: степента на предпочитание на потребителя към дадена марка еднородни стоки (услуги) на пазара. Склонността на потребителя към една или др. марка се изследва чрез скала на личните предпочитания, при което се изхожда от тезата за многомаркова вярност.
2) В субективен см.: закупуване и безрезервно консумиране само на една търговска марка, изразено в т.нар. скала за В.м., предложена от Филип Котлър и съдържаща следните етапи (нива): непознаване на марката; осведоменост, че марката съществува; познаване на марката и В.м. В скалата В.м. е висш етап и крайна цел на фирмата при налагане на търг. марка на пазара. Рекл. стратегия цели да разшири горния край на скалата чрез включване на нови потребители от по-долните етапи и провеждането на пазарна стратегия, която не позволява вече предпочелите марката да й "изневерят".
Като основни източници за създаване на В.м. се приемат верността по инерция, верността, породена от определени "психологически въздействащи качества" на самата марка и маркетинговата политика на рекламодателя. Основните противодействащи фактори, с които трябва да се пребори фирмата, за да разшири броя на верните купувачи, са конкурентната реклама, отслабването на спомена за марката и нежеланието за покупка.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |