Метод за пряко комуникиране чрез контролирано разпространяване на рекл. послание до потенциални клиенти. Д.р. се обръща непосредствено към потенц. клиент, разглежда адресата като купувач и осигурява пряк досег между комуникатор и реципиент без посредничеството на каналите за масова комуникация. Д.р. бива: адресна директна реклама (АДР), която е персонализирана, предназначена е за точно проучени целеви групи и се изпраща по пощата на предварително определени адреси; безадресна реклама - изпраща се масово по пощата или чрез специализирани организации, служби или наети за целта лица (напр. демонстратори по домовете, информатори в панаирните палати). При нея рекл. послание не е персонализирано и акциите имат винаги голям мащаб; някои автори причисляват към Д.р. и рекл. телефонни кампании, което не е обосновано. Формите и средствата на Д.р. са най-разнообразни: преобладават писмата - на пишеща машина, циклостил или печат, наподобяващ шрифт на пишеща машина; писма без адрес, с начален рекл. лозунг; печатно писмо с илюстрации; пощенски картички; визитни картички; телеграми и телекси; писма, които се разпращат заедно с печатни рекл. материали (диплянки, проспекти, ценоразписи и др.); стокови проби, мостри, рекл. подаръци. Основните предимства на Д.р. са високата й четимост (обикновено над 80%) и възможността за предварителен подбор на адресатите. Тя е и най-ефективна в сравнение с др. рекл. средства, насочени към конкретни аудитории. Спецификата на комуникацията при Д.р. свързва изследването на ефективността й с получените обратни връзки във формата на запитвания. За целта се води отчетност с данни: писма, адресатяи, дата на разпратката, общо количество пратки; брой на върнатите, брой на запитванията, разходи за разпратката, процент на запитванията; разходи за запитванията; брой на направените поръчки, обща стойност на поръчките, разходи за Д.р. в проценти. Въз основа на тези данни се изчисляват:
разхода за 1 пратка
разходът за запитване =
количеството запитвания
количеството на запитванията
процентът на запитванията = . 100;
количеството пратки
количеството запитвания на 1 поръчка
разходите за 1 поръчка =
разходите за едно запитване
Д.р. намира масово приложение след Първата световна война отначало в САЩ, сетне в развитите европейски държави, а по-късно - почти навсякъде. През 70-те години в страните с развита реклама тя заема второ място след рекламата в печата или трето - след пресрекламата и телевизионната реклама. За осъществяването й има специализирани агенции за Д.р. (direct mail houses), чийто брой непрестанно се увеличава. Така в САЩ има над 400 специализирани агенции за Д.р., обединени в "Direct mail association". Значението й много нараства при външнотърг. реклама, предимно при продажбата на машини и съоръжения.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8489 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3384 |