Раз­г­ра­ни­ча­ва­не на фир­ме­на­та про­дук­ция от та­зи на кон­ку­рен­ци­я­та въз ос­но­ва на ре­а­л­но или въ­о­б­ра­жа­е­мо основание, ко­е­то во­ди до ней­но­то пред­по­чи­та­не и по­куп­ка. По­ня­ти­е­то "диференциация" е въ­ве­де­но от американския ико­но­мист Ъ. Чембърлейн (Е.Н. Chamberlin, The Theory of Monopolistic Competition, Cambridge, Harvard University Press, 1933), според ко­го­то "Диференциацията мо­же да се гра­ди вър­ху оп­ре­де­ле­ни осо­бе­нос­ти на са­ма­та сто­ка, ка­то например спе­ци­а­л­ни­те патенто­ва­ни свойс­т­ва - търговски мар­ки, фир­ме­ни на­и­ме­но­ва­ния, сво­е­об­раз­ни ам­ба­ла­жи и опа­ков­ки, ако съ­щес­т­ву­ват, или вър­ху ин­ди­ви­ду­а­л­ни­те осо­бе­нос­ти, от­на­ся­щи се до ка­чес­т­во­то, фор­ма­та, цве­та или сти­ла. Диференциация мо­же да съществу­ва съ­що и по от­но­ше­ние на ус­ло­ви­я­та, съп­ро­вож­да­щи про­даж­ба­та на сто­ка­та".

По­ра­ди труд­нос­ти за бър­зо на­гаж­да­не на сто­ка­та към изис­к­ва­ни­я­та на раз­лич­ни­те ка­те­го­рии пот­ре­би­те­ли, диференциацията на про­дук­та е един от ос­нов­ни­те еле­мен­ти на фир­ме­на­та стра­те­гия на про­и­з­во­ди­те­ля и ба­за за па­зар­но ори­е­н­ти­ра­не и пре­о­ри­е­н­ти­ра­не - включително за провеж­да­не на па­зар­на сег­мен­та­ция.

Ти­пи­чен при­мер за па­зар­на диференциация са: бе­зал­ко­хол­ни­те на­пит­ки, ко­и­то се про­да­ват в бу­тил­ки от 0,25 л, 0,5 л и "фа­мил­ните" ши­ше­та от 2.5 л; раз­лич­ни­те име­на на от­дел­ни мо­де­ли и пр.

 

Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; УИ Стопанство; 1995

ECON.BG

 

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8824
GBP2.4796 2.4887 2.3574
от 00:24 23 Декември 2024 повече »
Резултати | Архив
Левон Хампарцумян: Бюджетът за 2025 г. е провокация, неизпълним е Ако този бюджет се приеме, трябва да целунем мечтата за еврото за довиждане, каза пред bTV финансистът Левон Хампарцумян. По думите му бюджетът,...