Разграничаване на фирмената продукция от тази на конкуренцията въз основа на реално или въображаемо основание, което води до нейното предпочитане и покупка. Понятието "диференциация" е въведено от американския икономист Ъ. Чембърлейн (Е.Н. Chamberlin, The Theory of Monopolistic Competition, Cambridge, Harvard University Press, 1933), според когото "Диференциацията може да се гради върху определени особености на самата стока, като например специалните патентовани свойства - търговски марки, фирмени наименования, своеобразни амбалажи и опаковки, ако съществуват, или върху индивидуалните особености, отнасящи се до качеството, формата, цвета или стила. Диференциация може да съществува също и по отношение на условията, съпровождащи продажбата на стоката".
Поради трудности за бързо нагаждане на стоката към изискванията на различните категории потребители, диференциацията на продукта е един от основните елементи на фирмената стратегия на производителя и база за пазарно ориентиране и преориентиране - включително за провеждане на пазарна сегментация.
Типичен пример за пазарна диференциация са: безалкохолните напитки, които се продават в бутилки от 0,25 л, 0,5 л и "фамилните" шишета от 2.5 л; различните имена на отделни модели и пр.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; УИ Стопанство; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |