Степен на промяната на платежоспособното търсене в резултат на промяната на факторния пазарен признак. За Е.т. пръв говори Алфред Маршал (А. Marshall, Principles of Economics: An Introductory Volume, Chap. IV, 1850), като въвежда и понятието "степен на еластичността". Под "Коефициент на Е.т." се разбира показател, характеризиращ изменението на търсенето в резултат от промяната на факторния признак с 1 %. В съвременния маркетинг има Е.т. спрямо различни социално-иконом. фактори: цени, доходи, рекл. разходи и др. Пръв Едуин А. Расмунсен (Journal of Marketing, No 16, 1952) определя коефициента на рекл. Е.т. Има две формули за измерване на рекл. Е.т.: емпирична: и формулата на Алън-Боули: ,
където Ep е коефициентът на рекл. Е.т.; y - реализацията на рекламираната стока (покупки, поръчки, запитвания и др.); х - съвкупните рекл. разходи; y’ - първата производна на функцията; yx - изравненото, теоретичното значение на реализацията на рекламираната стока. Докато модните стоки се отличават с висока рекл. Е.т., родовозаменимите и анонимните стоки имат ниска, близка до 1, Е.т.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8489 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3384 |