Влиянието на промяната в цената на един продукт вьрху търсенето му. Ефектът на доходите се появява, защото намаляването на
цената увеличава доходите на индивидите (или ги намалява, ако цената се увеличи); ефектът на заместване увеличава търсенето на стоката, конто
е станала по-евтина и обратно — намалява търсенето, ако цената се е увеличила). Както е показано на фигурата, когато цената на стоката В се
намали, потребителят преминава от комбинацията х към комбинацията у и избира количеството OQ от В, вместо ОР.
Добавянето на още една бюджетна линия дава възможност за разделянето на ценовия ефект на ефект на доходите и ефект на заместването, при
което се открива една друга възможна комбинация z. Ценовият ефект представлява придвижването от х в
y (отсечката РQ по хоризонталната ос); ефектът на дохода е придвижването от
z в у (RQ на хоризонталната ос). Ефектът на заместването е придвижването от х в
z (РR на хоризонталната ос).
Ефектите на доходите и на заместването се анализират при изследването поведението на потребителите, за да се определи влиянието на изменението на цената на една стока върху търсеното количество при изучаване разпределението на данъчната тежест и при изследване предлагането на фактора на труда, за да може да се разкрие специфичният компромис, който кара работника да избере между работата и свободното време.
Английско-български учебен речник по икономика, Доналд Ръдърфорд, ИК Прозорец, 1997
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8489 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3384 |