Влиянието на промяната в цената на един продукт вьрху търсенето му. Ефектът на доходите се поя­вява, защото намаляването на цената увеличава доходите на индивидите (или ги намалява, ако це­ната се увеличи); ефектът на заместване увеличава търсенето на стоката, конто е станала по-евтина и обратно — намалява търсенето, ако цената се е увеличила). Както е показано на фигурата, когато цената на стоката В се намали, потребителят пре­минава от комбинацията х към комбинацията у и избира количеството OQ от В, вместо ОР. Добавя­нето на още една бюджетна линия дава възмож­ност за разделянето на ценовия ефект на ефект на доходите и ефект на заместването, при което се открива една друга възможна комбинация z. Це­новият ефект представлява придвижването от х в y (отсечката РQ по хоризонталната ос); ефектът на дохода е придвижването от z в у (RQ на хоризон­талната ос). Ефектът на заместването е придвижването от х в zR на хоризонталната ос).

Ефектите на доходите и на заместването се анали­зират при изследването поведението на потребите­лите, за да се определи влиянието на изменението на цената на една стока върху търсеното количество при изучаване разпределението на данъчната те­жест и при изследване предлагането на фактора на труда, за да може да се разкрие специфичният ком­промис, който кара работника да избере между ра­ботата и свободното време.

Английско-български учебен речник по икономика, Доналд Ръдърфорд, ИК Прозорец, 1997

ECON.BG

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8768
GBP2.4796 2.4887 2.3320
от 00:24 29 Януари 2025 повече »
Резултати | Архив
Асен Василев: Дефицитът от 18 милиарда лв. е фикция Няма заложени „бомби“ в държавните финанси, заяви пред bTV бившият финансов министър и депутат от ПП-ДБ Асен Василев. „Дефицит се прави година за...