Единството от всички представи и емоционални възприятия, които едно или група лица свързват с някои предмет, търг. марка, опаковка, производствено предприятие или обществена институция. И. изразява социалното отношение към определен обект. Въведен е за първи път през 1955 от Гарднър и Леви, които доказват, че начинът, по който една марка и стока са въведени в съзнанието на купувачите, е от решаващо значение за съответната покупка. И. е основна категория в психологията на рекламата, тъй като конкретният И. на обекта на рекламата е съществен фактор за покупко-продажба. Комуникаторът се стреми да изгради единен И. за всички потребители (дори за цялото общество), което на практика е невъзможно. Поради това съвременният маркетинг се насочва към изграждането на представи за стоката (услугата) или марката, които да съответстват на перспективните целеви групи, т.е. използва се многостранността на И. и се търси профилирането му.
Голяма част от съвременната реклама (Мартино,Огълви,Сегела) превръща И. в основа на рекл. комуникации, но нерядко усилията на рекламодателя се свеждат до манипулиране на адресатите и изграждане на лъжлив, неверен или преувеличен И., като така в крайна сметка се предопределя провала на рекламата. Затова изграждането на съвкупност от представи и настроения за стоката, за услугата и за производителя (търговеца) трябва да става чрез правдиво осведомяване на рекл. аудитория. И. постепенно се замества от бълг. термин "образ".
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8489 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3384 |