Форма на масова комуникация, използвана в рекламата още при първите опити за рекл. кино от Жорж Мелиес от края на XIX в. Намира изключително приложение като единствена мултисензорна форма на реклама от 30-те до началото на 60-те г., след което отстъпва на телевизионната реклама и е сведена до второстепенен канал за разгласа поради масовия отлив на зрителите от кината. Основни черти на К.: преобладаване на мъжката аудитория (55-56% от зрителите), подчертано млада публика (около 50% от зрителите са между 16-24-годишни и към 20% - между 25 и 34 год.), висока степен на запаметяемост (над 75%), осъществяване на задължителен контакт на публиката (практически всички влезли преди главния филм) с рекл. средство, голяма рекл. повърхност на екрана, възможност за сегментиране на зрителите по териториален признак. Но К. не притежава бързината на създаване и разпространение на рекл. идея, присъща на телевизията. К. се осъществява посредством рекл. филми или диапозитиви (по изключение). Рекламодателят не избира времето на рекл. комуникация - рекламата се излъчва на всички (дневни или вечерни) прожекции обикновено блоково преди главния филм. Дължината на рекл. блок не превишава 3 min прожекция, а по брой на филмите - 5, като средната дължина на рекл. филм е 20-30 s (40-60 min) Има и филми с времетраене до 5min. Рекламодателят може да уточни аудиторията си в териториален разрез, подбирайки кинозалите в определени райони или населени места, възрастово - като прикрепи рекламата си към прожекции с определен филмов жанр и т.н. Минималният срок за прожектиране на рекл. филм според свет. практика е една седмица.
В свет. практика има два начина на заплащане на К.: за отделен салон - на принципа "метър-зала-седмица" и за регионално или национално разпространение - по тарифа с отстъпки. За информационните и пропагандните филми, които се прожектират вместо документалните филми, както и за диарекламата става конкретно договаряне на прожектиране. Точни проучвания за ефективността от К., оптималното й разпределение и обхвата на аудиторията не са правени. В практиката е прието К. да бъде част от комбинирани акции с др. медии и рекл. средства, вместо да действа самостоятелно върху публиката.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |