Фор­ма на ма­со­ва ко­му­ни­ка­ция, из­пол­з­ва­на в рек­ла­ма­та още при пър­ви­те опи­ти за рекл. ки­но от Жорж Ме­ли­ес от края на XIX в. На­ми­ра из­к­лю­чи­тел­но при­ло­же­ние ка­то един­с­т­ве­на мул­ти­сен­зор­на фор­ма на рек­ла­ма от 30-те до на­ча­ло­то на 60-те г., след ко­е­то от­с­тъп­ва на те­ле­ви­зи­он­на­та рек­ла­ма и е све­де­на до вто­рос­те­пе­нен ка­нал за раз­г­ла­са по­ра­ди ма­со­вия от­лив на зри­те­ли­те от ки­на­та. Ос­нов­ни чер­ти на К.: пре­о­б­ла­да­ва­не на мъж­ка­та ауди­то­рия (55-56% от зри­те­ли­те), под­чер­та­но мла­да пуб­ли­ка (око­ло 50% от зри­те­ли­те са меж­ду 16-24-го­диш­ни и към 20% - меж­ду 25 и 34 год.), ви­со­ка сте­пен на за­па­ме­тя­е­мост (над 75%), осъ­щес­т­вя­ва­не на за­дъл­жи­те­лен кон­такт на пуб­ли­ка­та (прак­ти­чес­ки всич­ки влез­ли пре­ди глав­ния филм) с рекл. сред­с­т­во, го­ля­ма рекл. по­вър­х­ност на ек­ра­на, въз­мож­ност за сег­мен­ти­ра­не на зри­те­ли­те по те­ри­то­ри­а­лен приз­нак. Но К. не при­те­жа­ва бър­зи­на­та на съз­да­ва­не и раз­п­рос­т­ра­не­ние на рекл. идея, при­съ­ща на те­ле­ви­зи­я­та. К. се осъ­щес­т­вя­ва пос­ред­с­т­вом рекл. фил­ми или ди­а­по­зи­ти­ви (по из­к­лю­че­ние). Рек­ла­мо­да­те­лят не из­би­ра вре­ме­то на рекл. ко­му­ни­ка­ция - рек­ла­ма­та се из­лъч­ва на всич­ки (днев­ни или ве­чер­ни) про­жек­ции обик­но­ве­но бло­ко­во пре­ди глав­ния филм. Дъл­жи­на­та на рекл. блок не пре­ви­ша­ва 3 min про­жек­ция, а по брой на фил­ми­те - 5, ка­то сред­на­та дъл­жи­на на рекл. филм е 20-30 s (40-60 min) Има и фил­ми с вре­мет­ра­е­не до 5min. Рек­ла­мо­да­те­лят мо­же да уточ­ни ауди­то­ри­я­та си в те­ри­то­ри­а­лен раз­рез, под­би­рай­ки ки­но­за­ли­те в оп­ре­де­ле­ни ра­йо­ни или на­се­ле­ни мес­та, въз­рас­то­во - ка­то прик­ре­пи рек­ла­ма­та си към про­жек­ции с оп­ре­де­лен фил­мов жанр и т.н. Ми­ни­мал­ни­ят срок за про­жек­ти­ра­не на рекл. филм спо­ред свет. прак­ти­ка е ед­на сед­ми­ца.

В свет. прак­ти­ка има два на­чи­на на зап­ла­ща­не на К.: за от­де­лен са­лон - на прин­ци­па "ме­тър-за­ла-сед­ми­ца" и за ре­ги­о­нал­но или на­ци­о­нал­но раз­п­рос­т­ра­не­ние - по та­ри­фа с от­с­тъп­ки. За ин­фор­ма­ци­он­ни­те и про­па­ган­д­ни­те фил­ми, ко­и­то се про­жек­ти­рат вмес­то до­ку­мен­тал­ни­те фил­ми, как­то и за ди­а­рек­ла­ма­та ста­ва кон­к­рет­но до­го­ва­ря­не на про­жек­ти­ра­не. Точ­ни про­у­ч­ва­ния за ефек­тив­ност­та от К., оп­ти­мал­но­то й раз­п­ре­де­ле­ние и об­х­ва­та на ауди­то­ри­я­та не са пра­ве­ни. В прак­ти­ка­та е при­е­то К. да бъ­де част от ком­би­ни­ра­ни ак­ции с др. ме­дии и рекл. сред­с­т­ва, вмес­то да дейс­т­ва са­мос­то­я­тел­но вър­ху пуб­ли­ка­та.

Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995

 

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8824
GBP2.4796 2.4887 2.3574
от 00:24 23 Декември 2024 повече »
Резултати | Архив
Левон Хампарцумян: Бюджетът за 2025 г. е провокация, неизпълним е Ако този бюджет се приеме, трябва да целунем мечтата за еврото за довиждане, каза пред bTV финансистът Левон Хампарцумян. По думите му бюджетът,...