Съвременният рекл. механизъм представлява масова обществена комуникация със специфични характеристики и критерии. Различава се от устната реклама и личната продажба, които според повечето автори принадлежат към системата за насърчаване на продажбите. При рекл. кампания или акция като масова комуникация липсва пряка връзка между комуникатор и реципиент (използва се канал за комуникация); посланието (знаковата система) се предава на голяма аудитория, състояща се от една или няколко групи лица с различна устойчивост; обратната връзка не винаги идва и не протича незабавно, а също се проявява многостранно - от акт на покупка до изпращането на купон с обратен отговор или като реакция срещу самата реклама. Комуникационните партныори се характеризират с множественост (на комуникатора и реципиентите), променливост във времето и пространството и нееднородност.
Комуникационните канали, използвани при К.р., не са специфично рекламни, а се използват и за други цели, т.е. не са пригодени и специализирани само за пренасяне на рекл. послания. Това води до неизбежни загуби на знаково съдържание при възприемане на посланието и стремеж на комуникатора да оптимизира тези загуби. Съществуват различни школи, които значително се различават по отношение изграждането на рекл. послание, честотата на излъчване и интензивността на рекламиране. За развитие на обратната връзка при К.р. се разчита много на кабелната телевизия и на електронноизчислителната техника. К.р. най-често се осъществява в продължителни рекл. кампании за въздействие върху отделни целеви групи или върху цялата общественост.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |