1) Отделна от книжното тяло материя (платно,картон, кожа, хартия), която обгръща лицевата част, гърба и задната част на книжното тяло на печ. произведения. К. са: цели или съставни (по начин на изработването) и меки и твърди (според вложените материали). Видовете К. в България са установени от БДС 1956-58, допълнен през 1973.
2) Рекл. пространство на К. на списания и др. периодични издания, както и на някои непериодични издания - каталози, алманаси и т.н. От челния лист се оформят предна външна и вътрешна К. (наричана първа и втора), а от крайния лист - задната вътрешна и външна К. (наричани трета и четвърта). К. са най-желаната позиция за рекламиране, тъй като предлагат максимална видимост за читателя. Поради това цените им са по-високи, отколкото за равностойна площ вътре в книжното тяло, а често са степенувани и според рекл. значение на К. Постепенно заглавното пространство и стремежът към оформянето на траен облик на изданието налагат много високи изисквания и към рекламодателите: първата К. обикновено не се предоставя за рекламиране освен по изключение при някои издания, пространството й е неделимо и от рекламодателя се изисква купуването на цялата страница. Често К. се продава само за поместване на цветна (дори четирицветна) обява или на черно-бяла реклама. Понякога К. има по-големи размери от формата на изданието и при подгъването й се получават преден и заден капак, чиито цени се определят конкретно за всяко издание.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |