1) Противоположно усещане или възприемане на едновременно или последователно извършвани промени върху органите на чувствата - напр. усещането за топло и студено, за светло и тъмно. Голямо значение в рекламата имат оптическите К., главно изобразителните. При тях не е налице противоположност, а различие в състоянието. К. на черно-бялото изображение зависи от количеството междинни тонове между най-светлата и най-черната точка, от степента на осветеност, от броя и разположението на контрастиращите фигури (напр. К. на телевизионния екран). Това разположение и конфигурация често води до оптически илюзии. Цветният К. зависи от светлостта на цветовете, от съчетанието им и от състава на осветлението. Рекл. психология обръща голямо внимание на различните значения на цветовете, на контрастността им (напр. между червено и зелено, жълто и синыо тя е голяма, а между виолетово и синыо - малка) и на хроматичния К., при който напр. сива повърхност изглежда по-светла или по-тъмна върху светлината на обкръжаващата я повърхност. Известен е примерът със зелено върху червена основа и червено върху зелена основа. Светлинният К. има голямо значение при витринния показ (предметите придобиват една или др. оцветеност в зависимост от осветителното тяло, а оттам - привлекателни или отблъскващи черти), светлинната реклама, изложбеното аранжиране на предметите. При светлинната реклама и аудиовизията голямо значение има последователният К., създаван напр. от реда и времето на включване и изключване на неоновия надпис, екран и пр.
2) Един от двата метода на худ. оформление - К. и хармония. При К. се използва напрежението между средствата на оформлението или елементите му. Оформителски К. са вътрешните - между самите худ. средства и между различните рекл. средства.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8489 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3384 |