Цялостният, съпкупен обхват на дадена аудитория. Изразява се спрямо отделните домакинства, които се броят само веднъж в течение на един или повече периоди, дори да са били в досег с рекламоносителя като читатели, слушатели, зрители и др. повече от веднъж. Изчисляването на този период може да обхване един или няколко дни, една или няколко седмици, като целта е да се намери общото количество домакинства (лица), които са били обхванати от рекламоносителя. Следователно размерът на К.а. се използва, за да се покаже обхватът на едно издание, телевизионна станция или радиоразпръсквателна мрежа. При търсенето на К.а. случаите са: намиране на К.а., когато в едно и също издание са поместени последователно няколко обяви. Необходимо е да се изследва рекламоносителят, за да се разбере процентът на читателите, които следят всеки брой, тъй като степента на промяна в дадена аудитория варира от 0 (едни и същи читатели при всеки нов брой) до 1 (когато всички читатели се обновяват). След намирането на процента К.а. се изчислява по табл. 2.
Таблица 2
Величина на кумулативната аудитория
брой на
поместванията процент на
адресатите прочели непрочели след 1 поместване р (1 - р) след 2 помествания 1 - (1 - р)2 (1 -
р)2 след n
помествания 1 - (1 -
р)n (1 -
р)n
Така се изчисляват и общата аудитория, броят на контактите след помествания и средният брой контакти на адресат. За намиране на дублираната аудитория (когато една и съща обява е поместена в няколко рекламоносители едновременно) се използват моделите на Агостини, Хофманс, Старч, Литъл и Лоудиш и др. (вж. Тезис на Агостини, Покритие). Намирането на броя на контактуваните лица при m рекл. послания, излъчвани от n рекламоносители, става чрез проиграване на специални стохастични модели чрез ЕИТ.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |