Основна рекл. константа, използвана още от края
на XIX в. Л.р. е кратък, ясен и лек за произнасяне израз, съдържащ като главен
логически елемент стоката, търг. марка, услугата или мястото на продажба. За
постигане на нужното въздействие той се употребява много
и навсякъде
самостоятелно или като елемент от др. рекл. средства. Л.р. са две групи: Л.-марки и
кампанийни Л.р. - използват се за въздействие при отделните рекл. акции и
начинания, не са свързани с конкретна марка ("На всяка трапеза - риба!"),
могат да обхващат и сфери извън търговията - здравеопазване,
възпитание, просвета ("Подари книга - подаряваш радост"),
екология и др., преливат в пропагандния и особено в политическия лозунг.
Много по-голямо приложение в рекламата намират Л.-марки, които
съдържат основната словесна характеристика (марката) на
рекламодателя ("Швепс освежава света"). Няма единен критерий за
защитимостта на Л.-марка. В редица страни хвалебствения тон в тях е повод за
дискламация (напр. "Петел пере най-добре"), докато неутралните Л.р.
най-често се допускат до регистрация ("Кавеко пише леко"). В България Л.р. не
подлежат на регистрация от ИИР. Предназначението им е да затвърдят
трайно марката и представата за нея в обществ. мнение, поради което не се
променят (напр. "Ако е бира, да е пилзенска" се ползва от 1922).
Еволюцията на вкусовете, влиянието на научно-техн. революция понякога налагат Л.-марки да се обновяват (напр. "Омега" - часовник за цял живот" стана "Омега" - все по-често по нещо ново"). Л.р. може да съдържа и сентенции, житейска мъдрост ("Черен хляб - бели зъби"), поетичност чрез образа, римата или метриката ("Нигде кроме, как в Мосел проме" от Владимир Маяковски), да буди сложни асоциативни връзки и мисли ("Учи а,б,в, чети АБВ" - свързан с Вазовия стих "То сляпото окато прави, чети а,б ...) или да налага неоспоримо някакво твърдение ("Рекорд - още един шанс", "Балканкар - традиция и съвременност"). Съставителят на Л.р. трябва да се ръководи от разбирането на Енгелс, че кратката, изразителна фраза, веднъж възприета, се запечатва в паметта и става лозунг. Основни изисквания към Л.р.: да изразява образа на марката и представата за комуникатора; да изразява рекл. замисъл пределно ясно и недвусмислено; да се запомня лесно; да се произнася леко и правилно; ако се прилага и във външнотърг. реклама - да се превежда без семантични загуби или изкривявания на езика на чуждестранните адресати или на основните междунар. езици; да е нов, неповторим и приятен за масите; да не помага на конкурентните фирми и продукти; да се прилага в множество рекл. форми и средства по време на цялата рекл. акция и кампания.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |