От зараждането му в Западна Европа в края на XIX в. и създаването на първия отдел по маркетинг в едно издателство в САЩ от Чарлс Парлин (1911г.), до масовото му прилагане от фирмите, маркетингът претърпява значителна еволюция. Има три съвременни виждания за маркетинга:
а) като организация на търговска дейност в широкия смисъл на думата. В системата на маркетинга се включват продажбените подразделения на промишлените фирми (транспортни, рекламни и др.), материално-техническото осигуряване на държавните организации;
б) като система от организационно-технически и пласментно-продажбени функции по реализацията на стоките, в която се включват изучаването на пазарите, рекламата и насърчаването на продажбите, формирането на ценовата политика, операциите по реализирането (съхранението, преработката и превоза на стоките) и обслужването на потребителя;
в) като пазарна концепция за управление на съвременното производство.
Различното разбиране за маркетинга се отразява в множество (над 2000) определения. Най-известни са:
Процесът на интернационализиране на стопанския живот породи и концепцията за международен маркетинг (international marketing), активно използван от транснационалните корпорации за монополизиране на международния пазар, както и концепцията за демаркетинга. За много радикални автори, независимо от становището им за същността и обхвата на маркетинга, той представлява нова философия на бизнеса, лек за недъзите на съвременното производство. След поредицата кризи в световното стопанство през 70-те г. тази вяра в маркетинга е значително разколебана и съвременната икономическа литература става все по-критична към него, издигайки концепции за социално-етичен маркетинг.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |