От за­раж­да­не­то му в Западна Ев­ро­па в края на XIX в. и съз­да­ва­не­то на пър­вия от­дел по маркетинг в ед­но из­да­тел­с­т­во в САЩ от Чарлс Пар­лин (1911г.), до ма­со­во­то му при­ла­га­не от фир­ми­те, маркетингът пре­тър­пя­ва зна­чи­тел­на ево­лю­ция. Има три съвремен­ни виж­да­ния за маркетинга:

а) ка­то ор­га­ни­за­ция на търговска дей­ност в ши­ро­кия смисъл на ду­ма­та. В сис­те­ма­та на маркетинга се включ­ват про­даж­бе­ни­те подраз­де­ле­ния на про­миш­ле­ни­те фир­ми (тран­с­пор­т­ни, рекламни и др.), ма­те­ри­а­л­но-техническото оси­гу­ря­ва­не на дър­жав­ни­те ор­га­ни­за­ции;

б) ка­то сис­те­ма от ор­га­ни­за­ци­он­но-технически и плас­мен­т­но-про­даж­бе­ни фун­к­ции по ре­а­ли­за­ци­я­та на сто­ки­те, в ко­я­то се включ­ват изу­ча­ва­не­то на па­за­ри­те, рек­ла­ма­та и на­сър­ча­ва­не­то на про­даж­би­те, фор­ми­ра­не­то на це­но­ва­та полити­ка, опе­ра­ци­и­те по ре­а­ли­зи­ра­не­то (съх­ра­не­ни­е­то, пре­ра­бот­ка­та и пре­во­за на сто­ки­те) и об­с­луж­ва­не­то на пот­ре­би­те­ля;

в) ка­то па­зар­на кон­цеп­ция за уп­рав­ле­ние на съв­ре­мен­но­то про­и­з­вод­с­т­во.

Раз­лич­но­то раз­би­ра­не за маркетинга се от­ра­зя­ва в мно­жес­т­во (над 2000) оп­ре­де­ле­ния. Най-из­вес­т­ни са:

  • Маркетингът е ди­на­мич­на сис­те­ма от сто­пан­с­ки дей­нос­ти, чрез ко­и­то фир­ма­та, ка­то се съ­о­б­ра­зя­ва с дейс­т­ви­тел­ни­те и по­тен­ци­а­л­ни­те нуж­ди и же­ла­ния на ку­пу­ва­чи­те, се стре­ми да се прис­по­со­би към тях и да въз­дейс­т­ва вър­ху па­зар­но­то тър­се­не, ка­то го на­со­чи към сто­ки­те, ко­и­то се пред­ла­гат (на Кон­г­ре­са по маркетинг на ОИСР, Па­риж, 1966);
  • Маркетингът е из­пъл­не­ние на раз­лич­ни ви­до­ве сто­пан­с­ки дей­нос­ти, ко­и­то на­соч­ват по­то­ка от сто­ки и ус­лу­ги до край­ния или меж­ди­нен пот­ре­би­тел (на Американската асо­ци­а­ция по маркетинг);
  • Маркетингът е фун­к­ция на уп­рав­ле­ни­е­то, ко­я­то ор­га­ни­зи­ра и на­соч­ва всич­ки сто­пан­с­ки дей­нос­ти, вклю­че­ни в оцен­ка­та и прев­ръ­ща­не­то на по­ку­па­тел­на­та си­ла на пот­ре­би­те­ли­те в ефек­тив­но тър­се­не на спе­ци­фич­но из­де­лие или ус­лу­га, как­то и на оне­зи дей­нос­ти, свър­за­ни с прид­виж­ва­не­то на из­де­ли­е­то или ус­лу­га­та до меж­дин­ния или край­ния пот­ре­би­тел, та­ка че да бъ­де пос­тиг­на­та пос­та­ве­на­та пред фир­ма­та цел - пе­чал­ба­та или други це­ли (на Бри­тан­с­кия ин­с­ти­тут по маркетинг);
  • Маркетингът е вид твор­чес­ка уп­рав­лен­с­ка дей­ност, съ­дейс­т­ва­ща за раз­ши­ря­ва­не на про­и­з­вод­с­т­во­то и тър­го­ви­я­та и за уве­ли­ча­ва­не на за­е­тост­та чрез изяс­ня­ва­не по­ръч­ки­те на кон­су­ма­то­ри­те и ор­га­ни­зи­ра­не на из­с­лед­ва­ния и разра­бот­ки за удов­лет­во­ря­ва­не­то им. Маркетингът свър­з­ва въз­мож­нос­ти­те на про­и­з­вод­с­т­во­то с въз­мож­нос­ти­те за реали­за­ция, обос­но­ва­ва ха­рак­те­ра, на­со­ки­те и ма­ща­би­те на ця­ла­та ра­бо­та, не­о­б­хо­ди­ма за по­лу­ча­ва­не на печал­ба от про­даж­ба­та на мак­си­мал­но ко­ли­чес­т­во про­дук­ция на край­ния пот­ре­би­тел (на Бри­тан­с­кия ин­с­ти­тут за маркетинг и уп­рав­ле­ние).

Про­це­сът на ин­тер­на­ци­о­на­ли­зи­ра­не на сто­пан­с­кия жи­вот по­ро­ди и кон­цеп­ци­я­та за меж­ду­народен маркетинг (international marketing), ак­тив­но из­пол­з­ван от тран­с­на­ци­о­нал­ни­те кор­по­ра­ции за мо­но­по­ли­зи­ра­не на меж­ду­народния па­зар, как­то и кон­цеп­ци­я­та за де­мар­ке­тин­га. За мно­го ра­ди­кал­ни ав­то­ри, не­за­­ви­си­мо от ста­но­ви­ще­то им за същ­ност­та и об­х­ва­та на маркетинга, той пред­с­тав­ля­ва но­ва фи­ло­со­фия на биз­не­са, лек за не­дъ­зи­те на съв­ре­мен­но­то про­и­з­вод­с­т­во. След поредица­та кри­зи в све­тов­но­то сто­пан­с­т­во през 70-те г. та­зи вя­ра в маркетинга е зна­чи­тел­но раз­ко­ле­ба­на и съв­ре­мен­на­та ико­но­ми­чес­ка ли­те­ра­ту­ра ста­ва все по-кри­тич­на към не­го, из­ди­гай­ки кон­цеп­ции за со­ци­а­л­но-ети­чен маркетинг.

 

Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995

ECON.BG

 

 

 

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8824
GBP2.4796 2.4887 2.3574
от 00:24 23 Декември 2024 повече »
Резултати | Архив
Левон Хампарцумян: Бюджетът за 2025 г. е провокация, неизпълним е Ако този бюджет се приеме, трябва да целунем мечтата за еврото за довиждане, каза пред bTV финансистът Левон Хампарцумян. По думите му бюджетът,...