Съвкупност от елементи, средства и методи, прилагани за провеждане на маркетинговата стратегия - навлизане на пазара, разширяване на продажбите и на асортимента и др. мерки за въздействие върху пазара. Понятието е въведено за пръв път от Найл Бордън през 1957, който пише, че най-общо схващането за М.-м. представлява схематичен план за осъществяване анализа на маркетинговите проблеми, като се използват: списък на съществуващите сили, произхождащи от пазара, които влияят върху маркетинговите операции на предприятието, и списък на елементите (процедури и политики) на маркетинговата програма. Съществува и друг, по-съвременен подход при определяне елементите на М.-м. Според Джеръм Маккарти те са: планиране на продукта, ценообразуване, търг. марка, канали на реализацията, лична продажба, реклама, насърчаване на продажбите, сервиз, превозване и съхранение на стоките. Елементите на М.-м. могат да се обобщят в четири големи групи: производствена и програмна политика; ценова политика; пласментна политика; комуникационна политика.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8489 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3384 |