Модел на потребителско поведение, основан на схемата "стимул-организъм-реакция". Разработен първоначално от Хауърд през 1963, сетне доразвит от Шет (вж. John Howard, Jagdish Sheth, The Theory of Buyer Behavior, N.York, John Wiley & Sons, inc., 1969). Вземането на решение за покупка е проблемно, рутинно или ограничено. Стимулите според авторите са цената, качеството, опаковката, дизайнът, сервизът и рекл. усилие (вкл. създадената известност на марката), като значението им алтернативно се мени при различните стоки (качеството и сервизът са на първо място при инвестиционните стоки - машини и съоръжения, а рекламата и дизайнът - първи при много потребителски стоки като козметика, конфекция, луксозни изделия). Към нивото "организъм" спадат индивидът, влиянието на семейството (домакинството) и социалната среда, дадена като неопределена променлива.
Реакцията е алтернативна ("Да" или "Не") - като решение за покупка, без да се прави избор по отношение на два или повече продукта (марки). Положителна черта е вмъкването на факторите доход, време и значимост на покупката. М.Х.Ш. има значение за намирането на база при вземането на комуникационни решения - стратегия, избор на канал за реклама, съдържание на рекл. послание. Но и той има недостатъците на др. комуникационни канали.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8489 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3384 |