Мо­дел на пот­ре­би­тел­с­ко по­ве­де­ние, ос­но­ван на схе­ма­та "сти­мул-ор­га­ни­зъм-ре­а­к­ция". Раз­ра­бо­тен пър­во­на­чал­но от Ха­у­ърд през 1963, сет­не до­раз­вит от Шет (вж. John Howard, Jagdish Sheth, The Theory of Buyer Behavior, N.York, John Wiley & Sons, inc., 1969). Взе­ма­не­то на ре­ше­ние за по­куп­ка е проб­лем­но, ру­тин­но или ог­ра­ни­че­но. Сти­му­ли­те спо­ред ав­то­ри­те са це­на­та, ка­чес­т­во­то, опа­ков­ка­та, ди­зай­нът, сер­ви­зът и рекл. уси­лие (вкл. съз­да­де­на­та  из­вес­т­ност на мар­ка­та), ка­то зна­че­ни­е­то им ал­тер­на­тив­но се ме­ни при раз­лич­ни­те сто­ки  (ка­чес­т­во­то и сер­ви­зът са на пър­во мяс­то при ин­вес­ти­ци­он­ни­те сто­ки - ма­ши­ни и съ­о­ръ­же­ния, а рек­ла­ма­та и ди­зай­нът - пър­ви при мно­го пот­ре­би­тел­с­ки сто­ки ка­то коз­ме­ти­ка, кон­фек­ция, лук­соз­ни из­де­лия). Към ни­во­то "ор­га­ни­зъм" спа­дат ин­ди­ви­дът, вли­я­ни­е­то на се­мейс­т­во­то (до­ма­кин­с­т­во­то) и со­ци­а­л­на­та сре­да, да­де­на ка­то не­о­п­ре­де­ле­на про­мен­ли­ва.

Ре­а­к­ци­я­та е ал­тер­на­тив­на ("Да" или "Не") - ка­то ре­ше­ние за по­куп­ка, без да се пра­ви из­бор по от­но­ше­ние на два или по­ве­че про­дук­та (мар­ки). По­ло­жи­тел­на чер­та е вмък­ва­не­то на фак­то­ри­те до­ход, вре­ме и зна­чи­мост на по­куп­ка­та. М.Х.Ш. има зна­че­ние за на­ми­ра­не­то на ба­за при взе­ма­не­то на ко­му­ни­ка­ци­он­ни ре­ше­ния - стра­те­гия, из­бор на ка­нал за рек­ла­ма, съ­дър­жа­ние на рекл. пос­ла­ние. Но и той има не­дос­та­тъ­ци­те на др. ко­му­ни­ка­ци­он­ни ка­на­ли.

Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995

 

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8824
GBP2.4796 2.4887 2.3574
от 00:24 23 Декември 2024 повече »
Резултати | Архив
Левон Хампарцумян: Бюджетът за 2025 г. е провокация, неизпълним е Ако този бюджет се приеме, трябва да целунем мечтата за еврото за довиждане, каза пред bTV финансистът Левон Хампарцумян. По думите му бюджетът,...