Единственият производител на цялото количество от дадена стока или услуга в определено производ­ство. За монопола обикновено е характерно нееластично търсене на неговите продукти, освен в случа­ите, когато промишлеността е така тясно специализирана, че има някакъв близък заместител, произ­веждан от друг производствен отрасъл. Когато съ­ществува монопол, кривата на търсенето на фир­мата съвпада с кривата на търсенето в този отра­съл. Ако монополът следва правилото за максимизация на печалбата, което означава да изравни пре­делния приход с пределния разход за производст­во, тогава той има възможност да получи свръхнормални печалби. В миналото като най-изразите­лен пример за монопол са се смятали търговските компании като Източноиндийската компания. Дър­жавните предприятия също са пример за монопол, тъй като в частния сектор политиката на конкурен­ция пречи на монополизацията.

 

Английско-български учебен речник по икономика, Доналд Ръдърфорд, ИК Прозорец, 1997

 ECON.BG

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8768
GBP2.4796 2.4887 2.3320
от 00:24 29 Януари 2025 повече »
Резултати | Архив
Асен Василев: Дефицитът от 18 милиарда лв. е фикция Няма заложени „бомби“ в държавните финанси, заяви пред bTV бившият финансов министър и депутат от ПП-ДБ Асен Василев. „Дефицит се прави година за...