Единственият производител на цялото количество от дадена стока или услуга в определено производ­ство. За монопола обикновено е характерно нееластично търсене на неговите продукти, освен в случа­ите, когато промишлеността е така тясно специализирана, че има някакъв близък заместител, произ­веждан от друг производствен отрасъл. Когато съ­ществува монопол, кривата на търсенето на фир­мата съвпада с кривата на търсенето в този отра­съл. Ако монополът следва правилото за максимизация на печалбата, което означава да изравни пре­делния приход с пределния разход за производст­во, тогава той има възможност да получи свръхнормални печалби. В миналото като най-изразите­лен пример за монопол са се смятали търговските компании като Източноиндийската компания. Дър­жавните предприятия също са пример за монопол, тъй като в частния сектор политиката на конкурен­ция пречи на монополизацията.

 

Английско-български учебен речник по икономика, Доналд Ръдърфорд, ИК Прозорец, 1997

 ECON.BG

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8824
GBP2.4796 2.4887 2.3574
от 00:24 23 Декември 2024 повече »
Резултати | Архив
Левон Хампарцумян: Бюджетът за 2025 г. е провокация, неизпълним е Ако този бюджет се приеме, трябва да целунем мечтата за еврото за довиждане, каза пред bTV финансистът Левон Хампарцумян. По думите му бюджетът,...