Единственият производител на цялото количество от дадена стока или услуга в определено производ­ство. За монопола обикновено е характерно нееластично търсене на неговите продукти, освен в случа­ите, когато промишлеността е така тясно специализирана, че има някакъв близък заместител, произ­веждан от друг производствен отрасъл. Когато съ­ществува монопол, кривата на търсенето на фир­мата съвпада с кривата на търсенето в този отра­съл. Ако монополът следва правилото за максимизация на печалбата, което означава да изравни пре­делния приход с пределния разход за производст­во, тогава той има възможност да получи свръхнормални печалби. В миналото като най-изразите­лен пример за монопол са се смятали търговските компании като Източноиндийската компания. Дър­жавните предприятия също са пример за монопол, тъй като в частния сектор политиката на конкурен­ция пречи на монополизацията.

 

Английско-български учебен речник по икономика, Доналд Ръдърфорд, ИК Прозорец, 1997

 ECON.BG

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8282
GBP2.4796 2.4887 2.2865
от 00:24 03 Май 2024 повече »
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
Димитър Манолов: Кризата в Германия ще се отрази на целия Евросъюз По време на шествието по случай Международния ден на труда – 1 май – президентът на КТ “Подкрепа” Димитър Манолов призна пред репортер на БНР, че...