Единственият производител на цялото количество от дадена стока или услуга в определено производ­ство. За монопола обикновено е характерно нееластично търсене на неговите продукти, освен в случа­ите, когато промишлеността е така тясно специализирана, че има някакъв близък заместител, произ­веждан от друг производствен отрасъл. Когато съ­ществува монопол, кривата на търсенето на фир­мата съвпада с кривата на търсенето в този отра­съл. Ако монополът следва правилото за максимизация на печалбата, което означава да изравни пре­делния приход с пределния разход за производст­во, тогава той има възможност да получи свръхнормални печалби. В миналото като най-изразите­лен пример за монопол са се смятали търговските компании като Източноиндийската компания. Дър­жавните предприятия също са пример за монопол, тъй като в частния сектор политиката на конкурен­ция пречи на монополизацията.

 

Английско-български учебен речник по икономика, Доналд Ръдърфорд, ИК Прозорец, 1997

 ECON.BG

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8489
GBP2.4796 2.4887 2.3384
от 00:24 20 Ноември 2024 повече »
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
Кристалина Георгиева: Инфлацията отстъпва и този път без рецесия Хората ще продължат да усещат високи цени, въпреки че инфлацията се успокоява. За това предупреди управляващият директор на Международния валутен...