Едно от основните рекл. средства; появява се още през XVII в. с издаването на първите вестници. Първоначално обявите в печата имат вид на прости заявления на рекламодателите - търговци, занаятчии, а и на лекари, врачки, знахари. Първите обяви излизат във Франция във в. "Mercure de France" на Теофраст Рыонодо, в Англия - във в., наречени "меркурии", където се рекламират и новите колониални стоки (О. за кафето през 1625, за какаото през 1657, за чая през 1658). В България О. се появяват още през първата годишнина на "Цариградски вестник" (1844). О. имат огромно значение за печата, тъй като покриват около 50-80% от постъпленията на издателствата. За разлика от др. форми на журналист. реклама О. дава явна и пряка информация.
Задачите, които имат О., определят и голямото им разнообразие. Административните О. имат информационно предназначение, рекл. О. целят (най-вече чрез предоставянето на актуални данни и факти) да осведомят за определени мероприятия на рекламиращия, за новости, свързани с обекта на рекламата; търг. О. целят с предаването на сведения и аргументи да повлияят върху съзнанието на адресатите, да формират определено мнение и да предизвикат желана реакция, напр. покупка. Основните фактори за въздействие на О. са: позицията, съдържанието, оформлението, времето на излизане и периодичността на повтаряне. По съдържание и оформление О. се делят традиционно на три групи: илюстровани (с текст, илюстрация, плакатни форми и др.); редакционни (преобладава т.нар. "флекформ") и кратки обяви. Голямо значение имат тематичните поредици от О. (вж. Серия обяви), групирането на О. в един и същ брой в различни позиции (т.нар. "шахматна позиция", "позиция на Чилов" и др.) и обявите с купон. Важно значение за ефекта от О. има цената на рекламоносителя, в който се помества рекламата. Тя определя размерите на О. и честотата на поместването й.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |