Ед­но от ос­нов­ни­те рекл. сред­с­т­ва; по­я­вя­ва се още през XVII в. с из­да­ва­не­то на пър­ви­те вес­т­ни­ци. Пър­во­на­чал­но обя­ви­те в пе­ча­та имат вид на прос­ти за­я­в­ле­ния на рек­ла­мо­да­те­ли­те - тър­гов­ци, за­на­я­т­чии, а и на ле­ка­ри, врач­ки, зна­ха­ри. Пър­ви­те обя­ви из­ли­зат във Фран­ция във в. "Mercure de France" на Те­о­ф­раст Рыо­но­до, в Ан­г­лия - във в., на­ре­че­ни "мер­ку­рии", къ­де­то се рек­ла­ми­рат и но­ви­те ко­ло­ни­а­л­ни сто­ки (О. за ка­фе­то през 1625, за ка­ка­о­то през 1657, за чая  през 1658). В Бъл­га­рия О. се по­я­вя­ват още през пър­ва­та го­диш­ни­на на "Ца­риг­рад­с­ки вес­т­ник" (1844). О. имат ог­ром­но зна­че­ние за пе­ча­та, тъй ка­то пок­ри­ват око­ло 50-80% от пос­тъп­ле­ни­я­та на из­да­тел­с­т­ва­та. За раз­ли­ка от др. фор­ми на жур­на­лист. рек­ла­ма О. да­ва яв­на и пря­ка ин­фор­ма­ция.

За­да­чи­те, ко­и­то имат О., оп­ре­де­лят и го­ля­мо­то им раз­но­о­б­ра­зие. Ад­ми­нис­т­ра­тив­ни­те О. имат ин­фор­ма­ци­он­но пред­наз­на­че­ние, рекл. О. це­лят (най-ве­че чрез пре­дос­та­вя­не­то на ак­ту­а­л­ни дан­ни и фак­ти) да ос­ве­до­мят за оп­ре­де­ле­ни ме­роп­ри­я­тия на рек­ла­ми­ра­щия, за но­вос­ти, свър­за­ни с обек­та на рек­ла­ма­та; търг. О. це­лят с пре­да­ва­не­то на све­де­ния и ар­гу­мен­ти да пов­ли­я­ят вър­ху съз­на­ни­е­то на ад­ре­са­ти­те, да фор­ми­рат оп­ре­де­ле­но мне­ние и да пре­диз­ви­кат же­ла­на ре­а­к­ция, напр. по­куп­ка. Ос­нов­ни­те фак­то­ри за въз­дейс­т­вие на О. са: по­зи­ци­я­та, съ­дър­жа­ни­е­то, офор­м­ле­ни­е­то, вре­ме­то на из­ли­за­не и пе­ри­о­дич­ност­та на пов­та­ря­не. По съ­дър­жа­ние и офор­м­ле­ние О. се де­лят тра­ди­ци­он­но на три гру­пи: илюс­т­ро­ва­ни (с текст, илюс­т­ра­ция, пла­кат­ни фор­ми и др.); ре­дак­ци­он­ни (пре­о­б­ла­да­ва т.нар. "флек­форм") и крат­ки обя­ви. Го­ля­мо зна­че­ние имат те­ма­тич­ни­те по­ре­ди­ци от О. (вж. Се­рия обя­ви), гру­пи­ра­не­то на О. в един и същ брой в раз­лич­ни по­зи­ции (т.нар. "шах­мат­на по­зи­ция", "по­зи­ция на Чи­лов" и др.) и обя­ви­те с ку­пон. Важ­но зна­че­ние за ефек­та от О. има це­на­та на рек­ла­мо­но­си­те­ля, в кой­то се по­мес­т­ва рек­ла­ма­та. Тя оп­ре­де­ля раз­ме­ри­те на О. и чес­то­та­та на по­мес­т­ва­не­то й.

Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8824
GBP2.4796 2.4887 2.3574
от 00:24 23 Декември 2024 повече »
Резултати | Архив
Левон Хампарцумян: Бюджетът за 2025 г. е провокация, неизпълним е Ако този бюджет се приеме, трябва да целунем мечтата за еврото за довиждане, каза пред bTV финансистът Левон Хампарцумян. По думите му бюджетът,...